Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

16. Utviklingen i helse- og sosialsektoren

16.1 Sammendrag

       En overordnet målsetting for departementet er å sikre reell tilgjengelighet og størst mulig grad av resultatlikhet i bruk av helse- og sosialtjenestene. En av hovedoppgavene er å finne fram til tiltak som medvirker til at den eksisterende helse- og sosialtjenesten gjøres like tilgjengelig for den samiske som for den norske befolkningen.

       Det redegjøres i begge meldingene for NOU 1995:6 Plan for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkningen i Norge. Sentralt i utredningen er barrierene som ligger i møtet mellom samiske pasienter og klienter og det norske helsevesenet. Planen understreker behovet for å ivareta samisk språk- og kulturforståelse i en helhetlig helse- og sosialpolitikk.

       Sosial- og helsedepartementet har besluttet å organisere oppfølgingen av NOU 1995:6 « Plan for helse- og sosialtjenester til den samiske befolkning i Norge » som et prosjekt med varighet ut år 2001. De erfaringer som høstes gjennom prosjektarbeidet vil danne utgangspunkt for en gradvis og langsiktig utvikling av tjenestetilbudet med permanent finansiering.

       I St.meld. nr. 18 (1997-1998) redegjøres det nærmere for organisering og oppfølgning av prosjektet for utbygging av tjenestetilbudet.

       Regjeringen har som målsetting at kunnskaper i samisk språk og kultur blir sentrale elementer i den videre utviklingen av helse- og sosialtilbudet til den samiske befolkning. Videre har Regjeringen som målsetting at alle eldre samer i forvaltningsområdet for samelovens språkregler får et pleie- og omsorgstilbud tilpasset den enkeltes behov for tjenester i tråd med innholdet i St.meld. nr. 50 (1996-1997) Handlingsplan for eldreomsorgen, og at alle eldre samer gis mulighet til å nytte sitt eget språk ved opphold i helseinstitusjoner og i kontakt med helsetjenesten i kommuner i forvaltningsområdet. Regjeringen vil også legge til rette for at det utdannes flere samisktalende helse- og sosialarbeidere.

16.2 Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at Regjeringen vil søke å ivareta samisk språk- og kulturforståelse innenfor rammen av en helhetlig helse- og sosialpolitikk, og at Regjeringen i første rekke tar sikte på å iverksette de nødvendige tiltak og stimuleringsordninger for å utvikle en helse- og sosialtjeneste som fungerer på tvers av kulturelle og språklige barrierer i forhold til den samiske befolkning.

       Flertallet vil peke på at staten må ta et særlig ansvar for å sikre det økonomiske grunnlaget for tilrettelegging av de samiske helse- og sosialtjenestene, uten at det fritar fylkeskommuner og kommuner for deres ansvar.

       Primærhelsetjenestene og det forebyggende helsearbeidet må tilpasses lokale forhold. Det må utdannes tilstrekkelig antall helsearbeidere og tolker som behersker samisk språk og som har god kunnskap om samisk kultur og samfunnsforhold. Helsepersonell som ikke snakker samisk må tilbys opplæring i samisk språk og kultur, og i bruk av tolk, også utenfor kommuner der språkloven gjelder.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine generelle merknader og til partiets generelle helse- og sosialpolitikk som også gjelder for samene.