Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling frå samferdselskomiteen om endring av ein del løyvingar m.v. for 1996 på Samferdselsdepartementets område.

Dette dokument

Innhold

Kap. 1300 Samferdselsdepartementet

Post 11 Varer og tenester

Samandrag

       Det blir gjort framlegg om å auke løyvinga på kap. 1300 Samferdselsdepartementet post 11 Varer og tenester, med til saman 6,5 mill. kroner pga. tomgangsleige for dei tidlegare lokala til Samferdselsdepartementet (5,5 mill. kroner) og pga. flyhavariet på Svalbard 29. august 1996 (1,0 mill. kroner).

Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ragnhild Barland, Jan Edvin Birkeland, Aud Blattmann, Johan M Nyland, Ola Røtvei og Solveig Torsvik, fra Senterpartiet, Johanne Gaup, Terje Sandkjær og lederen Magnus Stangeland, fra Høgre, Ole Johs Brunæs, Oddvard Nilsen og Thorhild Widvey, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til proposisjonen der det går fram at de berørte departementer ble orientert av Statsbygg i brev av 31. januar 1994 om at det kunne oppstå tomgangsleie for noen departementer som skulle flytte inn i R5.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, mener at departementet burde orientert om dette i forbindelse med behandlingen av budsjettet for 1996.

       Flertallet slutter seg til forslaget om å bevilge midler til tomgangsleie for 1996, men finner det naturlig at finanskomiteen ser nærmere på saken under salderingen av budsjettet for 1997 da saken gjelder flere departementer.

       Flertallet mener at det bør undersøkes nærmere om det er mulig å komme fram til andre løsninger enn betaling av tomgangsleie fram til 31. januar 1997.

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på at om departementet hadde tatt opp denne saken på et tidligere tidspunkt i budsjettåret, ville det vært langt lettere gjennom omdisponeringer å finne dekning innenfor egen ramme.

       Disse medlemmer vil stemme imot forslaget til bevilgning.

Kap. 1310 Flytransport (jf. kap. 4310)

Post 71 Kjøp av flytransporttenester

Samandrag

       I 1996 vil det ikkje vere behov for kjøp av statlege flyrutetenester over kap. 1310 post 71 Kjøp av flytransporttenester. Samferdselsdepartementet foreslår derfor at løyvinga på kap. 1310 post 71, blir redusert frå 150 mill. kroner til kr 0.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader.

Kap. 1312 Oslo Lufthavn AS

Post 90 Lån til Oslo Lufthavn AS

Samandrag

       Som ein følgje av budsjettrevisjonen i Oslo Lufthavn AS pr. juni 1996 med seinare gjennomført periodisering, er lånebehovet i 1996 redusert med 400 mill. kroner, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (1996-1997) for Samferdselsdepartementet.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader.

Kap. 4310 Flytransport (jf. kap. 1310)

Post 70 Avgift til finansiering av kjøp av flytransporttenester

Samandrag

       Samferdselsdepartementet foreslår å redusere løyvinga på kap. 4310 post 70 Avgift til finansiering av kjøp av flytransporttenester, frå 150 mill. kroner til kr 0, jf. omtale under kap. 1310 post 71.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader.

Kap. 1320 Vegadministrasjon (jf. kap. 4320)

Post 01 Løn og godtgjersler

Samandrag

       Det blir gjort framlegg om å auke løyvinga på kap. 1320 Vegadministrasjon post 01 Løn og godtgjersler, med 18,5 mill. kroner ved omdisponering frå kap. 1322 post 30 Riksveganlegg.

       Som grunngjeving blir det vist til at Statens vegvesen i to år på rad har fått administrasjonsbudsjettet redusert med 50 mill. kroner, utan at arbeidsoppgåvene er redusert. Statens vegvesen finn det difor ikkje mogleg å gjennomføre pålagde oppgåver innafor dei tildelte løyvingane.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, har ingen merknader.

       Komiteens medlemmer fra Høyre er uenig i å overføre midler fra veginvesteringer til drift av statens veger.

       Disse medlemmer mener økte oppgaver for Statens vegvesen burde løses innenfor ordinære rammer.

       Disse medlemmer viser til at omorganisering av Statens vegvesen skulle føre til effektivisering.

       Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme imot Regjeringens forslag til omdisponering.

Kap. 4320 Vegadministrasjon (jf. kap. 1320)

Samandrag

       Inntektene under kap. 4320 Vegadministrasjon, har utvikla seg noko ujamt gjennom 1996. På bakgrunn av ujamn etterspurnad for nokre av tenestene, finn departementet det mest føremålstenleg å regulere eit eventuelt avvik mot unytta utgiftsløyvingar som blir overførte frå 1996 til 1997.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader.

