Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

       Departementet legger i proposisjonen fram forslag til en omorganisering som innebærer at Likestillingsrådets sekretariat videreføres i en ny institusjon, Kompetansesenter for likestilling. Nærmere beskrivelse av forslaget blir gitt i Ot.prp.nr.51 (1996-1997) om lov om endring i lov 9. juni 1978 nr. 45 om likestilling mellom kjønnene (§ 9) der Kompetansesenter for likestilling foreslås lovfestet, jf Innst.O.nr.86 (1996-1997).

       Det nye Kompetansesenteret for likestilling vil være en videreføring av Likestillingsrådets sekretariat og dets ressurser. Selve Likestillingsrådet nedlegges. Senteret skal være en pådriver i likestillingsdebatten, en holdnings- og atferdspåvirker og ha en støtte- og veilederfunksjon i arbeidet for økt likestilling. Senteret skal drive utstrakt informasjonsvirksomhet, og virkemidler vil bl.a. være arrangering av konferanser, debattmøter og seminarer, foredragsvirksomhet, utgivelse av periodisk publikasjon, publisering av ny faktakunnskap og statistikk etc.

       Norges forskningsråd planlegger opprettelse av en informasjons- og dokumentasjonstjeneste for kvinne- og kjønnsforskningen i Norge (KILDEN) fra høsten 1997. Informasjons- og dokumentasjonstjenesten vil bli finansiert av og administrativt underlagt Norges forskningsråd. Departementet ser store fordeler ved en samlokalisering av Kilden og Kompetansesenter for likestilling, og vil drøfte dette med Norges forskningsråd straks omorganiseringen av Likestillingsrådet er avklart. Samlokaliseringen av kompetansesenteret og informasjons- og dokumentasjonstjenesten vil kunne styrke kompetansegrunnlaget for senterets veilederfunksjon og gi tyngde i den debatt- og holdningsskapende virksomheten.

       Regjeringen tar sikte på å opprette kompetansesenteret fra 1. august 1997. Fra samme tidspunkt nedlegges Likestillingsrådet.

       Senteret vil få en stor grad av faglig selvstendighet i forhold til departementet og Regjeringen i sin oppgaveutførelse.

       Regjeringen foreslår at senteret får følgende fullmakter:

- det disponerer selv sine inntekter og kommer dermed ikke inn under bruttoprinsippet for budsjettering i statlig virksomhet (unntak fra Bevilgningsreglementets § 4). I dette ligger at senterets bevilgninger gis over post 50 i statsbudsjettet,
- det oppretter og inndrar selv de stillingene og tilsetter det personalet som det finner nødvendig for å løse sine oppgaver, og under hensyn til at antall tilsatte og organisering tilpasses de rammevilkår departementet fastsetter (unntak fra Bevilgningsreglementets § 10). Tilsettingsforholdene vil bli regulert av lov om statens tjenestemenn med forskrifter.

       Bevilgningene til senteret vil bli gitt over Barne- og familiedepartementets budsjett. Budsjett og regnskap skal følge statsregnskapets budsjettår. Regnskapet skal revideres av Riksrevisjonen. Regnskap og årsmelding skal sendes Barne- og familiedepartementet.

       Forslaget om opprettelsen av kompetansesenteret innebærer at det må opprettes et nytt kapittel under Barne- og familiedepartementet. Likestillingsrådet vil få tildelt 7/12 deler av sin bevilgning (7 mnd.) for 1997. Den resterende delen av bevilgningen (5/12) blir overført til det nye kapitlet.

       Med dette vil det samlede statstilskuddet for det nye kompetansesenteret fra 1. august 1997 og ut 1997 være kr  1.192.000.

       Stillingshjemlene for Likestillingsrådet trekkes inn med virkning fra 1. august 1997. Dette gjelder seks faste hjemler.