Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

       Utenriksdepartementet legger i proposisjonen fram NorFra-avtalen med anmodning om Stortingets samtykke til godkjennelse.

       Departementet viser til at det i dag eksisterer tre rørledninger for transport av naturgass til det kontinentale Europa, Norpipe og Europipe til Tyskland og Zeepipe til Belgia. For å ha tilstrekkelig transportkapasitet for gassmengdene som er forpliktet solgt er det behov for to nye rørledninger til kontinentet. I 1998 vil en rørledning (NorFra) fra transportknutepunktet Draupner til Dunkerque i Frankrike være ferdigstilt. Departementet viser videre til at Stortinget 12. juni 1995 gjorde vedtak om NorFra i Innst.S.nr.164 (1994-1995), jf St.prp. nr. 41 (1994-1995). I 1999 vil en rørledning fra Kårstø til Dornum nær Emden i Tyskland (Europipe II) være etablert, jf St.prp. nr. 15 (1996-1997) og Stortingets vedtak om Europipe II i Innst.S.nr.72 (1996-1997) og Innst.S.nr.93 (1996-1997).

       NorFra-avtalen er i all hovedsak bygget over samme lest som Europipe-avtalen med Tyskland av 20. april 1993, og tar sikte på å løse folkerettslige, skatterettslige og andre spørsmål som oppstår i tilknytning til legging og drift av et transportsystem for gass fra norsk kontinentalsokkel til det europeiske kontinentet. Avtalen bygger på de samme grunnleggende prinsipper som de andre avtalene som tidligere er inngått med Storbritannia, Tyskland og Belgia for ilandføringsrørledninger fra norsk kontinentalsokkel. Departementet viser til at etter avtalen skal ethvert skattespørsmål være underlagt Skatteavtalen mellom Norge og Frankrike, spesielt den tilleggsavtale som er inngått i forbindelse med NorFra-avtalen.

       NorFra-rørledningen vil krysse dansk, tysk, nederlandsk og belgisk kontinentalsokkel. Det er i denne sammenheng inngått samarbeidsordninger mellom Oljedirektoratet og de kompetente tilsynsmyndigheter i alle de relevante kyststatene.

       Når det gjelder økonomiske og administrative konsekvenser, viser departementet til at avtalen er en forutsetning for legging og drift av NorFra-rørledningen, men at avtalen i seg selv antas ikke å medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.

       Videre viser departementet til at spørsmål om godkjennelse av avtalen har vært forelagt Olje- og energidepartementet, Finansdepartementet og Kommunaldepartementet, som alle har anbefalt at godkjennelse finner sted.

       Det er i proposisjonen gitt utfyllende merknader til de enkelte artikler i overenskomsten. Et avtrykk av NorFra-avtalen i norsk originaltekst følger som trykt vedlegg til proposisjonen.