Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 1996 under Barne- og familiedepartementet.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 59 (1996-1997)
  • Kildedok: St.prp. nr. 22 (1996-97)
  • Dato: 05.12.1996
  • Utgiver: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

       Til Stortinget.

       Barne- og familiedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer på statsbudsjettet for 1996 angående kapitlene 800 Barne- og familiedepartementet, 845 Barnetrygd, 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet, 856 Barnehager og 3866 Statens institutt for forbruksforskning.


Kap. 800 Barne- og familiedepartementet

       I inneværende budsjettermin er det en del tiltak av midlertidig karakter som utføres av departementet, men som finansieres over ulike fagkapitler. Dette gjelder kap. 846 Familie- og likestillingspolitisk forskning, opplysningsarbeid m.v., kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet og kap. 857 Barne- og ungdomstiltak der til sammen 4 mill. kroner foreslås innspart samtidig som kap. 800 Barne- og familiedepartementet økes tilsvarende. Videre foreslås kap. 800 post 11 økt med 0,214 mill. kroner til dekning av økte husleieutgifter til Statsbygg i forbindelse med revidert arealberegning etter innflytting i Regjeringskvartalets femte byggetrinn, jf. Innst.S.nr.52 (1996-1997) ( St.prp. nr. 10 (1996-1997).)

Kap. 845 Barnetrygd

       Utgiftene for 1996 vil ifølge Rikstrygdeverkets beregninger bli 179,1 mill. kroner høyere enn vedtatt bevilgning. På bakgrunn av disse beregningene foreslår departementet en tilleggsbevilgning på post 70 Tilskudd på 179,1 mill. kroner.

Kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet

       Det er behov for en tilleggsbevilgning på 15,4 mill. kroner for 1996. Dette skyldes et langt større etterslep av refusjonskrav etter gammel ordning enn forutsatt og en økning i antallet enslige, mindreårige flyktninger og asylsøkere på ca 30 % i forhold til budsjettert. Departementet foreslår derfor en tilleggsbevilgning på post 64. Refusjon av kommunale barnevernutgifter, på 15,4 mill. kroner.

Kap. 856 Barnehager

Post 60 Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning

       På grunn av følgende forhold er det avvik mellom forutsetningene som er lagt til grunn for 1996-budsjettet og de faktiske forhold:

- Driften av nye barnehageplasser, som ble etablert i 1995, blir mer kostnadskrevende enn det som ble lagt til grunn i budsjettet for 1996. Det er etablert færre plasser enn planlagt, men pga. en forskyvning mot lengre oppholdstider og yngre barn, vil disse plassene medføre høyere utbetalinger enn det som er lagt til grunn i budsjettet for 1996. Helårsvirkning av dette er beregnet til 17 mill. kroner med 1996-satser.
- Antall barn som får tospråklig assistanse økte mot slutten av 1995. Behovet for tilleggsbevilgning i forbindelse med tospråklig assistanse og flyktningebarnehager er totalt på 25 mill. kroner.
- Overhenget, dvs. tilskudd fra 1995 som først blir utbetalt i 1996, er på ca 25 mill. kroner, men pga. forventet overheng ved neste årsskifte, kan tilleggsbehovet reduseres 15 mill. kroner for å håndtere overhenget i 1996.
- Tilskudd til delte heldagsplasser øker langt mer enn lagt til grunn i budsjettet.
- Kommunenes forberedelser til Grunnskolereformen med overføring av 6-åringer fra barnehage til skole fører til en del omstruktureringskostnader i inneværende år.
- Pr. 15. oktober 1996 er det utbetalt tilskudd til drøye 7.000 nye plasser inklusiv 6-åringsplasser i skolen. Disse plassene har trukket et høyere statstilskudd enn det departementet la til grunn ved beregning av halvårsvirkningen.
- I budsjettet for 1996 er det lagt opp til 16.000 nye barnehageplasser totalt. Tilbakemeldinger fra fylkesmennene tyder på at utbyggingen av plasser for 6-åringer i skolen går langt tregere enn planlagt. Den reelle tilveksten forventes derved å bli i størrelsesorden 10.000-12.000 plasser inklusive nedlagte plasser etter overføring av 6-åringene og oppfylling av frigitte plasser med barn under 3 år. Tilleggsbevilgningsbehovet reduseres på denne bakgrunn med 23 mill. kroner.

       Samlet er det dermed behov for en tilleggsbevilgning til driftstilskudd til barnehager på 89 mill. kroner.

Kap. 3866 Statens institutt for forbruksforskning

Post 01 Salg av materiell og post 02 Prosjekter og oppdrag

       Ifølge Statens institutt for forbruksforsknings beregninger vil merinntekter for 1996 beløpe seg til i alt 12 mill. kroner. Merinntektene hjemler tilsvarende utgiftsøkning på kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning.

