Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

      Olje- og energidepartementet foreslår i proposisjonen at det skal fattes beslutning om utbygging og drift av petroleumsforekomster i Oseberg Sør. Rettighetshaverne i Oseberg Sør er Norsk Hydro, Statoil, Saga, Conoco og Mobil. Statens direkte økonomiske engasjement i Oseberg Sør er på 38,36 %.

       Departementet viser til at Oseberg Sør planlegges bygget ut som et satellittfelt til Osebergfeltet, som har produsert olje siden 1988. Det er ventet at produksjonen på Osebergfeltet vil falle i løpet av 1997. Innfasing av satellittfeltene Oseberg Øst og Oseberg Sør i henholdsvis 1998 og år 2.000 vil derfor bidra til en effektiv utnyttelse av ledig kapasitet i eksisterende prosessutstyr på Oseberg A samt i rørledningen Oseberg transportsystem.

       Departementet viser i proposisjonen videre til at reservene som er omfattet av plan for utbygging og drift av Oseberg Sør utgjør 53,5 mill Sm3 olje og 11 mrd Sm3 gass. Produksjonen fra Oseberg Sør vil starte opp i år 2.000 og være på sitt høyeste nivå i 2001 med om lag 124.000 fat pr. dag. Etter gjeldende prognoser vil dette utgjøre 3,4 % av total norsk oljeproduksjon i år 2001. Videre vil produksjonen fra Oseberg Sør trolig vare frem til år 2027, produksjonen fra feltet er innebygget i gjeldende produksjonsprognoser for norsk kontinentalsokkel.

       Det er i proposisjonen gjort rede for den anbefalte utbyggingsløsningen og for energiproduksjonen på den planlagte innretningen. Departementet viser i denne sammenheng til at forsyning av elektrisk kraft fra land av operatøren er beregnet til å medføre økte investeringer på mellom 650 og 1.070 mill. kroner. Videre er det også vurdert legging av kabler mellom installasjoner i området for å utnytte en eventuell ledig kapasitet, men totalt kraftbehov i området, samt økte investeringskostnader medfører at disse alternativene både av utbygger og av departementet betraktes som urealistiske.

       Departementet viser i proposisjonen til at operatøren også har utredet alternative måter å fjerne CO2 fra avgassen fra turbinene, og at konklusjonen er at dette vil medføre økte investeringer på om lag 1,4 mrd. kroner. Etter operatørens vurdering forsvarer ikke redusert CO2-avgift en slik økning av investeringene ved tiltaket. Departementet deler operatørens vurdering og ønsker derfor ikke å pålegge gjennomføring av dette tiltaket. De årlige CO2-utslipp fra innretningen er av operatøren beregnet til 0,32 mill. tonn på toppnivå i år 2003.

       Departementet viser videre til at produsert vann fra Oseberg Sør-plattformen vil bli reinjisert i reservoaret til bruk som trykkstøtte i produksjonen. Operatøren har forpliktet seg til å tilrettelegge for at planlagte gassturbiner kan ombygges til lav-NOx-turbiner når dette utstyret er kommersielt tilgjengelig. De totale investeringer for prosjektet er beregnet til 7,6 mrd. kroner, og den samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalysen viser en nåverdi før skatt på 11 mrd. kroner. Utnyttelse av eksisterende infrastruktur for både prosessering og transport i området fører til at den samfunnsøkonomiske lønnsomheten blir spesielt god.

       Det er i proposisjonen redegjort for de budsjettmessige konsekvenser både når det gjelder kjøp av retten til den produserte petroleum og for utbygging og drift av Oseberg Sør. Departementet viser til at rettighetshaverne i det samordnede Osebergfeltet og produksjonstillatelse 053 har inngått avtaler om et engangsoppgjør for retten til produsert petroleum fra enkelte forekomster i produksjonstillatelsen. Avtaler om salg og leveranser av rik- og tørrgass skal forelegges departementet til godkjennelse, det samme gjelder endringer i og tillegg til slike avtaler.

       De samlede bevilgningsmessige konsekvenser for 1997 som følge av forslagene i proposisjonen knytter seg til kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, og er som følger:

- Kap. 2440, post 24 Driftsresultat, overskudd foreslås økt med 350 mill. kroner som følge av at driftsinntekter øker med 375 mill. kroner, driftsutgiftene øker med 10 mill. kroner og kalkulatoriske renter øker med 15 mill. kroner.
- Kap. 2440, post 30 Investeringer, foreslås økt med 620 mill. kroner.
- Kap. 2440, post 31 Utgifter, prosjekter under vurdering, foreslås redusert med 270 mill. kroner som tilsvarer utgiftsøkningen for SDØE i 1997 som følge av forslagene i denne proposisjonen.
- Kap. 5440, post 80 Renter, foreslås økt med 15 mill. kroner.
- Kap. 5440, post 84 Inntekter, prosjekter under vurdering, foreslås redusert med 15 mill. kroner som tilsvarer inntektsøkningen for SDØE i 1997 som følge av forslagene i proposisjonen.

       Departementet viser for øvrig til at som følge av at bevilgningsendringen foreslås dekket ved omfordelinger innenfor budsjettpostene for SDØE, vil forslagene i proposisjonen ikke påvirke statens netto kontantstrøm for petroleumsvirksomheten.