2. Nærmere om eierskapsutvalgets forslag og departementets vurderinger
Forslag angående eierskap i meningsbærende medier
Forslag angående regulering av eierskap i nærkringkasting:
1. | Ingen enkelt aktør kan kontrollere mer enn 30 % av det totale nærkringkastingsmarkedet på nasjonalt plan, henholdsvis for lokalfjernsyn og nærradio, målt i lytter- eller seerpotensial. |
2. | Ingen enkelt aktør kan disponere mer enn en frekvens pr. konsesjonsområde. |
3. | En avis kan ikke ha bestemmende innflytelse i mer enn ett av de lokale kringkastingsmedia, der det bare finnes en frekvens tilgjengelig for henholdsvis lokalfjernsyn og nærradio. |
4. | Dagens eierbegrensninger på lokalt nivå oppheves. |
Departementets vurdering
Regler for eierskap i nærkringkasting er fastsatt i forskrift til lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting ved kgl.res. av 5. januar 1996. Utvalgets forslag er i hovedsak fulgt opp, men sammenlignet med utvalgets forslag er det gjort visse tilpasninger i tråd med Stortingets forutsetninger, jf. St.meld. nr. 31 (1994-1995) Eierskap i nærkringkasting og Innst.S.nr.190 (1994-1995). I forhold til utvalgets forslag, første punktum, er grensen for samlet markedskontroll satt til 33,33 %.
Fjerde punktum er gjennomført med unntak for kabelselskap som fremdeles er underlagt forbud mot å inneha konsesjon eller mer enn 49 % av eierandelene i et nærkringkastingsselskap. De samme forbudene som gjelder for kabelselskap gjelder også for kommuner og kommunale organ. Disse kan imidlertid i særskilte tilfeller gis konsesjon til å drive lokale informasjonskanaler i kabelnett.
Forslag angående regulering av eierskap i rikskringkasting
5. | En aktør kan eie opp til en tredjedel av stemmene eller aksjekapitalen i et riksdekkende radioselskap. |
6. | En aktør kan eie opp til en tredjedel av stemmene eller aksjekapitalen i et riksdekkende fjernsynsselskap. |
Departementets vurdering
I konsesjonene for P4 og TV 2 er det i samsvar med disse forslagene fastsatt at ingen enkeltaktør kan kontrollere mer enn 1/3 av eierandelene i foretakene.
Forslag angående regulering av eierskap i dagspresse
7. | Ingen aktør kan ved erverv eller nyetablering eie aviser som til sammen utgir over 30 % av det samlede nasjonale gjennomsnittlige dagsopplag av avisene. |
8. | Det er ikke anledning til at dominerende aktører innen dagspressen kan ha eierandeler hos hverandre. |
Departementets vurdering
Forslagene som vedrører dagspresse er ikke gjennomført. Departementet er heller ikke innstilt på at disse forslagene skal gjennomføres i form av absolutte regler for eierskap, slik utvalget foreslår. Forslagenes intensjon vil imidlertid bli ivaretatt gjennom forslaget til lov om tilsyn med visse erverv i dagspresse og kringkasting.
For en nærmere drøftelse av dette viser departementet til Ot.prp.nr.30 (1996-1997) Om lov om tilsyn med erverv i dagspresse og kringkasting.