6. En enhetlig transportpolitikk
6.1 Innledning
6.1.1 Sammendrag
Regjeringen vil føre en helhetlig transportpolitikk der prioriteringer foretas på tvers av sektorer slik at målet om framkommelighet nås med lavest mulig ressursbruk, færrest mulig ulykker og innenfor rammen av en bærekraftig utvikling og kravene til godt miljø.
En helhetlig transportpolitikk der de enkelte delene av transportsystemet ses i sammenheng, kan bidra til at en får et mer effektivt transportsystem med lavere kostnader for den enkelte bruker, samtidig som vi kan redusere de negative virkningene av transporten. Regjeringen ser det som viktig å begrense miljøproblemene og legger derfor stor vekt på å ta hensyn til miljøet i formingen av transportpolitikken.
En samordning av transportpolitikken på tvers av sektorene, hvor samspillet mellom transportmidlene vektlegges, vil etter Regjeringens mening bidra til at målene blir nådd ved hjelp av de tiltak som har de laveste kostnadene direkte og indirekte.
Regjeringen vil utvikle den overordnede styringen av transportsektoren slik at det legges til rette for større grad av helhetstenkning, gjennom mål- og rammestyring og strategisk planlegging, framfor detaljstyring av enkeltprosjekter og -tiltak.
6.1.2 Komiteens merknader
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, meiner det er behov for ei sterk satsing innan infrastruktur i komande periodar for å nå tilfredsstillande standard. Det gjeld så vel i vegsektoren som i jernbane- og hamnesektoren.
Eit anna fleirtal, medlemene frå Senterpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser til at det i meldinga vert det lagd opp til prioriteringar på tvers av sektorane, slik at målet om framkomst blir nådd med lågast mogleg ressursbruk, færrast mogleg ulykker og innafor rammene av ei berekraftig utvikling og krava til eit godt miljø. Dette fleirtalet har lite å innvende mot ein slik strategi, men saknar avklaringar på korleis ein vil løyse målkonfliktar og ein nærare konkretisering og prioritering av viktige mål. Dette fleirtalet viser til at mangel på klare målsetjingar gjer det i sin tur vanskeleg å vere konkret i utforminga av strategiar for å nå måla.
Dette fleirtalet har merka seg at Regjeringa legg opp til å nå måla for samferdselspolitikken ved hjelp av dei tiltak som har dei lågaste kostnadene direkte og indirekte. Dette fleirtalet har vidare merka seg at Regjeringa vil utvikle den overordna styringa av transportsektoren slik at det vert lagd til rette for større grad av heilskapstenking, gjennom mål- og rammestyring og strategisk planlegging, framfor detaljstyring av einskilde prosjekt og tiltak.
Dette fleirtalet viser til manglande oppfølging av ekstrasatsing i inneverande periode frå Regjeringa si side, og at ein berre har ei måloppnåing i inneverande NVVP periode på 92,3 % kva gjeld Statens veganlegg, og at måloppnåinga i kategori 21.3 Vegformål totalt sett berre er på 92,4 %. Dette tilseier eit betydeleg etterslep i løyvingane, og tilseier at rammene for neste planperiode blir minst like høge som i dei siste 10 åra om ein skal kunne halde nødvendig framdrift i samferdselssektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil understreke at en helhetlig transportpolitikk, krever at prioriteringer foretas på tvers av sektorene. Slik bør målet om god framkommelighet, færrest mulig ulykker og lavest mulig ressursbruk, kunne kombineres med en bærekraftig utvikling og et godt miljø.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser opprusting av fylkesveger, samt vedlikehold av investert kapital i vegnettet som særlig viktig og vil komme tilbake til dette i behandling av vegplanen for 1998-2007.
Dette medlem vil videre understreke at vi trenger en storstilt satsing på jernbane, så vel investeringer i kjøreveg som modernisering av materiell, som grunnlag for kommende jernbaneplan.
Komiteen sin medlem frå Kristeleg Folkeparti viser til at fylkesvegane treng å bli rusta opp. Det er òg viktig med ei sterk satsing på infrastrukturen for hamner og jernbane. Når det gjeld kva slags riksvegsrammer som skal leggjast for neste planperiode, vil denne medlemen kome tilbake til dette ved behandlinga av Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998-2007.
6.2 En helhetlig prioritering av investeringer i infrastruktur
6.2.1 Sammendrag
Investeringer i infrastruktur er et at de mest sentrale virkemidlene for å utvikle et effektivt transportsystem. Når beslutninger om bruk av offentlige midler til ulike infrastrukturtiltak skal fattes, foretas vurderinger både innenfor den enkelte sektor og på tvers av sektorene.
Konsekvensanalyser av investeringstiltak - bruk av nytte/kostnadsanalyser
Regjeringen mener at nytte/kostnadsanalyser som prissetter virkninger av ulike tiltak er et viktig grunnlag for prioritering av investeringer i transportsektoren, men at også andre forhold må tillegges vekt.
Metodisk sammenliknbare nytte/kostnadsanalyser vil bli gjennomført og være et grunnlag for arbeidene både med Norsk veg- og vegtrafikkplan (NVVP), Norsk luftfartsplan (NLP) og Norsk jernbaneplan (NJP).
Nytte/kostnadsanalyse er en analyse av alle prissatte positive og negative virkninger av et prosjekt/tiltak.
