1. Sammendrag
I Dokument nr. 8:2 (1998-99) fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge forholdene til rette slik at deler av Fornebu flyplass kan brukes som småflyplass (GA-trafikk) også etter 7.oktober 1998 kl. 2200 - inntil annen akseptabel løsning til småflyplass for Oslo-området er realisert.»
Behovet for flyplass for allmennflyvirksomheten (GA) i Oslo-området har frem til i dag stort sett vært dekket med bruk av Fornebu, Gardermoen og Kjeller. Etter hvert som planene om ny hovedflyplass for Oslo har utviklet seg, har allmennflygningens behov hele tiden vært en del av planleggingen og lokalisert til Fornebu. I forbindelse med fremleggelse av St.prp. nr. 90 (1991-92) om utbygging av Gardermoen som hovedflyplass, sier departementet at det er nødvendig å etablere en egen småflyplass for Oslo-området. Det settes av 50 mill. kroner som ramme for statens engasjement. Etter å ha undersøkt ca. 20 forskjellige alternativer for en småflyplass i Oslo-området, som alle faller ut av forskjellige grunner, gir departementet opp arbeidet med å finne en egen småflyplass i denne omgang. Det skal i stedet tilrettelegges for småflyaktiviteten på eksisterende fly- og landingsplasser.
En erstatning for Fornebu må i utgangspunktet være en flyplass for Oslo-området. Bruk av private småfly er en viktig del av transportmarkedet i andre land hvor infrastrukturen er til stede. Dette er for mange en effektiv måte å reise på.
Situasjonen er i dag den at ingen alternativ til dagens GA-trafikk fra Fornebu vil kunne la seg gjennomføre uten å gå på tvers av legitime lokale og regionale interesser innenfor den tidsfrist som er satt. Når Gardermoen står ferdig, vil GA-trafikken ikke ha et sted for sin virksomhet med mindre Fornebu fortsatt kan brukes, enten for en tid eller som en permanent løsning.
Fornebu har siden flyplassen åpnet også vært småflyplass for Oslo-området. Dette har utviklet seg til et stort og fruktbart miljø både med vanlige småfly, historiske fly og for selvbygging av fly. Dette unike miljøet risikerer nå å bli ødelagt og forsvinne, dersom det ikke snarest finnes en løsning i Oslos nærhet.
Oslo som landets hovedstad har behov for en flyplass, i kort avstand fra byen, som kan benyttes av besøkende fly fra andre deler av landet og fra utlandet. Det må også påpekes viktigheten av en slik flyplass i en krisesituasjon, ved nødlanding og til taxi og fotoflygning.
En vesentlig fordel med å opprettholde Fornebu for GA-trafikk er at infrastrukturen allerede er der og en slik trafikk vil kunne bli et positivt bidrag til fremtidige etableringer i tillegg til å gi rom for dagens og morgendagens GA-trafikk.
Fra 7.oktober 1998 kl. 2200 UTC opphørte konsesjonen og godkjenningen for drift av Oslo Lufthavn/Fornebu. Foruten drift av selve lufthavnen omfatter dette også drift av sjøflyhavner ved Fornebu samt andre aktiviteter som er tilknyttet konsesjonen.
På nåværende tidspunkt finnes ingen akseptable løsninger for ny GA-flyplass i Oslo-området.