9. Økonomiske og administrative konsekvenser
9.1 Sammendrag
Regjeringen ønsker å videreføre prinsippet om at fagmyndighetene på ulike sektorer og forvaltningsnivåer skal ha samme ansvar for personer med innvandrerbakgrunn som for den øvrige befolkningen. Som hovedregel skal personer med innvandrerbakgrunn omfattes av generelle ordninger og tiltak. Meldingen inneholder ingen forslag om grunnleggende endringer i oppgave- og ansvarsdeling mellom ulike forvaltningsnivå og sektorer. I likhet med St.meld. nr. 35 (1994-1995) Velferdsmeldingen understrekes imidlertid behovet for økt samarbeid på tvers av sektorer.
Gjennomgangen av sammenhengen mellom innvandring og økonomi har vist at det er betydelige verdiskapningsressurser å hente ved å utnytte innvandreres arbeidskraftressurser bedre enn i dag. Tiltak som øker samfunnsdeltakelsen og innvandreres muligheter til å komme i arbeid, vil på kort sikt kunne gi offentlige merutgifter. På lengre sikt vil imidlertid økt yrkesdeltakelse medføre økte skatteinntekter og redusere utgiftene til offentlige stønadsordninger.
Mange av tiltakene som er foreslått forutsettes dekket innenfor eksisterende økonomiske rammer på det aktuelle feltet. På de ulike områdene skal arbeidet rettes inn mot oppnåelse av best mulige resultater innenfor de rammene som gjelder. For å oppnå best mulig ressursutnyttelse må det foretas løpende mål- og resultatvurderinger.
9.2 Komiteens merknader
Komiteen har ingen merknader.