Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Samandrag

       I Dok.nr.8:27 (1996-1997) fremmer representanten Terje Sandkjær følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen sørge for at forskriften om rett til å oppnå førerkort klasse C/CE fortsatt har 21 år som generelt alderskrav. »

       Som bakgrunn for forslaget vises det til at av « Forskrift om opplæring og førerprøve », gitt av Samferdselsdepartementet, framgår det at generell aldersgrense for å oppnå førerkort for stor lastebil (klasse C) og vogntog (klasse CE) er 21 år. For de som gjennomfører en spesiell yrkessjåføropplæring er grensen 18 år.

       Gjennom EØS-avtalen har Norge godkjent Rådsdirektiv 91/439/EØF om førerkort, jf. Innst.S.nr.177 (1993-1994). Som en følge av dette direktivet skal aldersgrensen for førerkort klasse C/CE senkes fra 21 til 18 år med virkning fra 1. januar 1997. Regelverket for kjøre- og hviletid endres ikke, og det krever 21 års alder for mange kjøreoppdrag. Imidlertid vil 18-åringer uten yrkessjåføropplæring etter 1. januar 1997 kunne utføre en del kjøreoppdrag med store vogntog som de ikke kunne før. Dette gjelder f.eks. ikke-kommersiell transport av gods for privat bruk, militær- og polititransport, vegvedlikeholdstransport inkludert brøyting, posttransport, kringkastingstransport, teletjenestetransport, sirkustransport, bilbergingstransport, melketransport og busstransport når ruta er mindre enn 50 km ( Rfo. 3820/85 art. 4).

       En førerkortkandidat har mulighet til å øvelseskjøre i ett år før alderskravet er oppnådd. Det medfører at enhver 17-åring nå får anledning til å øvelseskjøre i lastebil, også i privat regi. Det er ingen krav til bremsemuligheter for ledsageren, slik det er ved privat ­øvelseskjøring med personbil.

       Denne senkingen av aldersgrensen har vakt kraftige reaksjoner fra bl.a. politiet, skoler med yrkessjåføropplæring, Vegdirektoratet, Norges Lastebileier-Forbund. Alle reaksjonene peker klart i retning av at dette betyr en klar reversering av arbeidet med trafikksikkerhet. Det er godt dokumentert at ungdom har en høyere risiko i trafikken enn andre grupper, f.eks. viser rapport 216/1993 fra TØI at bilførere i gruppen 18-19 år har en nesten tre ganger så høy ulykkesrisiko som bilførere i aldersgruppen 20-24 år.

       Den aktuelle rettsakten er et direktiv. I motsetning til en forordning gir formen direktiv muligheter til å ta lokale hensyn ved gjennomføringen når særlige forhold tilsier det, jf. EØS-avtalens art. 7.

       Det er åpenbart at Norge med sine spesielle kjøreforhold og klimaforhold kan få problemer med fullt ut å gjennomføre et regelverk for trafikkopplæring som eventuelt passer ellers i EØS-området. Direktivformen gir Norge et visst spillerom ved gjennomføringen av rettsakten. Norge bør ha en høy profil i trafikksikkerhetsspørsmål. Det er påvist klare sammenhenger mellom ung alder og ulykkesfrekvens. Ulykker der vogntog er innblandet får ofte svært dramatiske konsekvenser. Derfor bør vi benytte det spillerommet Norge har til å gå imot en senking av aldersgrensen for å kunne føre tunge kjøretøy.