2. Komiteens merknader
Komiteen vil peke på at det er behov for en bred og samlet gjennomgang på det forbrukerpolitiske området. Stortinget har behandlet en rekke enkeltsaker for å styrke forbrukernes rettigheter og vern. Dette gjelder på områder som markedsføringsloven, pakkereiseloven, pasientskadeerstatning m.m. Selv om det i dag benyttes et stort spekter av virkemidler for å gjennomføre forbrukerpolitikken, vil komiteen likevel understreke at den raske utviklingen reiser nye forbrukerpolitiske utfordringer som kan reise krav om nye svar eller endringer i dagens lovverk. Komiteen vil peke på at forbrukerpolitikken skal bidra til å sikre innbyggerne tilgang på varer og tjenester til en riktig pris og god kvalitet, og sikre balanse i markedene når næringslivets maktposisjon utnyttes til ulempe for forbrukerne.
Komiteen viser til at departementet i april 1994 oppnevnte et utvalg (Rimberg-utvalget) for å få en gjennomgang av organisering og tilknytningsformen for de ulike institusjonene som arbeider med forbrukerpolitikk.
Komiteen viser til at departementet vil legge frem et stortingsdokument om forbrukerpolitikk.
Komiteen slutter seg til forslagsstillerens forslag om at det er behov for en bred gjennomgang av forbrukerpolitikken der forbrukerpolitikkens innhold, utviklingstrekk, virkemidler, organisering av forbrukerapparatet og institusjonenes rollefordeling blir sett i sammenheng.
Komiteen viser for øvrig til brev fra Barne- og familiedepartementet, datert 21. mars 1997, tatt inn som vedlegg.