Forslag til revidert budsjett 1996 for NSBs trafikkdel

Samandrag

       Som ein konsekvens av forslaget om at NSBs trafikkdel i samsvar med St.prp. nr. 2 / Innst.S.nr.31 (1996-1997) blei omdanna til særlovselskap frå og med 1. desember 1996, vil Statsbanenes trafikkdel sin rekneskap for 1996 måtte avsluttast 30. november, og det må gjerast endringar i vedteke jernbanebudsjett basert på at budsjettet blir avkorta med ein månad.

       Verksemda i NSBs kjøreveg blir ført vidare i forvaltningsorganet Jernbaneverket. Samferdselsdepartementet legg til grunn at auka utgifter for Jernbaneverket i desember 1996 som følgje av endringar i grensesnittet pr. 1. desember 1996, blir dekt innafor vedteke løyving for 1996 på kap. 1350 post 23 Drift og vedlikehald, og at endringane i tilknytingsforma for kjørevegen difor ikkje får konsekvensar for vedteke løyvingar.

       For kap. 1351 post 70 Betaling for persontransporttenester, er det lagt opp til at ansvaret for gjennomføringa av inngått transportavtale for desember månad 1996, blir overført uendra til det nye særlovselskapet og at det dermed ikkje vil vere nødvendig med endring på denne posten.

       Samferdselsdepartementet fremjar forslag til endringar i vedteke budsjett for 1996, der det er tatt høgde for at budsjettåret blir ein månad kortare enn tidlegare rekna med. Forslag til endringar går nærare fram av sidene 3 til 7 i proposisjonen. Av forslag til endringar kan nemnast:

- kap. 1351 post 71 Tilskot til NSBs Personalsenter, vert redusert frå 66,84 mill. kroner til kr 0. Årsaka er at NSB har om lag 62,6 mill. kroner tilgjengeleg på reguleringsfondet, øyremerka Personalsenteret, som er tilstrekkeleg til å dekkje kostnadene.
- kap. 2451 post 24 Driftsresultat, vert foreslått gjort opp med balanse. Vedteke budsjett 1996 er gjort opp med eit underskot på 37 mill. kroner. Forslag til revidert driftsbudsjett inneber i realiteten eit underskot for 1996 (11 månader) på om lag 92,4 mill. kroner, dvs. eit negativt avvik på 55,4 mill. kroner i forhold til vedteke budsjett. For å få eit ryddig forhold til etableringa av særlovselskapet foreslår departementet, etter samråd med NSB, at det blir brukt 92,4 mill. kroner av salsgevinsten på totalt 505 mill. kroner ved sal av aksjar og eigedomar, til å dekkje opp budsjettert underskott i 1996.
- 30 Investeringar ved jernbanedrifta, vert redusert med 375,9 mill. kroner.
- 90 Avdrag på lån vedkomande bildrifta, vert redusert med 56 mill. kroner.
- 91 Aksjeinnskot, vert auka med 2 mill. kroner.
- kap. 5451 post 31 Avskrivingar vedkomande bildrifta, vert auka med 6 mill. kroner.

       Det blir òg i proposisjonen gjort framlegg om at staten gir ei betinga tilsegn om tilskot i samband med dei forpliktingane som særlovselskapet NSB Trafikkdelen har som medeigar i Eurofirma, mot at særlovselskapet sikrar staten mot eventuelle tap som følgje av tilsegna.

       Vidare blir det lagt fram eit forslag om å redusere løyvingane på kap. 1352 NSB Gardermobanen AS med totalt 355 mill. kroner. Jf. St.prp. nr. 1 Tl.04 (1996-1997) der Samferdselsdepartementet har lagt fram forslag til tilsvarande auke i løyvingane for 1997.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til at det budsjetterte underskuddet var beregnet til 37 mill. kroner, men at underskuddet pr. 30. november 1996 er på 92,4 mill. kroner. Av proposisjonen går det fram at departementet foreslår å dekke opp NSBs underskudd ved å nytte midler fra salg av aksjer, eiendommer m.v.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til Innst.S.nr.31 (1996-1997) om endret tilknytningsform for Postverket og NSBs trafikkdel m.m. hvor et flertall, komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti, skriver i sin omtale av NSB at for å styrke selskapets evne til offensiv satsning, vil flertallet foreslå å styrke egenkapitalen med 400 mill. kroner fra 2.300 mill. kroner til 2.700 mill. kroner. Videre skriver dette flertallet ved at NSB får forretningsmessig frihet, får muligheten til å planlegge ut fra en lengre horisont enn det bindingen til statsbedriften ga, samt en styrket egenkapital, ser flertallet at særlovselskapsmodellen tilfredsstiller kravet om så vel selskapsfrihet som overordnet styring på sikt.

