Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

       Olje- og energidepartementet tilrår i proposisjonen å fatte beslutning om utbygging og drift av den resterende oljen i Trollfeltet, hvor rettighetshaverne er Statoil, Shell, Norsk Hydro, Saga, Elf, Conoco og Total. Statens direkte økonomiske engasjement i Trollfeltet er på 62,696 %. Norsk Hydro er operatør for utbyggingen av oljen i Troll.

       Departementet viser til at Stortinget 15. desember 1986 godkjente plan for utbygging og drift av første fase i utbyggingen av Trollfeltet, som omfatter utbyggingen av gassreservene i den østlige delen av feltet. Andre fase i utbyggingen, utbyggingen og drift av oljereservene, ble godkjent av Stortinget i mai 1992. Denne godkjennelsen var blant annet på vilkår av at rettighetshaverne forpliktet seg til å videreføre arbeidet med å kartlegge muligheten for ytterligere lønnsom oljeutvinning fra Troll. Den foreliggende plan er et resultat av dette arbeidet.

       Det er i proposisjonen gitt en utførlig beskrivelse av Trollfeltet og av ny plan for utbygging og drift av oljen i Troll vest gassprovins.

       Reservene omfattet av den foreliggende planlagte utbygging utgjør om lag 91 mill Sm3 olje. Med dette er de totale utvinnbare oljereservene i Troll kommet opp i om lag 185 mill Sm3. I tillegg vil det bli produsert om lag 46 mrd Sm3 assosiert gass sammen med oljen som er planlagt produsert i henhold til den foreliggende plan.

       Produksjonen av olje omfattet av denne plan ventes å bli om lag 180.000 fat pr. dag i det året med høyest produksjon. Produksjonen anslås å vare frem til og med år 2016. Med tidligere vedtatte utbygd olje fra Trollfeltet kan oljeproduksjonen fra Troll til sammen bli om lag 300.000 fat pr. dag i det året med høyest produksjon. Det foreliggende prosjekt bidrar med mellom 4 % og 7 % av samlet norsk oljeproduksjon i de årene hvor produksjonen fra dette prosjektet er høyest.

       Departementet viser til at fremtidig oljeproduksjon av reservoarmessige grunner vil avhenge av samlet gassproduksjon fra Troll. Videre vises det til at Oljedirektoratet vurderer at en utsetting vil føre til tap av oljereserver, som innebærer at prosjektet er tidskritisk.

       Den anbefalte utbyggingsløsningen består av utplassering av undervannsinstallasjon på havbunnen. Disse vil dels være koplet opp mot den eksisterende oljeplattformen Troll B, og dels mot en ny oljeplattform; Troll C. Oljen planlegges ilandført dels gjennom Troll oljerør til Mongstad, dels gjennom et nytt oljerør fra Troll C til land. Planlagt produksjonsstart er 1. oktober 1999.

       Operatøren foreslår at kraftforsyningen skal skje med gassturbiner på plattformen. Det anbefales i proposisjonen at operatøren utreder mulighetene for en konvertering til kraftforsyning fra land, men at det eksisterende konsept beholdes som basis mens aktuelle løsninger utredes.

       Operatøren har lagt til grunn at utbyggingen vil medføre årlige utslipp av opp til om lag 350.000 tonn CO2, som ligger inne i de nasjonale utslippsprognoser. Operatøren har utredet alternative måter å fjerne CO2, mens investeringskostnadene for et slikt tiltak av operatøren er beregnet til minst 1,3 mrd 1996-kroner. Etter operatørens vurdering forsvarer ikke besparelsen ved lavere CO2-avgift som følge av injeksjon kostnadene knyttet til tiltaket. Departementet deler operatørens vurdering, og vil derfor ikke pålegge gjennomføring av dette tiltaket.

       Ved utbygging av Troll vest gassprovins vil de samlede utslipp av produsert vann være forholdsvis store i forhold til utslipp fra andre felt og områder i Nordsjøen. De planlagte utslippene har et oljeinnhold som ligger innenfor gjeldende utslippsgrenser. På grunn av de forholdsvis store utslippene av produsert vann vil myndighetene pålegge operatøren å utrede alternative renseteknologier for det produserte vannet.

