Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra sosialkomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene John I Alvheim og Jan Simonsen om en handlingsplan for å hjelpe døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger.

Innhold

       Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

       Stortinget ber Regjeringen utforme en handlingsplan for å hjelpe døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger hvor det blant annet inngår følgende tiltak:

- Det økonomiske ansvaret for bo- og omsorgstilbud for døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger flyttes over på folketrygden og rettighetsfestes.
- Det utarbeides en egen brosjyre eller informasjonshefte for foreldre og rådgivere om rettigheter som er aktuelle.
- Døve og døvblinde gis rett til ett ekstra skoleår i grunnskolen og inntil to ekstra år i den videregående skole.
- Personer som har hatt en utvikling og som ikke har nådd nødvendig kunnskapsnivå etter at de avsluttet videregående opplæring gis rett til voksenopplæring i de tilfellene der det virker helt klart at de har et utviklingspotensial som kan utnyttes og gi muligheter for et mer selvstendig liv.
- Helsetilsynet blir pålagt å sikre at tilgjengeligheten til tegnspråkkyndig personell eller tolk innarbeides i sykehusenes internkontroll i henhold til lov om statlig tilsyn med helsetjenester.
- Det bygges opp et system som kan gi avlastningstilbud i tegnspråklige miljøer, spesielt i forbindelse med sommerferier og lengre ferier.
- Tolketjenesten rustes opp.

       Det vises i dokumentet til at det i 1996 var registrert 332 døvblinde personer i Norge, derav 86 som var født døvblinde. Det framholdes at en person som verken kan se eller høre, er i en svært vanskelig livssituasjon, og burde ha krav på all mulig støtte og hjelp fra fellesskapet for å bli satt i stand til å leve et best mulig liv med sitt handikap. Enkelte døvblinde har i tillegg problemer med andre funksjonshemninger. Etter forslagsstillernes syn bør samfunnet ha råd til å gi denne gruppen funksjonshemmede og deres familier den hjelpen de trenger.

       Det vises i dokumentet til en utredning der det framgår at den eksisterende helse- og sosiallovgivning ikke har sikret døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger de spesialiserte tilbud som er nødvendige for at de skal bli i stand til å utvikle og bruke sine ressurser best mulig.

       Utredningen viser etter forslagsstillernes syn at det er behov for en handlingsplan med konkrete tiltak som kan bedre situasjonen for døvblinde og flerfunksjonshemmede døve/døvblinde. Fordi et faglig forsvarlig tilbud for den enkelte kan være svært kostbart, mener forslagsstillerne det er en fare for at tilbudene blir avhengige av i hvilken kommune man bor. Etter deres syn vil det derfor være en vesentlig forbedring for denne gruppen dersom ansvaret for bo- og omsorgstilbudene flyttes over på folketrygden og rettighetsfestes.

      Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Woie Duesund og Næss, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Ballo, viser til at St.meld. nr. 34 (1996-1997) er under behandling i komiteen.

       Komiteen viser videre til at handlingsplanen omfatter alle grupper funksjonshemmede. 150 tiltak innenfor den ordinære virksomheten er beskrevet ved at 10 departementer har presentert sine arbeidsområder og hvilke saker som er prioritert den kommende 4 års periode. Det nevnes i alt 50 særskilte tiltak.

       Komiteen har merket seg at tiltakene for døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger inngår både i den ordinære virksomheten og i flere særskilte tiltak. Komiteen mener derfor det er hensiktsmessig at tiltak for denne gruppen inngår som en del av handlingsplanen, og at det ikke utarbeides en egen handlingsplan.

       Komiteen er imidlertid av den oppfatning at gruppen av døve og døvblinde med ulike funksjonshemninger ikke er tilstrekkelig ivaretatt i planen.

       Komiteen viser til at det i innstillingen om Handlingsplan for funksjonshemmede blir foreslått at døve og døvblinde med ulike funksjonshemninger blir omtalt i et eget kapittel.

       Komiteen viser til brev 19. januar 1998 fra sosialministeren til komiteen hvor det nevnes at Sosial- og helsedepartementet og Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet samarbeider om etablering av et kompetansesystem for døvblinde, der ressursene på området vil bli underlagt en samlet vurdering og omtalt nærmere i budsjettet for 1999.

       Komiteen har merket seg at St.meld. nr. 25 (1996-1997) Åpenhet og helhet omhandler funksjonshemmede og blant annet døve med psykiske lidelser. Som en del av oppfølgingen av meldingen skal Statens helsetilsyn igangsette et prosjekt for å utrede behov for tiltak for denne gruppen. Komiteen har videre merket seg at « Funksjonshemmedes rettigheter » er et av de tre satsningsområder i Handlingsplanen for funksjonshemmede 1998-2001, og at Regjeringen i år vil påbegynne arbeidet med en gjennomgang av norsk lovgivning for å vurdere om funksjonshemmedes rettigheter er tilstrekkelig ivaretatt.

       Komiteen viser til at styret for landsdekkende statlige spesialpedagogiske kompetansesentra har uttalt at kompetansesentrene, om ønskelig, vil kunne ta på seg et oppfølgingsansvar for elever ved kompetansesentra ved overføring til varig bosituasjon.

