Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Dagny Gärtner Hovig, Ragna Berget Jørgensen og Gunnar Skaug, fra Senterpartiet, Edvard Grimstad og Marit Tingelstad, fra Høyre, Petter Thomassen og Jan P Syse, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjellbjørg Lunde, fra Kristelig Folkeparti, Dag Jostein Fjærvoll, og fra Fremskrittspartiet, Carl I Hagen, har merket seg at Riksrevisjonen i 1994-95 har gjennomført en undersøkelse av kontrollen med fellesinnkrevingen ved 26 større kemner- og kommunekassererkontorer. Videre at formålet med undersøkelsen har vært å klarlegge hva kommunerevisorene og skattefogdene har gjort for å påvirke arbeidet med fellesinnkrevingen, samt klarlegge eventuelle forskjeller mellom kommunerevisors og skattefogdens vurdering av innfordringen. Formålet har videre vært å vurdere den overordnede styring av arbeidet med fellesinnkrevingen, samt kartlegge hvilke tiltak Finansdepartementet og Skattedirektoratet har iverksatt for å få redusert restansene i kommuner med store restanser. Komiteen er videre klar over at Stortinget 18. juni 1996 behandlet Innst.S.nr.266 (1995-1996) Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om organisering av den statlige innbetalings- og innfordringsfunksjonen for skatter og avgifter m.v., St.prp. nr. 41 (1995-1996).

       Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse påpeker at fellesinnkrevingen av skatt og folketrygdavgift, herunder kontroll og styring i for liten grad har vært underlagt en overordnet styring og kontroll. Komiteen er klar over at området kjennetegnes av en komplisert arbeids- og ansvarsfordeling. Komiteen vil presisere at nettopp dette burde ha skjerpet myndighetenes krav til overordnet styring og kontroll, og finner derfor de avdekkede forhold i Riksrevisjonens undersøkelse alvorlig. Komiteen finner det svært lite tilfredsstillende at manglende overordnet styring og kontroll kan ha ført til at offentlige midler ikke har blitt forvaltet på best mulig måte.

       Komiteen registrerer at den kommunale skatteoppkreverfunksjonen er ulikt organisert. Videre registrerer komiteen at innfordringen i sammenlignbare kommuner mht. ressursbruken har vært ulik og skattytere kan ha blitt ulikt behandlet alt etter hvilken kommune de skatter til. Komiteen finner det svært uheldig at det har vært såvidt store variasjoner mellom sammenlignbare kommuner mht. ressursbruken til innfordringen, og at dette kan ha ført til ulik behandling av skattytere kommunene imellom.

       Komiteen ser positivt på at det er iverksatt tiltak, og at det vil bli utredet og planlagt ytterligere forbedringer av fellesinnkrevingen av skatter og folketrygdavgift. Komiteen forutsetter at de iverksatte og planlagte tiltak vil styrke statens faglige styring av fellesinnkrevingen og statens tilsyn. Komiteen forutsetter videre at det for fremtiden løpende skjer en kritisk vurdering av ordningen slik at fellesinnkrevingen av skatt og folketrygdavgift blir forvaltet på en best mulig måte.

       Komiteen har merket seg at departementet mener at staten som faglig overordnet bør kunne stille resultatkrav som i større grad er forpliktende for kommunene enn hva tilfellet er i dag. Komiteen støtter dette syn.

       Komiteen viser for øvrig til Stortingets behandling av St.prp. nr. 41 (1995-1996) Om organisering av den statlige innbetalings- og innfordringsfunksjonen for skatter og avgifter m.v., jf. Innst.S.nr.266 (1995-1996).