Innhold
1. | Innledning |
1.1 | Sammendrag |
1.2 | Komiteens merknader |
2. | Regjeringens overordnede samepolitikk |
2.1 | Sammendrag |
2.2 | Komiteens merknader |
3. | Det prinsipielle grunnlaget for norsk samepolitikk |
3.1 | Sammendrag |
3.2 | Komiteens merknader |
4. | Sametinget |
4.1 | Sammendrag |
4.2 | Komiteens merknader |
5. | Organisering av arbeidet med samiske spørsmål i sentralforvaltningen, herunder organiseringen av det samepolitiske arbeidet innad i regjeringen og i forhold til Sametinget |
5.1 | Sammendrag |
5.2 | Komiteens merknader |
6. | Distrikts- og regionalpolitikk i de samiske områdene |
6.1 | Sammendrag |
6.2 | Komiteens merknader |
7. | Nordisk samisk samarbeid |
7.1 | Sammendrag |
7.2 | Komiteens merknader |
8. | Samisk kulturvern i framtida |
8.1 | Sammendrag |
8.2 | Komiteens merknader |
9. | Samiske interesser i planarbeidet |
9.1 | Sammendrag |
9.2 | Komiteens merknader |
10. | Samiske barn og unges oppvekst |
10.1 | Sammendrag |
10.2 | Komiteens merknader |
11. | Utdanning |
11.1 | Generelt |
11.1.1 | Sammendrag |
11.1.2 | Komiteens merknader |
11.2 | Lover, regelverk og avtaleverk |
11.2.1 | Sammendrag |
11.2.2 | Komiteens merknader |
11.3 | Økonomiske og administrative tiltak |
11.3.1 | Sammendrag |
11.3.2 | Komiteens merknader |
11.4 | Opplæringens innhold, læremidler og veiledninger |
11.4.1 | Sammendrag |
11.4.2 | Komiteens merknader |
11.5 | Kvalifisering av personell til samisk utdanningssektor |
11.5.1 | Sammendrag |
11.5.2 | Komiteens merknader |
12. | Samisk forskning |
12.1 | Sammendrag |
12.2 | Komiteens merknader |
13. | Kirken i de samiske områdene |
13.1 | Sammendrag |
13.2 | Komiteens merknader |
14. | Kultur |
14.1 | Sammendrag |
14.1.1 | Kunst og kultur |
14.1.2 | Samisk kulturråd m.m. |
14.1.3 | Samisk språkråd |
14.1.4 | Samisk språk |
14.1.5 | Samiske kultursentra |
14.1.6 | Statlige driftstilskudd til samisk kultur |
14.1.7 | Overføring av forvaltningsansvar for statstilskudd til Sametinget |
14.1.8 | Presse, film og kringkasting |
14.1.9 | Informasjonsteknologi - IT |
14.1.10 | Idrett |
14.2 | Komiteens merknader |
15. | Samisk likestillingspolitikk |
15.1 | Sammendrag |
15.2 | Komiteens merknader |
16. | Utviklingen i helse- og sosialsektoren |
16.1 | Sammendrag |
16.2 | Komiteens merknader |
17. | Samisk næringspolitikk |
17.1 | Sammendrag |
17.1.1 | Reindriften |
17.1.2 | Utviklingen i fiskeripolitikken |
17.1.3 | Landbrukspolitikken i samiske områder |
17.1.4 | Duodji (samisk husflid og håndverk) i næringskombinasjon |
17.1.5 | Samisk utviklingsfond og arbeidet med samiske næringsspørsmål |
17.1.6 | Næringskombinasjoner i samiske bosettingsområder |
17.1.7 | Omstillingsprogrammet for Indre Finnmark |
17.1.8 | Interreg-programmene |
17.2 | Komiteens merknader |
18. | Naturgrunnlaget for samisk næringsliv og kultur |
18.1 | Sammendrag |
18.1.1 | Konvensjonen om biologisk mangfold |
18.1.2 | Styrking av urbefolkningers rolle i forbindelse med Agenda 21 |
18.1.3 | Biologisk mangfold i naturforvaltningen i samiske områder |
18.1.4 | Konsekvensutredningsprosessen |
18.1.5 | Kulturminner |
18.2 | Komiteens merknader |
19. | Grunnforvaltning |
19.1 | Sammendrag |
19.1.1 | Statens grunnforvaltning |
19.1.2 | Mineralloven |
19.1.3 | Samerettsutvalgets innstilling |
19.2 | Komiteens merknader |
20. | Samene i utenrikspolitisk sammenheng |
20.1 | Sammendrag |
20.2 | Komiteens merknader |
21. | Administrative og økonomiske konsekvenser |
21.1 | Sammendrag |
21.2 | Komiteens merknader |
22. | FORSLAG FRA MINDRETALL |
23. | Komiteens tilråding |
Til Stortinget.