       Departementet foreslår derfor at kap. 3866 Statens institutt for forbruksforskning økes med 12 mill. kroner for 1996, fordelt med henholdsvis 8 mill. kroner på post 01 Salg av materiell og 4 mill. kroner på post 02 Prosjekter og oppdrag. Samtidig økes utgiftene på kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning tilsvarende fordelt med henholdsvis 8 mill. kroner på post 11 Varer og tjenester og 4 mill. kroner på post 21 Spesielle driftsutgifter, oppdragsforskning.


       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Roy N Wetterstad, har merket seg at kap. 800 Barne- og familiedepartementet, postene 01 og 11 økes med 4 mill. kroner pga. tiltak i form av utvalg.

       Flertallet har videre merket seg at denne økningen foreslås inndekket ved at kapitlene 846 Familie- og likestillingspolitisk forskning, 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet og 857 Barne- og ungdomstiltak, reduseres tilsvarende.

       Flertallet vil bemerke at bevilgningen på kap. 857, post 70 Barne- og ungdomsorganisasjoner, er ment å gå til det jevne helårlige arbeid i organisasjonene.

       Flertallet viser imidlertid til brev av 2. desember 1996 fra departementet hvor det fremgår at pga. en foretatt inndragning av midler etter kontroll av beregningsgrunnlaget for tilskudd, er det ubenyttede midler til disposisjon.

       Flertallet har for øvrig ingen merknader og slutter seg til forslagene i proposisjonen.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti mener utredningsarbeid og andre tiltak departementet setter i gang, i hovedsak må finansieres innenfor departementets eget budsjett. Disse medlemmer vil derfor gå imot å overføre midler fra Familie- og likestillingspolitisk forskning, Tiltak i barne- og ungdomsvernet og Barne- og ungdomstiltak til departementets eget budsjett. Disse medlemmer finner imidlertid denne gang å kunne gå inn for at kap. 800 økes med 4 mill. kroner til de formål som er nevnt, men går imot reduksjonene på kap. 846, 854 og 857.

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1996 gjøres følgende endringer:

I.

Utgifter:

Kap. 800 Barne- og familiedepartementet     
  01  Lønn og godtgjørelser,
        økes med kr 3.000.000
        fra kr 41.095.000 til kr 44.095.000
   11  Varer og tjenester, økes med kr 1.214.000
        fra kr 21.485.000 til kr 22.699.000
Kap. 845 Barnetrygd     
  70  Tilskudd, økes med kr 179.100.000
        fra kr 12.227.981.000
        til kr 12.407.081.000
Kap. 846 Familie- og likestillingspolitisk forskning,
  opplysningsarbeid mv     
  70  Tilskudd, reduseres med kr 1.000.000
        fra kr 17.270.000 til kr 16.270.000
Kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet     
  64  Refusjon kommunale barnevernutgifter,
        overslagsbevilgning,
        økes med kr 15.400.000
        fra kr 27.115.000 til kr 42.515.000
   71  Forskning, utvikling og
        opplysningsarbeid mv,
        reduseres med kr 1.600.000
        fra kr 35.985.000 til kr 34.385.000
Kap. 856 Barnehager     
  60  Driftstilskudd, overslagsbevilgning,
        økes med kr 89.000.000
        fra kr 4.218.500.000 til kr 4.307.500.000
Kap. 857 Barne- og ungdomstiltak     
  70  Barne- og ungdomsorganisasjoner,
        reduseres med kr 1.100.000
        fra kr 52.500.000 til kr 51.400.000
   71  Forskning og utviklingsarbeid,
        reduseres med kr 300.000
        fra kr 13.105.000 til kr 12.805.000
Kap. 866 Statens institutt for forbruksforskning     
  11  Varer og tjenester, økes med kr 8.000.000
        fra kr 6.095.000 til kr 14.095.000
   21  Spesielle driftsutgifter,
        økes med kr 4.000.000
        fra kr 4.330.000 til kr 8.330.000

II.

Inntekter:

Kap. 3866 Statens institutt for forbruksforskning     
  01  Salg av materiell, økes med kr 8.000.000
        fra kr 5.175.000 til kr 13.175.000
   02 Prosjekter og oppdrag,
        økes med kr 4.000.000
        fra kr 4.330.000 til kr 8.330.000


Oslo, i familie-, kultur-, og administrasjonskomiteen, den 5. desember 1996.

Grethe G Fossum, Kjellaug Nakkim,
leder. fung. sekretær og ordfører.