       Flertallet understreker at en egenkapital på 2.700 mill. kroner, slik som flertallet skrev i Innst.S.nr.31 (1996-1997) og statslån på 3.000 mill. kroner, samt bevilgning til omstillingstiltak, gir en tilstrekkelig finansiell basis for NSB BA. Dette har også kommet fram under høringer i samferdselskomiteen.

       Flertallet understreker at det er nødvendig å holde en ryddig økonomisk linje ved selskapsomdannelsen og at det tas hensyn til realitetene som omdannelsen innebærer.

       Flertallet er enig i at 92,4 mill kroner av totale salgsgevinster på 505 mill. kroner blir brukt til å dekke underskuddet for 1996. En slik løsning innebærer at underskuddet for 1996 ikke blir overført til NSB BA.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Høyre mener at forslaget er i strid med de vedtak Stortinget har fattet når det gjelder bruk av slike salgsinntekter. Disse medlemmer viser i den forbindelse til Stortingets behandling av Innst.S.nr.14 (1995-1996) hvor følgende ble vedtatt:

       « 2. Statsbanene i 1996 kan selge eiendommer, aksjer o.l. for inntil 300 mill. kroner. Statsbanene skal nytte disse midlene til investeringer i materiell, utstyr og stasjoner i Trafikkdelen. »

       Når det gjelder salg av aksjer i NSBs reisebyrå, viser disse medlemmer til Stortingets behandling av B.innst.S.nr.14 Tillegg nr. 1 (1995-1996) hvor følgende ble vedtatt:

« III.
       Stortinget samtykker i at:
1. Styret i NSB gis fullmakt til å selge aksjer i reisebyrået til gunstigst mulig pris.
2. Inntekter fra salg av aksjer nyttes til investeringer i materiell, utstyr og stasjoner i trafikkdelen som gir driftsmessige forbedringer. »

       Disse medlemmer vil også vise til følgende merknad i Innst.S.nr.110 (1995-1996):

       « Komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, vil peke på at merknaden i B.innst.S.nr.14 (1995-1996), jf. Stortingets vedtak V 2, og forutsetter at frigjorte midler nyttes til investeringer i materiell, utstyr og stasjoner/terminaler i trafikkdelen som vil gi driftsmessige forbedringer for NSB. »

       Disse medlemmer viser til at de gikk imot omdanning av NSBs trafikkdel til særlovselskap.

       Disse medlemmer vil videre vise til at en av konsekvensene av etableringen av særlovselskapet er at salgsinntektene allerede er inkludert i åpningsbalansen til det nye særlovselskapet, og derfor ikke kan nyttes slik Stortinget har forutsatt. Videre vil reguleringsfondet opphøre i forbindelse med endring av selskapsform, og en eventuell økning av reguleringsfondet kan medføre et større beløp til statskassen til nedbetaling av gjeld.

       Disse medlemmer er lite tilfreds med at salgsinntektene ikke kan nyttes som forutsatt.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil vise til at siden salgsinntektene er disponert i forbindelse med omdanning av NSBs trafikkdel til særlovselskap, vil disse medlemmer allikevel under tvil stemme for at salgsinntekter kan nyttes til å dekke driftsbudsjettets underskudd.

       Komiteens medlemmer fra Høyre er uenig i at salgsinntektene kan nyttes til drift.

       Disse medlemmer mener driftsunderskuddet må dekkes på annen måte, enn å ta av salgsinntektene.

Kap. 2452 Postverket (jf. kap. 5452, 5491 og 5603

Samandrag

       Det blir gjort framlegg om endringar i løyvingane på inntekts- og utgiftskapitla for Postverket pga. avkorta budsjettår som følgje av omdanning av Postverket til særlovselskap frå 1. desember 1996.

       Regjeringa gjer framlegg om at utbytte frå forvaltningsverksemda Postverket i 1996 blir redusert med 110,0 mill. kroner, frå 205,0 mill. kroner til 95,0 mill. kroner. Forslaget har mellom anna samanheng med at utbyttet frå Postbanken, som fram til no har gått til Postverket, blei 207,0 mill. kroner mindre enn det som opphavleg var rekna med. Postverket sette sommaren 1996 i gang budsjettiltak for i alt 120,0 mill. kroner for å vege opp nokre av dei reduserte inntektene. Resten av svikten i driftsresultatet gjeld særleg omgjeringa av Postverket frå forvaltningsbedrift til særlovselskap frå 1. desember 1996, jf. at drifta i desember gir vanlegvis eit monaleg overskot for Postverket.

       Forslaget vil føre til nye overslag for kap. 2452, postane 24, 30 og 91, jf. sidene 7 og 8 i proposisjonen.

Komiteens merknader

       Komiteen har ingen merknader.

       Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

I.

       På statsbudsjettet for 1996 blir det gjort følgjande endringar:

Kap. 1300 Samferdselsdepartementet         
   11  Varer og tjenester     kr 6.500.000
        frå kr 30.530.000 til kr 37.030.000
Kap. 1310 Flytransport         
   71  Kjøp av flytransporttenester,
        kan overførast,
        blir redusert med     kr 150.000.000
        frå kr 150.000.000 til kr 0
Kap. 1312 Oslo Lufthavn AS         
   90  Lån til Oslo Lufthavn AS,
        blir redusert med     kr 400.000.000
        frå kr 3.000.000.000
        til kr 2.600.000.000
Kap. 1320 Vegadministrasjon         
   01  Lønn og godtgjersler,
        blir auka med     kr 18.500.000
        frå kr 967.300.000 til kr 985.800.000
Kap. 1322 Statens veganlegg         
   30  Riksveganlegg,
        kan overførast,
        blir redusert med     kr 18.500.000
        frå kr 4.153.900.000
        til kr 4.135.400.000
Kap. 1351 Overføringar til Statsbanenes trafikkdel         
   71  Tilskot til NSBs Personalsenter,
        blir redusert med     kr 66.840.000
        frå kr 66.840 til kr 0
Kap. 1352 NSB Gardemobanen AS         
   70  Refusjon av meirverdiavgift,
        blir redusert med     kr 55.000.000
        frå kr 305.000.000 til kr 250.000.000
   90  Lån, blir redusert med     kr 235.000.000
        frå kr 1.920.000.000 til kr 1.685.000.000
   91  Ansvarleg lån,
        blir redusert med     kr 65.000.000
        frå kr 595.000.000 til kr 530.000.000
Kap. 2451 Statsbanenes trafikkdel
  (jf, kap. 5451, 5491 og 5601)         
  24  Driftsinntekter
        (medrekna
        salsvinst) kr -5.312.000.000
        Frå regulerings-
        fondet kr -62.553.000
        Driftsutgifter,
        overslags-
        løyving kr 4.270.600.000
        Avskrivingar kr 280.400.000
        Avskrivingar
        bildrifta kr 69.000.000
        Renter på statens
        kapital kr 342.000.000
        Til investerings-
        formål kr 114.000.000
        Til regulerings-
        fondet kr 298.553.000   0
   30  Investeringer ved jernbanedrifta,
        blir redusert med     kr 375.900.000
        frå kr 1.055.200.000
        til kr 679.300.000
   90  Avdrag på lån vedr. bildrifta,
        blir redusert med     kr 56.000.000
        frå 66.000.000 til kr 10.000.000
   91  Aksjeinnskot, blir auka med     kr 2.000.000
        frå kr 95.000.000 til kr 97.000.000
Kap. 2452 Postverket         
  24  Driftsinntekter     kr - 9.012.400.000
        Frå regulerings-
        fondet kr -217.355.000
        Driftsutgifter,
        overslags-
        løyving kr 8.692.800.000
        Avskrivingar kr 181.400.000
        Renter av statens
        kapital kr 10.200.000
        Til investerings-
        formål kr 250.355.000   -95.000.000
   30  Investeringar, kan overførast,
        kan nyttast under post 91,
        blir redusert med     kr 70.000.000
        frå kr 388.000.000 til kr 318.000.000
   91  Aksjeinnskott, kan overførast,
        kan nyttast under post 30,
        blir redusert med     kr 4.000.000
        frå kr 5.000.000 til kr 1.000.000
Kap. 4310 Flytransport         
   70  Avgift til finansiering av kjøp av
        flytransporttenester,
        blir redusert med     kr 150.000.000
        frå kr 150.000.000 til kr 0
Kap. 5451 Statsbanenes trafikkdel         
   31  Avskrivingar vedr. bildrifta,
        blir auka med     kr 6.000.000
        frå kr 63.000.000 til kr 69.000.000
Kap. 5452 Postverket         
   30  Sal av eigedomar m.m.,
        blir auka med     kr 19.000.000
        frå kr 4.000.000 til kr 23.000.000
   31  Til investeringsformål (overført frå
        kap. 2452, post 24 Driftsresultat),         
        blir auka med     kr 40.555.000
        frå kr 209.800.000 til kr 250.355.000


II.

       Stortinget samtykkjer i at Samferdselsdepartementet kan gi tilsagn om tilskot til å dekkje særlovselskapet NSB Trafikkdelen sine pliktar som medeigar i Eurofima med inntil CHF 936.000, mot at særlovselskapet tryggjer beløpet staten gir tilsegn om.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 10. desember 1996.

Magnus Stangeland, Johanne Gaup, Solveig Torsvik,
leiar. ordførar. sekretær.