Forslag fra Arbeiderpartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte:
Forslag 1
I vedtak om særavgifter til statskassen for 1999 skal V Avgift på flyging av passasjerer lyde:
V.
Avgift på flyging av passasjerer
§ 1.
Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på ervervsmessig flyging av passasjerer fra norsk lufthavn til utlandet og mellom Oslo og følgende steder: Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim.
Departementet kan bestemme hva som skal anses som ervervsmessig flyging og nærmere om avgrensning av avgiftsplikten.
§ 2.
1. |
For flyging fra norsk lufthavn til utlandet betales avgift med kr 106 pr. passasjer. |
2. |
For flyging i Norge mellom steder nevnt i § 1 betales avgift med kr 53 pr. passasjer.
|
§ 3.
På vilkår departementet kan fastsette, fritas eller refunderes avgift på:
a) |
Flyging av luftbefordrerens ansatte på tjenestereise. |
b) |
Flyging av barn under 2 år. |
c) |
Transitt- og transferpassasjerer, såfremt reisen står i direkte forbindelse med annen flyreise. Fritaket gjelder ikke for flyging som nevnt under bokstav d i direkte tilknytning til annen avgiftspliktig flyreise. |
d) |
Flyging av mannskap til og fra anlegg eller innretning på kontinentalsokkelen i Nordsjøen i tilknytning til utnyttelse av naturforekomster der.
|
§ 4.
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 5.
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
§ 6.
Departementet kan gi forskrift om at skyldig avgiftsbeløp og tilgodebeløp som er lavere enn en nærmere fastsatt grense, ikke skal betales eller tilbakebetales.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 2
F.
Om økning av minstefradraget
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om økning i sats og øvre grense i minstefradraget for inntektsåret 1999 som provenymessig tilsvarer de avgiftsøkninger som følger av forslagene i denne innstilling.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 3
I vedtak om særavgifter til statskassen for 1999 skal I Miljøavgifter på mineralske produkter m.v. A. CO2-avgift lyde:
A. CO2-avgift
§ 1.
Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales CO2-avgift til statskassen på følgende mineralske produkter i henhold til følgende satser:
a) |
Mineralolje: 44,5 øre pr. liter |
b) |
Kull og koks m.v.: 44,5 øre pr. kg |
c) |
Karbonholdig elektrodemasse m.v.: 34 øre pr. kg |
d) |
Bensin: 89 øre pr. liter |
f) |
Kalkstein: 4,5 øre pr. kg |
g) |
Dolomitt: 4,5 øre pr. kg |
h) |
CO2-utslipp fra ilandførings-, prosesserings- og raffineringsanlegg: kr 100 pr. tonn CO2. |
2. |
Redusert sats, jf. § 2 |
a) |
Mineralolje: 26 øre pr. liter |
b) |
Kull m.v.: 24 øre pr. kg |
c) |
Koks m.v.: 34 øre pr. kg |
d) |
Bensin: 24 øre pr. liter |
Departementet kan fastsette nærmere bestemmelser om hvilke produkter som omfattes av avgiftsplikten og om avgrensning og utfylling av reglene i denne bestemmelse. Departementet kan videre fastsette nærmere bestemmelser om at avgiften etter nr. 1 bokstav h skal ilegges produkter som forårsaker CO2-utslippet.
§ 2.
På vilkår departementet kan fastsette skal det betales redusert sats, refunderes eller gis tilskudd i henhold til § 1 nr. 2 til følgende anvendelsesområder:
1. |
Mineralolje til bruk i |
b) |
Anlegg på kontinentalsokkelen og spesialskip (supplyskip) til transport mellom land og slike anlegg. |
c) |
Treforedlings- og sildemelsindustrien. |
d) |
Godstransport i innenriks sjøfart. |
2. |
Kull og koks m.v. til bruk som/til |
a) |
Reduksjonsmiddel eller råvare i industrielle prosesser. |
b) |
Fremstilling av klinker i forbindelse med sementproduksjon og løs leca (leca-klinker). |
a) |
Fly, unntatt Forsvarets fly. |
b) |
Anlegg på kontinentalsokkelen.
|
§ 3.
