Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

       I Dok.nr.8:89 (1997-1998) fremmes følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen utarbeide alternativer til dagens organisering av Statens vegvesen, slik at Stortingets krav til dokumentasjon av konkurranseevnen kan ivaretas. »

       Som bakgrunn for forslaget vises til at Stortinget i 1994 vedtok et nytt styringssystem for Statens vegvesen som bl.a. innebar at Vegvesenets egenproduksjon skulle skilles ut som en egen intern avdeling. Videre ble Vegvesenet pålagt å etablere et eget regnskap for produksjonsavdelingen som i størst mulig grad skulle kunne sammenlignes med et regnskap for en privat bedrift for å kunne dokumentere konkurranseevne. Det antas nå at regnskapssystemet skal være operativt fra 1. januar 1998.

       Statens vegvesen er blant Norges største entreprenører. Derfor er det av stor viktighet at Vegvesenets produksjonsavdeling forvalter ressursene på en samfunnseffektiv måte. Det er viktig at det effektiviseringspotensialet landets desidert største entreprenør representerer tas ut slik at man får mer veg for pengene.

       De ulike rammebetingelser som gjelder for offentlig og privat anleggsproduksjon er et problem når en skal vurdere konkurranseevnen til Statens vegvesens egenproduksjon i forhold til det private anleggsmarked. ECON har (i rapport 71/97 etter oppdrag fra Landsforeningen for bygg og anlegg) utredet disse problemstillingene.

       Rapporten viser at det er flere rammebetingelser som er forskjellige for den private og den offentlige virksomhet. Den viktigste forskjellen er at Statens vegvesen har en trippelfunksjon som forvaltningsbedrift, dvs. myndighets-, bestiller- og produsentfunksjonen samtidig. De private har bare én funksjon - produsentens.

       Organiseringen av Statens vegvesen som forvaltningsbedrift med egen produksjonsavdeling fører til rammebetingelser som gir liten fleksibilitet og bidrar til lavere effektivitet.

       Et ønske om å endre på rammebetingelsene for å gi produksjonsavdelingen like vilkår som de private aktører for derved å bli mer effektiv, kan kun imøtekommes gjennom å skille produksjonsavdelingen fra Statens vegvesen for øvrig, slik at det blir to separate enheter. Den mest nærliggende måte å foreta en slik deling på, er å skille ut produksjonsavdelingen som et eget statseid aksjeselskap.

       Eneste muligheten for at Vegvesenet kan oppnå og vise reell og sammenlignbar konkurranseevne er å gi selskapet samme organisasjonsstruktur og lovverk å forholde seg til som privat virksomhet.

       Dette betyr å selskapsorganisere Statens vegvesens egenproduksjon som et aksjeselskap. På denne måten vil man automatisk oppnå reell konkurranse når Vegvesenet konkurranseutsettes ved at produksjonsavdelingen må delta i anbudskonkurransene. Dette vil videre bidra til en mer effektiv drift og større mobilitet blant de ansatte i de forskjellige fylker.