       Operatøren har lagt til rette for å gjennomføre utskifting av utstyr på plattformen for å begrense utslipp av NOx fra 2002.

       Operatøren har anslått investeringskostnadene for utbyggingen til om lag 15,9 mrd 1996-kroner.

       Departementets beregninger viser at prosjektets lønnsomhet er god. Med oljeprisforutsetninger som i nasjonalbudsjettet for 1997 er prosjektets nåverdi på 19,1 mrd 1996-kroner.

       Departementet forutsetter at gassen avsettes under de leveranseforpliktelser som Trollfeltet har. Ved fremtidige vurderinger av tildeling av leveranseansvar under gassalgsavtaler vil den assosierte gassen fra oljeutvinningen i Troll vest inngå i Trollfeltets samlede evne til å inngå nye leveranseforpliktelser.

       Departementet viser til at rettighetshaverne som et vedlegg til plan for utbygging og drift av oljen i Troll vest gassprovins, har utarbeidet en konsekvensutredning i henhold til petroleumslovens § 23 og forskriftenes § 15. Konsekvensutredningen er sendt ut til de berørte parter, og høringsuttalelsene er formidlet videre til operatøren.

       Konsekvensutredningen gir en oversikt over de fordeler og ulemper en gjennomføring av planen antas å ha for annen næringsvirksomhet og almene interesser. Utredningen omfatter regionale og sosioøkonomiske konsekvenser som følge av utbyggingen, og biofysiske konsekvenser for det marine miljø og kystområdene.

       De viktigste konklusjonene i rettighetshavernes konsekvensutredning, og kommentarer til disse, er gjengitt i proposisjonen.

       Olje- og energidepartementet finner på bakgrunn av den fremlagte konsekvensutredningen og uttalelsene til denne at utbyggingen ikke vil få konsekvenser av en slik art at de bør ha innvirkning på myndighetenes godkjennelse av den fremlagte plan.

       Departementet viser til at de bevilgningsmessige konsekvenser i 1997 som følge av utbygging av Troll vest, knytter seg til kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten:

- Kap. 2440, post 24 Driftsresultat, overskudd foreslås redusert med 60 mill. kroner som følge av at driftsutgiftene øker med 15 mill. kroner og kalkulatoriske renter øker med 45 mill. kroner.
- Kap. 2440, post 30 Investeringer, foreslås økt med 1.445 mill. kroner.
- Kap. 2440, post 31 Utgifter, prosjekter under vurdering, foreslås redusert med 1.505 mill. kroner, som tilsvarer utgiftsøkning for SDØE i 1997 som følge av utbygging av Troll vest.
- Kap. 5440, post 80 Renter, foreslås økt med 45 mill. kroner.
- Kap. 5440, post 81 Inntekter, prosjekter under vurdering, foreslås redusert med 45 mill. kroner som tilsvarer inntektsøkningen for SDØE som følge av utbygging av Troll vest.

       Følgende konklusjoner legges frem i proposisjonen:

1. Departementet gir sin tilslutning til at den resterende olje i Troll vest gassprovins bygges ut i henhold til planen for utbygging og drift som rettighetshaverne har fremlagt, med de merknader som fremkommer i proposisjonen.
2. Departementet godkjenner det produksjonsforløp som er lagt til grunn i den foreliggende plan for utbygging og drift.
3. Departementet forutsetter at gassproduksjonen avsettes under de leveranseforpliktelser som Trollfeltet har. Ved fremtidige vurderinger av tildeling av leveranseansvar under gassalgskontrakter vil den assosierte gassen fra oljeutvinningen i Troll vest gassprovins inngå i Trollfeltets samlede evne til å inngå nye leveranseforpliktelser.
4. Departementet stiller som vilkår for godkjennelsen at operatøren må foreta de nødvendige utredninger av elektrifiseringsløsning bl.a. med sikte på å kunne samordne kraftforsyningen til Troll A- og Troll C-plattformene. Dette arbeidet må gjennomføres parallelt med at eksisterende planer videreføres.
5. Transportløsningen for olje vil bli gjenstand for departementets godkjennelse.
6. Departementet stiller som vilkår for godkjennelse at operatøren utreder alternativ renseteknologi for produsert vann.