Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:

Forslag 1

       Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at den enkelte skole, i samarbeid med foreldrene, selv avgjør i hvilken grad vurderingsformer som opplæringsbok, logg og mappevurdering skal benyttes.

Forslag 2

       Stortinget ber Regjeringen om å innføre vurdering med karakterer fra og med mellomtrinnet.

Forslag 3

       Stortinget ber Regjeringen om å gjeninnføre den tredje karakterterminen for avgangsklassen i grunnskolen.

Forslag 4

       Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at det skal avholdes skriftlig eksamen i matematikk, engelsk og norsk ved avslutning av grunnskolen.

Forslag 5

       Stortinget ber Regjeringen om ikke å innføre forsøk med såkalt « åpenbok-eksamen » i grunnskolen.

Forslag 6

       Stortinget ber Regjeringen om å oppheve retten til fritak for vurdering med karakter i tilvalgsfagene.

Forslag 7

       Stortinget ber Regjeringen om å legge til rette for åpenhet om den enkelte skoles kvalitet, deriblant anonymiserte eksamensresultater.

Forslag 8

       Stortinget ber Regjeringen om å forskriftsfeste at foreldrene skal trekkes med i den skolebaserte vurderingen.

Forslag 9

       Stortinget ber Regjeringen innføre et minimum av obligatoriske diagnostiske prøver i grunnskolen etter følgende mal:

- På småskoletrinnet skal det gjennomføres to leseferdighetstester og en matematikktest.
- På mellomtrinnet skal det gjennomføres en leseferdighetstest, en skrivetest, en matematikktest og en engelsktest.
- På ungdomstrinnet skal det gjennomføres en leseferdighetstest, en skrivetest, en matematikktest og en engelsktest.

Forslag 10

       Stortinget ber Regjeringen innføre et system med standardiserte prøver i fagene norsk, matematikk, naturfag og engelsk på mellomtrinnet og på ungdomstrinnet. Formålet er å kontrollere det faglige nivået og se hvordan dette utvikler seg over tid. Det trekkes ut et begrenset utvalg av skoler/klasser hvert år.

Forslag 11

       Stortinget ber Regjeringen om å legge til rette for opprettelse av et politisk og departementalt uavhengig skoletilsyn med ansvar for kvalitetssikring av skolen. Det forutsettes at Regjeringen legger frem en egen sak for Stortinget om opprettelse av et skoletilsyn med forslag til organisering og mandat.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 12

       Stortinget ber Regjeringa initiere et forsøksprosjekt med vurdering uten karakterer i grunnskolen.

Forslag 13

       Stortinget ber Regjeringa legge til rette for individuell vurdering uten karakterer i hele grunnskolen.

Forslag 14

       Det innføres ikke karakterer i tilvalgsfagene på ungdomstrinnet.