1. Sammendrag
Meldingen er fremmet av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet i samarbeid med Barne- og familiedepartementet. Bakgrunnen for meldingen er to vedtak i Stortinget. I det ene, fra 23. februar 1995, bes Regjeringen snarest legge fram en plan for utdanning av førskolelærere som samsvarer med målet om full barnehagedekning. I det andre, fra 18. november 1996, ber Stortinget om at en handlingsplan for å forbedre førskolelærerdekningen blir framlagt som egen sak våren 1997.
Regjeringens mål om full barnehagedekning, jf. Langtidsprogrammet for inneværende periode og for 1998-2001, stiller store krav til personelltilgang. Etter barnehageloven skal både styrere og pedagogiske ledere i barnehager ha utdanning som førskolelærer. Videre kan førskolelærere tilsettes på hele småskoletrinnet i grunnskolen, når de har ett års videreutdanning innrettet mot dette. Opptakskapasiteten til førskolelærerutdanning ble tredoblet i tidsrommet 1985-96. Det var likevel en underdekning i 1995 i relevante stillinger i barnehagene på 22 %. Grunnskolereformen medfører ytterligere økning av behovet for førskolelærere.
Departementet foreslår at den høye opptakskapasiteten opprettholdes i noen år framover. Utregninger i forhold til langsiktige behov viser at det ikke er grunnlag for permanente utvidelser av denne utdanningen. Departementet foreslår derfor inntil videre kortsiktige løsninger ved de eksisterende høyskolene som har førskolelærerutdanning. Det legges opp til et opptaksnivå på ca 2.700 for 1997 og 1998. Høyskolene må tilstrebe å omdisponere det nødvendige antall studieplasser internt i høyskolesektoren.
Regjeringen legger til grunn at det må tilføres netto 9.300 førskolelærere til barnehagene for å nå målet om full førskolelærerdekning. I tillegg er det behov for ca 1.500 førskolelærere i grunnskolen. For å sikre tilgang på dette antallet førskolelærere i barnehage og grunnskole, må det utdannes ca 12.000 førskolelærere. Etter denne planen skal alle barnehager ha kvalifisert personale som styrere og pedagogiske ledere i løpet av år 2001.
Når det gjelder andre tiltak for å øke førskolelærerdekningen, viser departementet til at det vil bli arbeidet videre med tiltak for å øke stabiliteten i yrket og tiltak for å øke førskolelærernes stillingsandel. Etterutdanning og veiledning er arbeidsgivers ansvar. Departementet viser også til den forsøksordningen for oppfølging av nyutdannede lærere som er skissert i St.meld. nr. 48 (1996-1997) Om lærerutdanningen. Departementet mener denne ordningen også bør omfatte førskolelærerkandidater.