4. Forsvarsdepartementet
Riksrevisjonen er gjennom den løpende revisjon blitt kjent med at Luftforsvarets forsyningskommando (LFK) høsten 1996 foretok en inspeksjon av LFKs utenriksetablissementer. Det framgår av sluttrapporten at det ikke var søkt om fritak for lokal merverdiavgift på materiell som var anskaffet til enheten i Rimini, Italia. Riksrevisjonen har senere fått informasjon om at tilsvarende forhold også kan gjelde for andre enheter i utlandet.
Forsvarets Overkommando (FO) opplyste i sitt svarbrev av 7. januar 1998 at det ikke foreligger generelle avtaler med andre land vedrørende skatte- og avgiftsfritak for norske militære styrker.
FO konkluderer i sitt svar med at manglende søknad om avgiftsfritak for norske styrker i Rimini synes å være et resultat av uklarhet med hensyn til hvem som skulle etablere avtalen, og om det i det hele tatt var grunnlag for å komme fram til en avtale.
I brev av 20. mai opplyste Forsvarsdepartementet (FD) at når det gjelder Forsvarets operasjoner i utlandet som kun involverer NATO-land, vil de problemstillingene som Riksrevisjonen har reist, være regulert i bl.a. NATO-SOFA-avtaler (St.prp. nr. 117 - 1952) og STANAGS (Nato Standarization Agreement).
Imidlertid vil det ved operasjoner i utlandet med land utenfor NATO være andre forhold som gjelder. FD sier seg enig med Riksrevisjonen i at det ikke er etablert tilfredsstillende rutiner og har bedt FO innarbeide slike rutiner i «Retningslinjer for internasjonale fredsoperasjoner.»
Riksrevisjonen har foretatt en undersøkelse hos alle forsvarsgrenene vedrørende rutiner i forbindelse med refusjon av merverdiavgift for materiell som anskaffes i Norge, og som selges eller videresendes til utlandet, samt rutiner ved gjeninnførsel av dette materiellet til Norge. Undersøkelsen avdekket varierende rutiner i forsvarsgrenene.
Når det gjelder omsetning av materiell viste undersøkelsen at Luftforsvaret (1997) sto for den vesentligste omsetningen, ca. 40 mill kroner og merverdiavgift ca. ni mill. kroner. Riksrevisjonen har senere fått opplysninger om at tilsvarende forhold gjør seg gjeldende også for andre av Forsvarets enheter.
Det kan slås fast at Forsvaret i dag ikke har rutiner for utferdigelse av søknader om refusjon av merverdiavgift ved salg til utlandet/utenlandske styrker.
Når det gjelder utførsel av materiell anskaffet i Norge til Forsvarets virksomhet i utlandet viser FD i brevet av 20. juli 1998 blant annet til utførsel av materiell før 1995 er svært mangelfullt dokumentert.
Forsvarets regnskaper i femårsperioden 1993-97 viser at det er anskaffet varer og tjenester til norske styrker i utlandet for ca. 1,7 mrd. kroner. Riksrevisjonen har grunn til å anta at det er belastet merverdiavgift for en betydelig del av dette beløpet.
Når det gjelder gjeninnførsel av materiell er Riksrevisjonen kjent med at en del materiell som disponeres av norske styrker i utlandet, returneres til Norge for reparasjon eller tilbakeføres til Forsvaret i påvente av ny utsendelse. Departementet sier i sitt brev av 20. juli 1998 at det ved gjeninnførsel av materiell fra FN/NATO-avdelinger til Forsvarets materiellbeholdninger betales merverdiavgift på nytt ettersom det ikke finnes rutiner for refusjon.
Riksrevisjonen stiller spørsmål ved at Forsvaret ikke har etablert avtaler for fritak av avgift på materiell som anskaffes lokalt av norske enheter i utlandet.
Manglende rutiner i Forsvaret når det gjelder refusjon av merverdiavgift for materiell som leveres til norske styrker i utlandet, resulterer i at merverdiavgift blir belastet både ved anskaffelse og eventuell gjeninnførsel av materiellet. Riksrevisjonen vil bemerke at Forsvarets praksis er uryddig og ikke i samsvar med regelverket for beregning av og refusjon av merverdiavgift. Riksrevisjonen etterlyser ensartede rutiner på området i tråd med gjeldende regelverk.
Forsvarsdepartementet har blant annet svart:
«FD har på grunnlag av resultater fra blant annet forvaltningskontroller ved utenlandsavdelingene registrert at forvaltningen av materiell i f m utenlandsoperasjoner - enten i FN-regi eller i andre former - ikke er tilfredsstillende. Håndteringen av avgifter ved inn- og utførsel av materiell til/fra Norge er blant de forholdene som det skal ses nærmere på. Det skal lages nye løsninger. FD vil iverksette en utredning for å kartlegge situasjonen og skissere mulige rutiner for å finne en tilfredsstillende løsning.»
Riksrevisjonen har merket seg at departementet er enig i Riksrevisjonens påpekninger. Riksrevisjonen vil følge opp departementets arbeid med nye retningslinjer og rutiner.
Riksrevisjonen foreslår: «Til observasjon».
Komiteen viser til at Riksrevisjonen stiller spørsmål ved at Forsvaret ikke har etablert avtaler for fritak av avgift på materiell som anskaffes lokalt av norske enheter i utlandet.
Komiteen er enig i at Riksrevisjonen følger opp Forsvarsdepartementets arbeid med nyere retningslinjer og rutiner.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon «Til observasjon».