Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erik Dalheim, Kjell Engebretsen, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen og Signe Øye, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Arne Alsåker Spilde, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, og representanten Stephen Bråthen, viser til at dokumentet i brev av 12. februar 1997 ble oversendt finansministeren til uttalelse. Finansministerens svar av 14. mars 1997 følger som vedlegg til denne innstillingen.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, viser til at spørsmålet om fradragsrett i skatt eller inntekt for bidrag til frivillige organisasjoner har vært vurdert tidligere, og det vises i den forbindelse til departementets gjennomgang i vedlagte brev av 14. mars 1997.

       Flertallet mener det er viktig å stimulere aktiviteten i frivillige organisasjoner. Flertallet viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 27 (1996-1997) Om statens forhold til frivillige organisasjoner, bekrefter at dette vil bli fulgt opp. I meldingen blir det lovet at Regjeringen før sommeren vil komme med en utredning og forslag til endringer av skatte- og avgiftsreglene for allmennyttige organisasjoner. Målsettingen med dette arbeidet er å skape bedre vilkår for inntektsskaping og lønnet arbeid i frivillige organisasjoner. Flertallet har videre merket seg at Regjeringen legger opp til at deler av overskuddet fra FLAX de neste årene skal tilfalle organisasjoner som arbeider med barn og unge.

       Flertallet viser til at fradrag i inntekt i dagens skattesystem i utgangspunktet er begrunnet dels ut fra fordelingshensyn og dels til prinsippet om fradrag for utgifter til inntekts ervervelse. Fradrag for bidrag til frivillige organisasjoner er ikke i overensstemmelse med dette. Et slikt fradrag vil uthule skattefundamentet uten at den statlige skattesubsidieringen blir særlig synlig.

       Flertallet viser til at en slik fradragsordning vil medføre en klar komplisering av regelverket både for skattemyndigheter og berørte organisasjoner. Administrativt må en slik ordning baseres på årlige innberetninger fra de mottakende foreninger for å unngå å behandle opplysninger fra den enkelte skattyters selvangivelse. Dette vil medføre et betydelig merarbeid for foreningene, noe som spesielt kan være vanskelig for mindre og administrativt svake foreninger. Flertallet har merket seg Skattedirektoratets uttalelse hvor det pekes på behovet for klare krav til mottakende foreningers organisering, registreringsplikt, rapporteringskriterier og behov for forenklinger gjennom krav til minstebeløp mv.

       Flertallet vil peke på de betydelige avgreningsproblemer som spesielt ligger i spørsmål knyttet til hvilke organisasjoner som skal komme inn under ordningen.

       Ordningen vil medføre et betydelig provenytap for staten. Flertallet viser til at verdien av skattefradraget vil være 28 % med gjeldende skattesatser, og at det skattemessige tap for staten hvis 1 million skattytere i gjennomsnitt gir 4.000 kroner hver vil bli 1 120 mill. kroner. Fordelingseffektene av dette er uklare fordi bl.a. minstepensjonister vil ha liten eller ingen nytte av fradragsordningen og fordi evnen til å gi bidrag vil øke med stigende inntekt og formue.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen viser til den betydelige kulturelle bredde som de frivillige organisasjonene til sammen representerer i norsk kultur- og samfunnsliv. Flere av disse organisasjonene sliter med dårlig økonomi og er nødt til å bruke betydelige personressurser til inntektsbringende tiltak av forskjellig art. Denne ressursinnsats går dessverre ofte ut over den kultur- og samfunnsinnsats som svarer til organisasjonenes egentlige formål. Disse medlemmer mener det både er sunt og nødvendig at organisasjonslivet selv tar et vesentlig ansvar for egen økonomi, men vil understreke betydningen av at samfunnet også legger til rette for at disse verdifulle virksomhetene får gode arbeidsvilkår både praktisk og økonomisk.

