Komiteen har ellers ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I.
Investeringsrammen for tilrettelegging av krengetog på Sørlandsbanen, Bergens- og Dovrebanen økes med 600 mill. kroner utover Regjeringens forslag i St.meld. nr. 39 (1996-1997).
II.
Stortinget ber Regjeringen legge fram en plan for gjennomføring av prosjektet nytt dobbeltspor Skøyen - Asker som en egen sak høsten 1997, og der følgende elementer kan inngå:
1. |
Utbyggingen av nytt dobbeltspor Skøyen - Asker organiseres som eget selskap. Prosjektet ferdigstilles innen utgangen av år 2004. |
2. |
Samferdselsdepartementet gir selskapet anledning til å oppta lån på inntil 1.600 mill. kroner i perioden 1998-2001. Dette kommer i tillegg til de 400 mill. kroner som er foreslått av Regjeringen i planperioden. |
3. |
Lånebeløpet tibakebetales ved at selskapet mottar de planlagte fremtidige statlige bevilgninger og at disse bevilgningene nyttes til å redusere gjelden tilsvarende. |
4. |
Rentekostnadene med lånet forutsettes dekket ved kommunal, fylkeskommunal og statlig medvirkning og ved brukerfinansiering fra de togreisende. Regjeringen bes bidra til at nødvendige avtaler blir utarbeidet og inngått. |
5. |
Restbeløpet til fullføring av prosjektet, 1.700 mill. kroner av en samlet kostnad på 3.700 mill. kroner, forutsettes stilt til disposisjon i perioden 2002-2004, og finansiert etter tilsvarende modell.
|
III.
St.meld. nr. 39 (1996-1997) - Norsk jernbaneplan 1998-2007 - vedlegges protokollen.
|
Oslo, i samferdselskomiteen, den 9. juni 1997.
|
Magnus Stangeland, |
Johan M Nyland, |
Solveig Torsvik, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |