1. Sammendrag
1.1 Innledning
Det pågår utbygging av E18 til tofelts motorveg på strekningen Gutu-Helland i nordre Vestfold ved statlige midler. Videre vil Kopstadkrysset (avkjøring til Horten i Borre kommune) bli bygget ut.
I proposisjonen foreslås det bompengeinnkreving for å finansiere utvidelse fra to til fire felt på strekningen Gutu-Helland (ca 30 km), og å bompengefinansiere firefelts utbygging fra Helland til Kopstad (ca 3 km). Reelt sett innebærer dette en delvis bompengefinansiering av strekningen fra Gutu til Kopstad. Den foreslåtte utbyggingen vil, sammen med den utbygging som allerede er vedtatt, gi firefelts motorveg fra fylkesgrensen mellom Buskerud og Vestfold til Kopstad i Vestfold, og planlegges åpnet for trafikk innen utgangen av 2002.
E18 mellom Oslo og Kristiansand inngår i stamvegnettet (rute 7) og er en av de viktigste vegforbindelser i det sørlige Norge. Ruten går gjennom tett befolkede områder og er tilknyttet 14 byer foruten Oslo og Kristiansand. Ruten er viktig både for befolkningen og næringslivet.
1.2 Beskrivelse av prosjektet
I 1993 startet utbyggingen av ny E18 i nordre Vestfold. Firefelts motorveg mellom Eik i Drammen og Gutu i Sande ble åpnet for trafikk i oktober 1995. I 1993 stadfestet Samferdselsdepartementet hovedplanvedtak for videreføring fra Gutu til Helland i Våle kommune. Planvedtaket omfattet firefelts motorveg. Det ble imidlertid bestemt i første omgang kun å bygge ut vegen som tofelts motorveg, men med begrenset tilrettelegging for fire felt. Anleggsarbeidet på parsellen sørover fra Gutu startet sommeren 1994 og ny tofelts veg med statlig finansiering er planlagt åpnet for trafikk i 2001. Kopstadkrysset, ca 3 km sør for Helland, er planlagt bygget ut med statlige midler.
På strekningen Gutu-Kopstad varierer årsdøgntrafikken (ÅDT) mellom 14.000 og 19.000 kjøretøy. Trafikkmengden er størst ved Gutu. Høyeste døgntrafikk i 1997 var 28.400 kjøretøy. Køsituasjonene oppstår stadig oftere i sommerhalvåret.
Vegnormalene anbefaler firefelts veg ved ÅDT over 15.000 kjøretøy. En firefelts E18 vil derfor kunne tilby både næringslivet og privatreisende god trafikkavvikling og forutsigbare reisetider i overskuelig framtid.
I proposisjonen legges det opp til bompengeinnkreving på eksisterende E18. Takstnivået vil være det samme som på den nye vegen. Det er grunn til å anta at dette vil føre til at svært mye av trafikken overføres til den nye vegen.
Det foreligger ikke reguleringsplaner for hele utbyggingen fra Gutu til Kopstad. For de to delprosjektene der endelig reguleringsplan ikke foreligger, vurderes likevel usikkerheten om kostnadstallene som beskjedne. Kostnadsanslaget for de to prosjektene der vedtatt reguleringsplan ikke foreligger, er 125 mill. kroner. Dette utgjør omtrent 4,5 % av totalkostnaden for hele firefeltsutbyggingen på strekningen Gutu-Kopstad som er anslått til 2.820 mill. 1998-kroner, derav bompengeprosjektet 860 mill. 1998-kroner inkludert oppsetting av bomstasjoner (10 mill. kroner) samt kompensasjon til Sande kommune (25 mill. kroner) som vertskommune. Kompensasjonen skal nyttes til gang- og sykkelveg langs Rv 32 og opprusting av det lokale vegnettet i Sande sentrum.
Planlagt finansiering av hovedprosjektene i utbygging av firefelts motorveg mellom Gutu og Kopstad. Mill. 1998-kroner
Bompenger | Statlige midler | Totalt |
---|
Utvidelse til fire felt Gutu-Helland | 740 | ||
Ny firefelts veg Helland-Kopstad | 85 | ||
Bomstasjoner | 10 | ||
Kompensasjonstiltak Sande kommune | 25 | ||
Bompenger | 860 | 860 | |
Utbygging til to felt Gutu-Helland | 1.920 | ||
Kopstadkrysset | 40 | ||
Statlige midler* | 1.960 | 1.960 | |
Totalt for hele prosjektet | 2.820 |
* De statlige bevilgninger er anslått på bakgrunn av foreliggende planer. Endelig bevilgning vil være avhengig av de årlige budsjettmessige disponeringer.
Samferdselsdepartementet vil vurdere videreføring av firefelts utbygging mellom Kopstad og Gulli (ved Tønsberg) når det foreligger nærmere avklaring av planer og kostnader.
Netto nytte for den pågående tofeltsutbyggingen (Gutu-Helland) er tidligere beregnet til ca -1.100 mill. kroner.
