2. Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at vurdering av en bompengeordning for å finansiere forsert utbygging av E18 i Vestfold ble positivt omtalt i St.meld. nr. 37 (1996-1997) Norsk Veg- og Vegtrafikkplan 1998-2007, og til at et flertall i samferdselskomiteen ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1997-1998) uttalte at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett burde komme tilbake til Stortinget med en vurdering av framdrift og finansiering av forsert utbygging av E18 som firefelts motorveg.
Flertallet legger vekt på den lokale vilje til å forsere utbyggingen av fire felt på E18 i Nordre Vestfold. I proposisjonen omtales bompengefinansiering av utvidelse fra 2 til 4 felt på strekningen Gutu-Helland, samt utbygging av firefelts veg fra Helland til Kopstad. Flertallet viser til at E18 gjennom Vestfold er en del av en av de viktigste stamvegrutene i Sør-Norge.
Flertallet har merket seg at bompengeordningen innebærer at utbyggingen av motorveg fra Gutu til Kopstad blir en delvis bompengefinansiert utbygging. Bompengene vil totalt utgjøre 860 mill. kroner, inkludert kostnader knyttet til bomstasjonene og kompensasjon til Sande kommune. De statlige midlene utgjør 1.960 mill. kroner. Flertallet forutsetter at Stortinget blir orientert ved betydelige endringer i kostnadsanslaget.
Flertallet har merket seg forslaget til plassering av bomstasjonene, den brede tilslutning dette har fått lokalt, samt de i proposisjonen omtalte innvendingene fra noen av kommunene. Flertallet har merket seg de problemer eventuelle bompengefrie omkjøringsmuligheter vil føre til for finansieringen av utbyggingen, og for miljø- og trafikksikkerheten på det lokale vegnettet, og slutter seg til forslaget til plassering av bomstasjonene.
Flertallet har merket seg departementets omtale av trafikkgrunnlaget. Flertallet viser til at bompengene fullfinansierer den forserte utbyggingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener bompengefinansiering er en forutsetning for den forserte utbyggingen, og mener det ikke ville vært aktuelt å benytte offentlige midler til dette formålet nå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, mener at E18 gjennom Vestfold er et statlig ansvar og bygges som 4-felts motorvei .
Disse medlemmer viser til at utbyggingen må iverksettes umiddelbart.
Disse medlemmer viser til at E18 gjennom Vestfold er en av de viktigste stamveirutene i Norge.
Disse medlemmer viser til at staten tar inn hele 37,7 mrd. kroner i avgifter på bilbruk, mens kun 9,4 mrd. kroner brukes på veinettet.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets budsjettforslag som viser til økning på 1,5 mrd. kroner til veisektoren.
Disse medlemmer foreslår:
« Stortinget ber Regjeringen om at utbygging av E18 mellom Gutu og Kopstad i Vestfold bygges for statlige midler (uten bompengefinansiering). »
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre gjentatte ganger i Stortinget har fremmet forslag om at E18 gjennom Vestfold bygges ut som firefelts motorveg.
Senest i B.innst.S.nr.14 (1996-1997) fremmet Høyre følgende forslag:
« E18 gjennom Vestfold bygges som firefelts motorveg. Arbeidet med slik gjennomføring iverksettes umiddelbart. » |
Disse medlemmer er tilfreds med at gjennomføringen av utbygging av firefelts E18 i Vestfold nå kommer i gang og konstaterer at bompengefinansiering er den løsning som kan sikre det nødvendige flertall i Stortinget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, viser til at Sosialistisk Venstreparti har vært mot den nye E18, og heller ikke tilhørte det komité
flertallet som under behandlinga av vegplan eller av St.prp. nr. 1 (1997-1998) stilte seg positiv til forsert utbygging.
Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti generelt, og også under behandling av E18 i Vestfold, ser transportformer i sammenheng og foretar en prioritering ut fra overordnede målsetninger. Sosialistisk Venstreparti har vektlagt konkurranseforholdet mellom veg og jernbane og har arbeidet for en forsert utbygging av en dobbeltspora, utretta Vestfoldbane. En utviding av E18 til fire felt, samtidig som utbedring av Vestfoldbanen går på sparebluss, vil ytterligere forskyve konkurranseforholdet til fordel for vegtrafikk. Resultatet vil bli økt andel vegtrafikk med de miljøbelastninger og ulykker det fører med seg.
Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis investeringsrammer i Norsk jernbaneplan og Sosialistisk Venstreparti vil ved de årlige budsjettbehandlinger komme tilbake med bevilgningsforslag.