Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Sammendrag

Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 15 (1998-99) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 1998 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1998 ble utarbeidet.

Avslutningen av regnskapet for 1997 viste et merforbruk på enkelte kapitler på totalt 14,398 mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 1998 blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.

I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 1998 er det en netto merinntekt på 397,464 mill. kroner. Disse inntektene foreslås tillagt rammen i henhold til merinntektsfullmakten.

Kap. 4719 postene 70 renter låneordning og 90 Lån til boligformål er til sammen redusert med 1,692 mill. kroner. Mindreinntektene fører til tilsvarende reduksjon på utgiftskapitlet 1760 post 47.

Departementet foreslår at Forsvaret tilleggsbevilges 75 mill. kroner til kjøp av nye SISU pansrede personellkjøretøy i SFOR-styrken. Departementet foreslår videre at det bevilges 52 mill. kroner på kap. 1792 til finansiering av Kosovo-styrken.

I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett i 1998 ble det bevilget 671 mill. kroner på kap. 1792. Av disse ble 100 mill. kroner omdisponert fra kap. 1760 post 45. Departementet foreslår at differansen mellom det oppståtte mindrebehovet på SFOR og merutgifter på UNPREDEP, 75 mill. kroner, blir tilbakeført statskassen.

Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 1998 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 1997. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 1998. I 1998 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:

  • – St.prp. nr. 79 (1997-98), jf. Innst. S. nr. 249 (1997-98), «Om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper» som medførte en rammeøkning på 41,039 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 65 (1997-98), jf. Innst. S. nr. 252 (1997-98), «Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 1998» som medførte en økning på utgiftsrammen på 571 mill. kroner og inntektsrammen på 28 mill. kroner.

Videre er følgende endringer pålagt fra Finansdepartementet ved fullmakter fra Stortinget:

  • – Tildelte midler (0,2 mill. kroner) over kap. 1630 post 01 Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning.

  • – St.prp. nr. 75 (1997-98), jf. Innst. S. nr. 240 (1997-98), «Lønnsregulering for offentlige tjenestemenn m.fl.» medførte en rammeøkning på 344,605 mill. kroner.

Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1000 kroner):

Blå bok 1998

23 852 294

Innst. S. nr. 252 (1997-98)

571 000

Innst. S. nr. 249 (1997-98)

41 039

= Faktisk bevilgning før omgruppering

24 464 333

Midler ført over fra 1997

624 958

Midler tildelt fra kap. 1630

200

Innst. S. nr. 240 (1997-98)

344 605

Disponible midler i 1998 før omgruppering

25 434 096

Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 1998 (i 1000 kroner):

S. III 1997

855 714

Innst. S. nr. 252 (1997-98)

28 000

= Bevilgning før omgruppering

883 714

Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (1 1000 kroner):

Nedtrekk grunnet merforbruk i 1997

- 14 398

Midler ført tilbake til statskassen

- 75 000

Reduksjon utgifter grunnet mindreinntekter

- 1 652

Netto merinntekter i 1998

397 464

Tilleggsbevilgninger i 1998

127 000

= Sum behov ved omgrupperingen

433 414

+ Bevilging før omgruppering

24 464 333

= Total bevilgning etter omgruppering

24 897 747

Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1000 kroner):

Bevilgning før omgruppering

883 714

Merinntekter

397 464

= Sum behov ved omgrupperingen

1 281 178

Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en økning på 433,414 mill. kroner på utgiftsrammen og en økning på 397,464 mill. kroner på inntektsrammen.

Utgifter (i 1000 kroner)

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

01

Driftsutgifter

268 670

21

Spesielle driftsutgifter

22 610

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

- 20 000

44

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert del

- 43 419

45

Store nyanskaffingar

- 17 009

47

Nye bygg og anlegg

447 792

48

Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid

- 87 545

50

Overføringar til statsinstitusjonar

- 35 000

60

Tilskot til kommunar

3 400

70

Rentestønad

- 2 851

72

Avgongsstimulerande tiltak

- 13 740

72

Tilskot til private

1 086

73

Forsking og utvikling

- 80

75

Noregs tilskot til NATOs driftsbudsjett

500

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Noregs tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO

- 90 000

90

Lån til private

- 1 000

Sum

433 414

Inntekter (i 1000 kroner)

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

01

Driftsinntekter

23 077

11

Salsinntekter

77 653

15

Refusjon av arbeidsmarknadstiltak

4 178

17

Refusjon lærlingar

18 750

45

Store nyskaffingar

183 300

47

Sal av eigedom

50 793

49

Sal av bustader

41 365

70

Renteinntekter

- 620

90

Lån til bustadformål

- 1 032

Sum

397 464

Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av merinntektene.

Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.

Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for følgende saker:

Det foreslås å redusere Hærens bestillingsfullmakter med 252 mill. kroner og øke med 191 mill. kroner for Luftforsvaret. Bestillingsfullmakter under materiellinvesteringer foreslås redusert med 6 500 mill. kroner for å tilpasse behovet til de reduserte rammene for materiellinvesteringer.

Departementet vil yte et engangstilskudd på 900 000 kroner til sin «Tungtvannsutstilling» for å sikre historisk materiale og en tidsmessig utstilling. Saken er tidligere omtalt i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1997-98).

Departementet ønsker å delta i et prosjekt sammen med Troms fylkeskommune og forsvarskommunene i indre Troms om tilrettelegging for at befalsfamilier skal kunne flytte samlet til disse kommunene. Det foreslås bevilget 0,15 mill. kroner for 1998.

Departementet ønsker å støtte partisanmuseet med et engangstilskudd på 250 000 kroner da museumsprosjektet har et forsvars- og krigshistorisk tilsnitt.

Forsvaret har et beredskapsmessig behov knyttet til byggingen av en ro-ro-rampe i Verdal havn, og foreslår å bevilge 3 mill. kroner mot at Forsvaret blir fritatt for å betale leie eller å ha vedlikeholdsansvar.

Sivilforsvaret har kurs og utleievirksomhet i sine skoler og leire. På bakgrunn av regnskapstall hittil i 1998 og forventet utvikling ut året ser det ut til at denne virksomheten vil gi en merinntekt under kap. 3481 post 03.

Justisdepartementet foreslår i St.prp. nr. 10 (1998-99) å øke bevilgningen under både kap. 481 post 01 og kap. 3481 post 03 med 6,3 mill. kroner.