2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Einar Johansen, Sverre Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til uttalelse fra samferdselsministeren i brev av 4. mai 1998 i saken. Uttalelsen er tatt inn som vedlegg i innstillingen.
Komiteen understreker viktigheten av sikker lufttransport på den norske kontinentalsokkelen. Komiteen viser til svarbrev fra samferdselsministeren i denne saken der det blant annet står:
« Det pågår et kontinuerlig arbeid over et bredt spekter for å bedre helikoptersikkerheten på norsk kontinentalsokkel. Dette arbeidet foregår i samarbeid mellom myndigheter, operatørselskaper og helikopterselskaper. Tiltak omfatter prosedyrer, infrastruktur og tjenestetilbud samt tilsyn med at krav i denne sammenheng blir oppfylt. » |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, legger til grunn at sikker-heten for helikoptertrafikken på kontinentalsokkelen er avhengig av en rekke forhold. Flertallet mener det er nødvendig med en bred gjennomgang av sikkerheten for lufttransport på norsk kontinentalsokkel.
Flertallet vil derfor fremme følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen om at det blir gjennomført en vurdering av flysikkerheten på norsk kontinentalsokkel og mulige tiltak, og at dette legges fram for Stortinget på en egnet måte. »
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til SINTEF-rapporten fra 1990 som peker på at det er 10 ganger farligere å fly helikopter enn vanlige fly. Selv om dette ikke kan knyttes til luftrommets beskaffenhet, vil kontrollert luftrom kunne være et av flere tiltak som bedrer sikkerheten og som vil gjøre søk enklere når en ulykke skjer.
Dette medlem vil spesielt peke på at et arbeid for å etablere kontrollert luftrom i undervegsfasen må prioriteres for helikoptertrafikken til feltene vest og sydvest av Sola, samt feltene vest av Nordland.
Dette medlem vil fremme følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen opprette kontrollert luftrom for undervegstrafikk til oljefeltene vest og sørvest for Sola, samt vest av Nordland. »