6. Økonomiske rammer i planperioden
6.1 Sammendrag
Tabellen viser de økonomiske planrammene for jernbane og veg, samt Luftfartsverkets investeringer og overføringer til Luftfartsverket:
(tall i mill. 1997-kroner)
1998-2001 | 1998-2007 | |
Jernbane | 17.700 | 44.250 |
Veg | 38.600 | 96.500 |
Luftfartsverkets investeringer | 2.080 | 5.800 |
Overføringer til Luftfartsverket | 440 | 1.100 |
Fordeling av planrammene innenfor de enkelte områdene/sektorene går fram av tabeller i kap. 6 i meldingen.
Det legges også opp til økonomiske planrammer for fiskerihavner, farleder og den øvrige infrastruktur for sjøtransport. Disse vil bli presentert i stortingsmeldingen om havner og infrastruktur for sjøtransport 1998-2007 som blir fremmet noe senere.
Det understrekes at planrammene må ses i sammenheng med utviklingen i norsk og internasjonal økonomi og innordnes Regjeringens generelle finanspolitiske opplegg.
Opplegget innebærer at aktiviteten i noen grad vris fra veg til jernbane sammenlignet med planperioden 1994-1997. Rammene for perioden 2002-2007 er samlet sett videreført på det samme nivået.
Den samlede ressurstilgangen til luftfartssystemet vil være avhengig av etterspørselen og inntektsutviklingen. Fra høsten 1998 skjer det endringer i Luftfartsverkets finansieringsevne ved at inntektsstrømmen fra driften av Fornebu i sin helhet tilfaller det statlige aksjeselskapet Oslo Lufthavn AS. Dette faller i tid sammen med at staten overtar 26 regionale flyplasser som skal oppgraderes teknisk/operativt, noe som krever omfattende investeringer.
Bygging av nye flyplasser må vurderes opp mot kostnadene blant annet knyttet til utbedringer av eksisterende flyplasser og flyruter, samt samlet reisetid for passasjerene. Det er pr. i dag ikke planlagt bygging av nye flyplasser, med unntak for ny flyplass i Båtsfjord til avløsning av eksisterende kommunal flyplass som må stenges på grunn av nytt flyoperativt regelverk.
Investeringene i Luftfartsverket finansieres innenfor Luftfartsverkets totale inntektsgrunnlag med utgangspunkt i inntekter fra Luftfartsverkets brukere.
6.2 Komiteens merknader
Komiteen vil komme nærmere tilbake til nivå på de økonomiske planrammer og prioriteringer i sine innstillinger til de ulike sektormeldingene. I denne innstilling vil derfor partifraksjoner bare komme med noen foreløpige betraktninger vedrørende de økonomiske planrammene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til St.meld. nr. 4 (1996-1997) Langtidsprogrammet 1998-2001 der det går klart fram at de langsiktige budsjettmessige utfordringene tilsier at det vil være begrenset rom for vekst i offentlig ressursbruk i de nærmeste årene. Det betyr at økt innsats innen prioriterte områder som utdanning, helse og omsorg begrenser mulighetene for økte utgifter på andre områder, bl.a. på samferdselssektoren.
Disse medlemmer viser til at samferdselstiltak ofte har vært brukt for å dempe svingninger i den økonomiske aktiviteten i samfunnet. Det har gitt økt satsing i perioder med lav økonomisk aktivitet og mer tilbakeholdenhet i perioder med sterkt press i økonomien. Disse medlemmer legger til grunn at de økonomiske rammene for transportsektoren må vurderes ut fra en samlet realøkonomisk ramme, slik at en unngår at samferdselstiltak bidrar til uønsket press i norsk økonomi.
Disse medlemmer vil at de statlige samferdselsbevilgningene skal brukes på en slik måte at de påvirker utviklingen i og mellom de ulike transportformene for å oppnå en mer miljøvennlig og sikker transport. Det er derfor viktig å styrke jernbanen og annen skinnegående trafikk der den har klare trafikk- og miljømessige fortrinn i forhold til vegtransport, og der det er grunnlag for å overføre trafikk fra veg til bane.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil bruke en del av inntektene fra oljesektoren til investeringer i infrastruktur, da dette vil skape sysselsetting og skape varige verdier for framtidige generasjoner.
Disse medlemmer vil gå inn for en økning i den økonomiske planrammen for investeringer i jernbanens kjøreveg i forhold til Regjeringens planramme.
Disse medlemmer vil gå inn for en økning i den økonomiske planrammen for riksveginvesteringer og tilskudd til fylkesvegformål i forhold til Regjeringens planramme.
Disse medlemmer vil gå inn for en økning i den økonomiske planrammen for utbygging og vedlikehold av fiskerihavner og farleder i forhold til Regjeringens planramme, jf. St.meld. nr. 46 (1996-1997) Havner og infrastruktur for sjøtransport.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil gå inn for en økning i den økonomiske planrammen for Luftfartsverkets investeringer i forhold til Regjeringens planramme. Disse medlemmer vil videre gå inn for å øke overføringene til Luftfartsverket.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener den offentlige ressursbruk de nærmeste årene må konsentreres om det offentliges kjerneoppgaver.
Disse medlemmer mener at å sikre grunnlaget for et effektivt samferdselssystem i Norge hører med blant disse kjerneoppgavene. Disse medlemmer mener derfor at nødvendig satsing på helse, utdanning og omsorg ikke kan settes opp mot lønnsomme investeringer i den infrastruktur som må danne grunnlaget for morgendagens økonomiske verdiskapning.
Disse medlemmer viser til at Regjeringens forslag til vegrammer ikke på noen måte vil kunne følge opp de klare behov som planprosessen har dokumentert. Disse medlemmer er derfor overrasket over at Regjeringen har lagt seg på en slik lav ramme. Rammen gjør det ikke mulig å ta ut det potensialet til økt økonomisk verdiskapning som bedret framkommelighet vil kunne gi. Regjeringens lave ramme vil forårsake unødvendig dårlig framkommelighet på våre stam- og riksveger. Det vil ytterligere forsterke transportkostnadenes negative betydning for konkurranseevnen til næringslivet i hele landet. Disse medlemmer mener det på sikt kan få alvorlige konsekvenser for sysselsettingen og derved og for bosettingen.
Disse medlemmer mener Regjeringens forslag til rammer for veg er for lave og vil gå inn for at de blir økt betydelig.
Disse medlemmer viser for øvrig til de årlige budsjettforslagene fra Høyre og som viser at en sterkere satsing på samferdselssektorene er mulig innenfor en forsvarlig finanspolitisk ramme.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti anser planrammene for investeringer i jernbanens kjøreveg for å være helt utilstrekkelige for å utvikle et moderne jernbanenett i Norge. Dette medlem vil derfor foreslå en betydelig øking i investeringsnivå.
Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti har gått mot flere av de vegprosjekter som er igangsatt og som bidrar til de store bindingene i vegplanen. Innafor rammene til Regjeringa vil dette medlem omprioritere i den grad det er mulig ut fra bindinger, samt øke rammen for å kunne satse på å heve standarden på dårlige riks- og fylkesveger, og satse på trafikksikkerhet, barns skoleveg og rassikring.
Dette medlem tar utgangspunkt i Regjeringas rammer for investeringer i luftfart, men vil understreke prioritering ut fra økt teknisk/operativ standard. Dette medlem vil foreslå økt bruk av offentlig kjøp av tjenester også for den del av stamrutenettet som har for dårlig tilbud og høge priser, men ser det ikke som mulig å stipulere kostnader budsjettmessig da dette vil være avhengig av selskapenes tilbud.