På vilkår departementet kan fastsette fritas, refunderes eller ytes tilskudd for avgift på produkter til følgende anvendelsesområder:
1. |
Generelle fritak for produkter som |
b) |
Legges inn på tollager, når varene er bestemt til utførsel eller til bruk som nevnt i tolltariffens innledende bestemmelser § 24 nr. 1. Dette gjelder ikke når det skal betales avgift etter § 2. |
c) |
Innføres som reisegods og reiseutstyr. |
d) |
Benyttes som råstoff i industriell virksomhet på en slik måte at det ikke oppstår utslipp av karbon til luft eller utslippet er vesentlig lavere enn den benyttede mengde råstoff skulle tilsi. |
2. |
Mineralolje til bruk i |
b) |
Fiske og fangst i fjerne farvann. |
c) |
Fiske og fangst i nære farvann. |
b) |
Teknisk og medisinsk formål. |
c) |
Motorsager og andre arbeidsredskaper med 2-taktsmotor der den benyttede bensin har særlige helse- og miljømessige egenskaper, samt |
d) |
Bensin gjenvunnet i VRU-anlegg (Vapour Recovery Unit). |
a) |
Framdrift av motorvogn. |
§ 4.
På vilkår fastsatt av departementet kan det gis refusjon for nærmere angitte merkostnader knyttet til bruk av mineralolje med særlige miljømessige egenskaper, som leveres til bruk i busser i rutegående drift som mottar driftsstøtte.
§ 5.
Departementet kan fastsette nærmere regler om grunnlaget for avgiften og om avrunding av avgiftsbeløpene.
§ 6.
Departementet kan ved overtredelse av § § 2 eller 3 nekte fritak, nedsettelse eller tilskudd for kortere eller lengre tid.
§ 7.
Oppstår det tvil om avgiftsplikten avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 8.
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
§ 9.
Departementet kan gi forskrift om at skyldig avgiftsbeløp og tilgodebeløp som er lavere enn en nærmere fastsatt grense, ikke skal betales eller tilbakebetales.
Forslag 4
E.
Om fastsetting av arbeidsgiveravgift for 1999
Med hjemmel i folketrygdloven § 23-2 fastsettes:
For året 1999 svares arbeidsgiveravgift etter følgende satser:
§ 1.
a) |
Når arbeidstakeren i inntektsåret 1999 er skattepliktig etter skatteloven § 24 til en kommune i sone V: 0,0 %. Denne sonen omfatter: |
- |
i Finnmark fylke, alle kommuner, |
- |
i Troms fylke, kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord. |
Samme satsen skal benyttes for arbeidsgiveravgift av inntekt som blir skattlagt etter lov av 19. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard.
b) |
Når arbeidstakeren i inntektsåret 1999 er skattepliktig etter skatteloven § 24 til en kommune i sone IV: 5,0 %. Denne sonen omfatter: |
- |
i Troms fylke, de kommuner som ikke er blant de nevnte i a første ledd, |
- |
i Nordland fylke, alle kommuner, |
- |
i Nord-Trøndelag fylke, kommunene Flatanger, Fosnes, Grong, Høylandet, Leka, Lierne, Namdalseid, Namsskogan, Namsos, Nærøy, Overhalla, Røyrvik og Vikna. |
c) |
Når arbeidstakeren i inntektsåret 1999 er skattepliktig etter skatteloven § 24 til en kommune i sone III: 6,3 %. Denne sonen omfatter: |
- |
i Sør-Trøndelag fylke, kommunene Frøya, Hitra, Osen, Roan og Åfjord, |
- |
i Møre og Romsdal fylke, kommunen Smøla. |
d) |
Når arbeidstakeren i inntektsåret 1999 er skattepliktig etter skatteloven § 24 til en kommune i sone II: 10,5 %. Denne sonen omfatter: |
- |
i Nord-Trøndelag fylke, kommunene Frosta, Leksvik, Meråker, Mosvik, Snåsa og Verran, |
- |
i Sør-Trøndelag fylke, kommunene Agdenes, Bjugn, Hemne, Holtålen, Meldal, Midtre Gauldal, Oppdal, Rennebu, Rissa, Røros, Selbu, Snillfjord, Tydal og Ørland, |
- |
i Møre og Romsdal fylke, kommunene Aukra, Aure, Eide, Gjemnes, Halsa, Haram, Herøy, Midsund, Nesset, Norddal, Rauma, Rindal, Sande, Sandøy, Stordal, Stranda, Sunndal, Surnadal, Tingvoll, Tustna, Vanylven, Volda og Ørsta, |
