1. Samandrag
I Dok.nr.8:27 (1996-1997) fremmer representanten Terje Sandkjær følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen sørge for at forskriften om rett til å oppnå førerkort klasse C/CE fortsatt har 21 år som generelt alderskrav. »
Som bakgrunn for forslaget vises det til at av « Forskrift om opplæring og førerprøve », gitt av Samferdselsdepartementet, framgår det at generell aldersgrense for å oppnå førerkort for stor lastebil (klasse C) og vogntog (klasse CE) er 21 år. For de som gjennomfører en spesiell yrkessjåføropplæring er grensen 18 år.
Gjennom EØS-avtalen har Norge godkjent Rådsdirektiv 91/439/EØF om førerkort, jf. Innst.S.nr.177 (1993-1994). Som en følge av dette direktivet skal aldersgrensen for førerkort klasse C/CE senkes fra 21 til 18 år med virkning fra 1. januar 1997. Regelverket for kjøre- og hviletid endres ikke, og det krever 21 års alder for mange kjøreoppdrag. Imidlertid vil 18-åringer uten yrkessjåføropplæring etter 1. januar 1997 kunne utføre en del kjøreoppdrag med store vogntog som de ikke kunne før. Dette gjelder f.eks. ikke-kommersiell transport av gods for privat bruk, militær- og polititransport, vegvedlikeholdstransport inkludert brøyting, posttransport, kringkastingstransport, teletjenestetransport, sirkustransport, bilbergingstransport, melketransport og busstransport når ruta er mindre enn 50 km ( Rfo. 3820/85 art. 4).
En førerkortkandidat har mulighet til å øvelseskjøre i ett år før alderskravet er oppnådd. Det medfører at enhver 17-åring nå får anledning til å øvelseskjøre i lastebil, også i privat regi. Det er ingen krav til bremsemuligheter for ledsageren, slik det er ved privat øvelseskjøring med personbil.
Denne senkingen av aldersgrensen har vakt kraftige reaksjoner fra bl.a. politiet, skoler med yrkessjåføropplæring, Vegdirektoratet, Norges Lastebileier-Forbund. Alle reaksjonene peker klart i retning av at dette betyr en klar reversering av arbeidet med trafikksikkerhet. Det er godt dokumentert at ungdom har en høyere risiko i trafikken enn andre grupper, f.eks. viser rapport 216/1993 fra TØI at bilførere i gruppen 18-19 år har en nesten tre ganger så høy ulykkesrisiko som bilførere i aldersgruppen 20-24 år.
Den aktuelle rettsakten er et direktiv. I motsetning til en forordning gir formen direktiv muligheter til å ta lokale hensyn ved gjennomføringen når særlige forhold tilsier det, jf. EØS-avtalens art. 7.
Det er åpenbart at Norge med sine spesielle kjøreforhold og klimaforhold kan få problemer med fullt ut å gjennomføre et regelverk for trafikkopplæring som eventuelt passer ellers i EØS-området. Direktivformen gir Norge et visst spillerom ved gjennomføringen av rettsakten. Norge bør ha en høy profil i trafikksikkerhetsspørsmål. Det er påvist klare sammenhenger mellom ung alder og ulykkesfrekvens. Ulykker der vogntog er innblandet får ofte svært dramatiske konsekvenser. Derfor bør vi benytte det spillerommet Norge har til å gå imot en senking av aldersgrensen for å kunne føre tunge kjøretøy.