       Disse medlemmer har merket seg at statsminister Thorbjørn Jagland i sin nyttårstale for 1997 nettopp fremhevet betydningen av de frivillige organisasjonenes innsats i samfunnslivet. Statsministeren varslet også at Regjeringen, gjennom endringer i skatte- og avgiftsreglene, var innstilt på å følge opp med økonomiske rammevilkår for å lette finansieringen av organisasjonenes virksomhet.

       Disse medlemmer viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 27 (1996-1997) Om statens forhold til frivillige organisasjoner, bekreftet at dette vil bli fulgt opp. I meldingen blir det lovet at Regjeringen før sommeren vil komme med en utredning og forslag til endringer av skatte- og avgiftsreglene for allmennyttige organisasjoner. Disse medlemmer konstaterer at dette løftet ikke er blitt fulgt opp bortsett fra at det blir stilt i utsikt at deler av overskuddet fra FLAX-lotteriet de neste årene skal tilfalle barn og unge på lokalt plan. Behandlingen av stortingsmeldingen er for øvrig blitt utsatt til høsten.

       Disse medlemmer ser det som ønskelig å redusere de generelle sterke oppfordringene til pengespill. Det bør også være en viktig målsetting å redusere omfanget av sponsormarkeringer som f.eks. stadig flere yngre idrettsutøvere mer eller mindre ufrivillig må ta del i. Disse medlemmer ønsker å vurdere rammevilkårene for de frivillige organisasjonene under ett, herunder også direkte bevilgninger over statsbudsjettet.

       Disse medlemmer mener at en fradragsordning som foreslått ved inntektsfastsettelsen for gaver til frivillige organisasjoner, kan gjennomføres på en slik måte at den både ligningsadministrativt og provenymessig kan holdes innenfor en forsvarlig ramme. Disse medlemmer viser i så måte til at det allerede er etablert en ordning med fradragsrett for gaver til vitenskapelig forskning. Tilsvarende ordninger med fradrag ved inntektsfastsettelsen for gaver til frivillige organisasjoner er dessuten kjent fra en rekke land som Danmark, Finland, Nederland, Belgia, Tyskland og Frankrike.

       Disse medlemmer viser til brev av 12. juni 1997 fra Finansdepartementet til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe som viser at Skatteministeriet i Danmark har anslått at det samlede provenytapet ved skattefradraget på gaver til frivillige organisasjoner beløper seg til 70 mill. Dkr i 1996.

       Disse medlemmer viser til at St.meld. nr. 27 (1996-1997) er utsatt til høsten og at Regjeringen ennå ikke har fulgt opp løftene om endringer i skattereglene for arbeid i frivillige organisasjoner. Disse medlemmer mener derfor at det er mest hensiktsmessig at det foreliggende forslaget blir vurdert i sammenheng med behandlingen av St.meld. nr. 27 (1996-1997) og eventuelle konkrete forslag fra Regjeringen i tråd med signalene i meldingen. Disse medlemmer mener at det bør utformes forslag til retningslinjer for en slik ordning med fradrag i inntektsfastsettelsen for gaver til frivillige organisasjoner som foreslått, for bedre å kunne vurdere hvordan en slik ordning eventuelt kan gjennomføres. I denne sammenheng bør det innhentes erfaringsmateriale og ideer fra land som allerede har innført lignende ordninger.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse, fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med den varslede gjennomgang av skatte- og avgiftsregler for frivillige organisasjoner, utrede alternative opplegg for støtte til frivillige organisasjoner, herunder skattefritak knyttet til gaver eller arbeidsinnsats som enkeltpersoner yter til organanisasjonene.

       Det bes om at det i denne sammenheng skisseres forslag til retningslinjer for en ordning med fradrag i inntektsfastsettelsen for gaver til frivillige organisasjoner, jf. forslag fremsatt i Dok.nr.8:35(1996-1997). »

       Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse fremmer følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen om å utrede alternative måter til hvordan tilskuddsordninger og skatte- og avgiftssystemet kan benyttes for å forbedre vilkårene for de frivillige organisasjonene. »