       Komiteen mener finansieringsordningen fortsatt bør være i samsvar med det Stortinget tidligere har vedtatt, men ber Regjeringen utrede spørsmålet om dekning av kommunenes kostnader for særlig ressurskrevende brukere.

       Komiteen ser det som spesielt viktig at denne gruppen må få et tilbud om et sosialt og språklig fellesskap, et botilbud og arbeid for å komme ut av en totalt isolert tilværelse. Komiteen ber Regjeringen vurdere en rettighetsfesting.

       Komiteen viser til at det ikke finnes tilstrekkelig informasjonsmateriell for denne gruppen og ber Regjeringen utarbeide en brosjyre om det totale tilbud både i forhold til skole og voksenliv.

       Komiteen har merket seg at døve og døvblinde har rett til grunnskole som andre elever, jf. grunnskoleloven § 3 nr. 3. De har ikke rett til et ellevte skoleår, men kommunene kan etter grunnskoleloven § 3 velge å gi et slikt ekstra år. Døve og døvblinde er videre gitt rett til utvidet timetall i grunnskolen, jf. forskrift 16. juni 1997 nr. 791 om læreplanverka for grunnskolen. Komiteen ser det som viktig at spørsmålet om et ekstra år i grunnskolen blir behandlet i odelstingsproposisjonen om ny opplæringslov.

       Komiteen viser til at en elev som etter sakkyndig vurdering trenger særskilt tilrettelagt opplæring, kan, etter lov om videregående opplæring § 8 fjerde ledd, få dette utover tre år når eleven etter en sakkyndig vurdering trenger det og kan ta imot opplæring, men allikevel ikke utover 5 år eller etter fylte 22 år.

       Komiteen ber om at behovet for videregående opplæring utover 3 år vil blir vurdert i odelstingsproposisjonen om ny opplæringslovgivning.

       Komiteen viser til at denne gruppen pga. medisinske forhold har en senmodning, og at det er et stort langtidspotensial som kan utnyttes og gi muligheter for et mer selvstendig liv. Komiteen mener derfor at det med utgangspunkt i dagens regelverk må arbeides for større fleksibilitet i opplæringen gjennom organisering av opplæringen i tilknytning til arbeid ved ordinær eller vernet arbeidsplass. Komiteen henstiller til Regjeringen å vurdere voksenopplæringsloven med henblikk på å gi bedre tilbud når det gjelder opplæring for denne gruppen.

       Komiteen er tilfreds med at retten til spesialundervisning for voksne vil bli tatt opp i forslag om ny opplæringslov som vil bli fremmet våren 1998.

       Komiteen har merket seg at spørsmålet om muligheter til grunnskoleopplæring og videregående opplæring for voksne vil bli behandlet i en bredere sammenheng i stortingsmeldingen om etter- og videreutdanning som er varslet våren 1998. Det samme gjelder opplæring for voksne med spesielle behov. Komiteen ber Regjeringen i denne sammenheng spesielt vurdere situasjonen for døve og døvblinde med ulike funksjonshemninger.

       Komiteen mener at det er viktig å sikre tilgjengeligheten til tegnspråklig personell eller tolk for denne gruppen og ber om at det innarbeides i sykehusenes internkontroll i henhold til lov om statlig tilsyn med helsetjenester.

       Komiteen viser til at kommunene er pålagt å ha tilbud om avlastning, men at kommunene selv kan bestemme kvalitet og kvantitet. Komiteen er tilfreds med at det i forbindelse med behandlingen av Handlingsplanen for funksjonshemmede 1998-2001 vil bli foretatt en kartlegging av dette tilbudet. Komiteen ber Regjeringen sørge for å bygge opp et system som kan gi avlastningstilbud i tegnspråklige miljøer spesielt i forbindelse med sommerferier og lengre ferier.

       Komiteen har merket seg at tolketjenesten i 1997 ble landsdekkende og er lagt til hjelpemiddelsentralene i fylkene. Komiteen er tilfreds med at hjelpemiddelsentralene kontinuerlig arbeider for å videreutvikle denne tjenesten, og at tolkeutdanningen er utviklet både i kvalitet og antall.

       Komiteen viser til at Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og Høgskolen i Sør-Trøndelag har tilbud om toårig utdanning av tolker for døve. Komiteen har merket seg at Institutt for spesialpedagogikk har nedsatt en arbeidsgruppe for å vurdere oppretting av et grunnfag i tegnspråk for hørende studenter bl.a. for å styrke rekrutteringsgrunnlaget for tolkeutdanningen.

       Komiteen har videre merket seg at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil stille øremerkede midler til rådighet for videreføring av ordningen med modulkurs for tolker for døve og hørselhemmede.

       Komiteen mener det ikke bør utarbeides en egen handlingsplan for døve og døvblinde med ulike funksjonshemninger, men at tiltakene innarbeides i et eget kapittel i Handlingsplan for funksjonshemmede.

       Komiteen forutsetter at de øvrige forslag blir ivaretatt i handlingsplanen for funksjonshemmede og i opplæringsloven.

      Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

       Dok.nr.8:26 (1997-1998) - forslag fra stortingsrepresentantene John I Alvheim og Jan Simonsen om en handlingsplan for å hjelpe døvblinde og døve med ulike funksjonshemninger - vedlegges protokollen.

Oslo, i sosialkomiteen, den 5. mars 1998.

John I Alvheim, Sonja Irene Sjøli, Are Næss,
leder. ordfører. sekretær.