- |
i Sogn og Fjordane fylke, alle kommuner, |
- |
i Hordaland fylke, kommunene Austevoll, Austrheim, Bømlo, Eidfjord, Etne, Fedje, Fusa, Granvin, Jondal, Kvam, Kvinnherad, Lindås, Masfjorden, Meland, Modalen, Odda, Osterøy, Radøy, Samnanger, Tysnes, Ullensvang, Ulvik, Vaksdal og Ølen, |
- |
i Rogaland fylke, kommunene Bokn, Finnøy, Forsand, Hjelmeland, Kvitsøy, Sauda, Suldal, Vindafjord og Utsira, |
- |
i Vest-Agder fylke, kommunene Audnedal, Hægebostad, Sirdal og Åseral, |
- |
i Aust-Agder fylke, kommunene Bygland, Bykle, Evje og Hornnes, Gjerstad, Iveland, Valle, Vegårshei og Åmli, |
- |
i Telemark fylke, kommunene Drangedal, Fyresdal, Hjartdal, Kviteseid, Nissedal, Nome, Notodden, Seljord, Tinn, Tokke og Vinje, |
- |
i Buskerud fylke, kommunene Flå, Gol, Hemsedal, Hol, Nes, Nore og Uvdal, Rollag og Ål, |
- |
i Oppland fylke, kommunene Dovre, Etnedal, Gausdal, Lesja, Lom, Nord-Aurdal, Nord-Fron, Nordre Land, Ringebu, Sel, Skjåk, Søndre Land, Sør-Aurdal, Sør-Fron, Vestre Slidre, Vågå, Vang og Øystre Slidre, |
- |
i Hedmark fylke, kommunene Alvdal, Eidskog, Engerdal, Folldal, Grue, Nord-Odal, Os, Rendalen, Stor-Elvdal, Tolga, Trysil, Tynset, Våler, Åmot og Åsnes. |
e) |
Ellers skal satsen være 14,0 %. Dette øvrige området kalles sone I. Denne satsen skal legges til grunn for arbeidsgiveravgift fastsatt i kongelig resolusjon med hjemmel nedenfor i § 2, og arbeidsgiveravgift for statsforvaltningen etter reglene i folketrygdloven § 24-5 tredje ledd. |
f) |
Når arbeidstaker nevnt under bokstav a-e fra samme arbeidsgiver mottar ytelser i 1999 på mer enn 16 ganger grunnbeløpet i folketrygden, skal det i tillegg til satsene nevnt ovenfor regnes en særlig avgift etter en sats på 10,0 % på det overskytende.
|
F.
Om økning av minstefradraget
Stortinget ber Regjeringen legge følgende forutsetninger til grunn ved utarbeidelsen av forslag til statsbudsjett for 1999:
Det resterende provenyet fra grønne skatter etter kompensasjon og reduksjon av arbeidsgiveravgiften skal benyttes til å øke satsen i minstefradraget med 1 prosentpoeng og til å øke øvre grense i minstefradraget.
Forslag fra Høyre:
Forslag 5
F.
Om økning av minstefradraget
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om en kombinasjon av økt minstefradrag og redusert toppskatt som følge av vedtak om grønn skattereform i statsbudsjettet for 1999.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Statsbudsjettet for 1999 legge fram forslag på følgende områder:
- |
Emballasje: Butikker må kunne pålegges å beholde unødig emballasje forbrukerne ikke vil ta med seg. |
- |
El-biler, Hybridbiler: Ladestasjoner må utbygges, og staten bør kjøpe inn flere slike biler på bekostning av bensinbiler. |
- |
Piggdekkavgift: Avgift kan innføres fra 1. januar 1999. I de største byene i Sør-Norge bør det være forbud. |
- |
Veiprising: Det bør utarbeides en strategi for å erstatte dagens bomringsystem med et system for veiprising der satsene differensieres etter de ulike veiers trafikkbelastning.
|
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringa fremme forslag om en konsekvent CO2-avgift, basert på merknadene fra Senterpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti i denne innstillinga, i forbindelse med Statsbudsjettet med sikte på ikrafttredelse fra 1. januar 1999.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringa om å fremme følgende forslag i forbindelse med Statsbudsjettet for 1999:
- |
Krav til miljøattester for bedrifter som staten gjør innkjøp fra. Staten skal som hovedregel velge den bedrift som er mest miljøvennlig. |
- |
Staten skal lage miljøregnskap for sine egne virksomheter. |