For den bompengefinansierte delen av strekningen Gutu-Kopstad er netto nytte (nytte fratrukket investeringskostnad og økte drifts- og vedlikeholdskostnader) beregnet til ca -550 mill. kroner. Prosjektets nytte ligger hovedsakelig i sparte ulykkeskostnader (ca 200 mill. kroner), der bl.a. møteulykker sterkt reduseres, og sparte tidskostnader (ca 220 mill. kroner) i perioder med høy trafikkbelastning.
1.3 Bomplassering og bompengeopplegg
Det foreslåtte alternativet forutsetter bomstasjoner sør for Gutu. I tillegg foreslås det bom på nåværende E18 ved Ødegården og på to av rampene (sør) i Hanekleivakrysset på ny E18. Alle bommene vil da være plassert i Sande kommune.
Det er forutsatt at bompengeinnkrevingen kan starte opp 1. januar 2002. Det er grunn til å regne med at bomstasjonene på E18 på Kjellstad i Buskerud og på Lannerheia i Telemark innen den tid er avviklet og bomselskapene gjeldfrie. Et heleid fylkeskommunalt bompengeselskap skal stå for bompengeinnkrevingen.
Beregningsteknisk er blant annet følgende forutsetninger lagt til grunn:
- | totalt ca 16.000 kjøretøy pr. døgn i gjennomsnitt gjennom bommene i åpningsåret |
- | 1,3 % årlig trafikkvekst |
- | årlig nominell rente på 6 % i 1997-1999, 7 % i 2000-2001 og 8 % fra 2002 |
- | årlig prisstigning på 2 % |
- | årlige innkrevingskostnader på ca 7 mill. kroner |
- | gjennomsnittlig inntekt pr. kjøretøy på ca 20 kroner (1998-kroner). |
Med blant annet disse forutsetningene er bompengeperioden beregnet til omtrent 11 år.
Det er regnet med følgende takster:
Kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3.500 kg | 20 kr |
Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kg | 40 kr |
Det er lagt opp til rabattordninger ved kjøp av klippekort/brikker.
1.4 Finansiering
Fra 1. januar 1998 betraktes utbygging av E18 Gutu-Kopstad til firefelts motorveg samt bygging av nytt toplans kryss ved Kopstad, som ett prosjekt.
Det er lagt opp til at utbyggingen etter 1. januar 1998 skal finansieres ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Bompenger skal stort sett kreves inn etterskuddsvis.
Utbyggingsplanen er vist i tabell 4.1 i proposisjonen.
Eventuell kostnadsøkning utover prisstigning med inntil 10 % av totalkostnadene for hele prosjektet Gutu-Kopstad, skal fordeles mellom bompengeselskapet og staten i forhold til partenes andel av finansieringen. For bompengeselskapet betyr det at ansvaret begrenses til omtrent 30,5 % av eventuelle kostnadsøkninger. Kostnadsøkninger ut over 10 % skal i sin helhet dekkes av staten.
Vestfold fylkesting har gjort vedtak om fylkeskommunal garanti.
1.5 Lokal behandling
Den lokale behandlingen er nærmere omtalt i pkt. 5 i proposisjonen, der også vedtak i Vestfold fylkesting er tatt inn.
1.6 Samferdselsdepartementets vurdering
Samferdselsdepartementet legger vekt på den lokale viljen til å forsere utbyggingen av Ev 18 med bompenger, og at trafikken er stor nok til at utbyggingen kan gjennomføres uten statlige bidrag ut over det som tidligere er planlagt.
Etter departementets syn er det ikke mulig å bompengefinansiere videre utbygging uten bommer på nåværende E18 mellom Holmestrand og Sande samt på rampene i Hanekleivakrysset. Det er også nødvendig med samme takstnivå ved alle bomstasjonene, slik at man unngår trafikklekkasje fra ny E18 til sideveger med lavere takstnivå. Høringen av bompengeutredningen har vist at det er bred enighet om bompengefinansiert utbygging av fire felt mellom Gutu og Kopstad.
Kommunene Holmestrand og Ramnes er imot anbefalt bomplassering. Holmestrand kommune ønsker ikke bom mellom Sande og Holmestrand, hovedsakelig grunnet svekkelse av Holmestrand som handelsby for Sande. Ramnes kommune ønsker ikke bomavgift på internvegsystemet. Departementet viser til at også Holmestrand og Ramnes kommuner har nytte av en forsert utbygging av firefelts E18.
Samferdselsdepartementet regner med at selskapet som krever inn bompenger på E18 ved Lier og på Eidangerhalvøya vil være gjeldfrie innen 1. januar 2002. Skulle det være gjenstående gjeld, må disse selskapene søke om å få forlenget bompengeperioden for en kortere periode i tråd med gjeldende avtale. I tilfelle vil det likevel bli lagt opp til oppstart av bompengeinnkreving i Vestfold fra 1. januar 2002. Det vil ikke være aktuelt å overføre eventuell gjeld fra noen av disse selskapene til det nye selskapet i Vestfold.
1.7 Avtale
Det vil bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale.