Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

8. Samferdselsdepartementet

Ifølge Budsjett-innst. S. III (1996-97) ble det på kap. 1350 Jernbaneverket post 30 Investeringer i linjen, bevilget 1 181 mill. kroner for 1997, hvorav 898,5 mill. kroner vedrørte 13 prosjekter som hver for seg var spesifisert og omtalt i St.prp. nr. 1 (1996-97). Jernbaneverket har foretatt til dels betydelige omfordelinger mellom de spesifiserte prosjektene som førte til at det budsjettforslaget som Stortinget bygde sitt vedtak på, ble fraveket i til dels betydelig grad.

Riksrevisjonen er innforstått med at det er Stortingets bevilgningsvedtak på postnivå som er konstitusjonelt bindende for forvaltningen.

Samferdselsdepartementet har uttalt at med utgangspunkt i bevilgningsreglementet og de fullmakts- og stikkordsvedtakene som er knyttet til kap. 1350 postene 23 og 30, jf. St.prp. nr. 1 og Budsjett-innst. S. nr. 14 (1996-97), er det etter departementets vurdering åpnet for en omfordeling mellom prosjektene. Samferdselsdepartementet kan ikke se at bruken av bevilgningen på kap. 1350 post 30 er i strid med gjeldende regelverk.

Departementet uttaler videre at på den annen side er det klart at en på ingen måte står helt fritt til å omfordele. Den prosjektfordelingen som er lagt fram for Stortinget, må ifølge departementet alltid være utgangspunktet. Imidlertid påpeker departementet at når det oppstår endringer, vil det være lite rasjonelt om en ikke kan omfordele mellom prosjekter, permanent eller midlertidig. Departementet legger til grunn at Stortingets vilje må antas å være at spesifiserte prosjekter skal gjennomføres, men på en mest mulig rasjonell måte.

I uttalelse fra Finansdepartementets går det bl.a. fram at det innenfor den tildelte bevilgningen bør være anledning til å foreta visse omfordelinger mellom prosjekter ut fra ønsket om å opprettholde en optimal produksjon på prosjektene, slik at man oppnår størst mulig effekt av Stortingets bevilgninger. Det er Samferdselsdepartementet som har ansvaret for å styre sin underliggende etat, slik at målet for Stortingets bevilgning til etaten blir oppfylt.

Riksrevisjonen vil understreke betydningen av at de forutsetningene som departementet legger fram for Stortinget, og som de vedtatte bevilgningene er basert på, er mest mulig realistiske. Dette innebærer at prosjektspesifikasjoner innen en post må forventes å ha framkommet etter grundige analyser, og at betydelige omfordelinger kort tid etter behandlingen i Stortinget bare skjer ved ekstraordinære hendelser eller tiltak. Riksrevisjonen har derfor funnet det riktig å meddele Stortinget at flere prosjekter som Jernbaneverket hadde fått tildelt midler til og som hver for seg var spesifisert og omtalt i St. prp. nr. 1 (1996-97), allerede i april 1997 ble gjenstand for betydelige omfordelinger.

Riksrevisjonen har oversendt saken til Stortinget til orientering.

Komiteen understreker at Stortingets bevilgningsvedtak på postnivå i utgangspunktet er bindende for forvaltningen. Komiteen forutsetter at de forutsetningene som bevilgningene er basert på, er mest mulig realistiske, og at omfordeling av midler bare vil skje ved ekstraordinære tiltak eller hendelser. Komiteen vil på den annen side påpeke at det må være et mål for Stortinget og forvaltningen for øvrig at samfunnets midler blir benyttet på en effektiv og hensiktsmessig måte.

Komiteen mener departementet bør vurdere å legge fram sakene på nytt for Stortinget dersom det skjer store endringer i prosjektene underveis.