Det er en stadig diskusjon om hvor mange faktorer som bør prissettes, og hvor mye som bør trekkes inn i beslutningsunderlaget på annen måte, gjennom utarbeiding av mer omfattende konsekvensanalyser. Eksempel på ikke-prissatte virkninger som i dag går inn i konsekvensanalysene, men ikke i nytte/kostnadsanalysene, er barrierevirkninger, verdien av naturmiljø, kulturmiljø osv.
Konsekvensanalyser inkludert nytte/kostnadsanalyser er i første rekke knyttet til investeringer i infrastruktur.
Fortsatt gjenstår en del utfordringer for å utvikle bruken av nytte/kostnadsanalysen i samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalyser. Det vil fortsatt være faktorer som hverken bør eller lar seg prissette/kvantifisere og dermed faller utenfor nytte/kostnadsanalysen. Metodeverktøy for prioritering mellom investeringer i infrastruktur og vedlikehold/drift og verktøy for å analysere investeringer i kollektivtransport må også utvikles videre. Det samme gjelder metoder for å prioritere investerings- og driftstiltak i forhold til trafikkregulerende tiltak.
Infrastrukturpolitikken
Regjeringen vil videreføre arbeidet med å bygge ut transportnettet for å oppnå en bedre transportavvikling, økt trafikksikkerhet, bedre miljø og for å sikre et tilfredsstillende transporttilbud innen og mellom landsdeler og mot utlandet.
Regjeringen mener det innenfor hele samferdselssektoren er behov for å foreta avveininger mellom investeringer i ny infrastruktur og utbedring av eksisterende infrastruktur.
Regjeringen mener at det vil være nødvendig med en betydelig satsing på samferdselsinfrastrukturen også i årene framover. Investeringenes samlede omfang og fordeling mellom transportmidler må vurderes på bakgrunn av brukernes behov, miljøhensyn, lønnsomhet, finanspolitiske forhold og andre samfunnsmessige forhold.
For de enkelte transportområdene legger Regjeringen vekt på følgende:
Veg
Innen vegnettet vil det fortsatt være behov for store investeringer for å bedre framkommeligheten på vegnettet og utbedre flaskehalser blant annet for å redusere køproblemer.
Forsatte investeringer i vegnettet (omkjøringsveger, trafikkdrenerende tiltak, tunnel- og lokkløsninger tiltak for kollektivtrafikk osv.) vil være viktige for å møte miljøutfordringene, spesielt i byområdene.
Ved utbygging av stamvegnettet bør det planlegges ut fra en standard tilpasset trafikkomfanget og særlige hensyn til natur- og kulturmiljø.
Kostnadene knyttet til å bevare vegkapitalen gjennom et godt vedlikehold vil sannsynligvis øke i årene som kommer. Det er imidlertid viktig at det nå utvikles metoder for å vurdere effektiviteten i vedlikeholdsinnsatsen.
Tiltakene på vegnettet vil avveies mot bruk av andre virkemidler f.eks. for kollektivtrafikk, ulike former for restriksjoner, avgifter osv.
Muligheten for alternativ bruk av riksvegmidler til infrastrukturtiltak for kollektivtransport vil bli opprettholdt.
Jernbane
Jernbanen har miljøfordeler der trafikken er stor.
Regjeringen vil derfor satse på jernbanen i de områder der denne har en særlig trafikal og miljømessig betydning, blant annet ved å prioritere egnet materiell og ved utbedring og effektivisering av eksisterende jernbanenett.
Videreutvikling av jernbanetilbudet vil skje gjennom konsentrert innsats for å forbedre eksisterende tilbud, spesielt i nær- og InterCity-trafikken og i deler av godsmarkedet. Det vil bli lagt stor vekt på at utbyggingen av enkeltprosjekter skjer i en rekkefølge som gir mest igjen for investeringene.
Regjeringen vil også foreta en gjennomgang av eksisterende jernbanetilbud for å få en mer konkurransedyktig jernbane.
Selv en omfattende økning av jernbanetilbudet vil ha liten effekt på f.eks. omfanget av vegtransport. Miljøproblemene som følge av vegtrafikk kan derfor generelt ikke løses med investering i jernbanenettet.
Luftfart
Regjeringen forutsetter at det eksisterende nett av statlige flyplasser blir opprettholdt.
Regjeringen vil i investeringspolitikken ivareta kravene til sikkerhet, kapasitet og regularitet i flyplassnettet og utbedre den teknisk/operative standard med utgangspunkt i internasjonale avtaler og teknologisk utvikling.
I publikumsrettede arealer i lufthavnene vil kapasiteten blir bygget ut for å dekke behovene i henhold til trafikkprognoser og dimensjoneringsstandarder.
Transportstandarden vil bli vurdert i sammenheng med sikte på å redusere det offentliges ressursbruk og med sikte på en mest mulig rasjonell arbeidsdeling mellom ulike flyplasser og ulike transportformer.
Havner og farleder
Regjeringen legger opp til en videre utvikling av farleder og effektive havner for utskiping, mottak og omlasting mellom transportformer.
Regjeringen vil også arbeide for god samordning mellom kommunale, statlige og private havneanlegg og stimulere til interkommunalt havnesamarbeid der dette er naturlig.
Regjeringen ser det som viktig at utviklingen av havnene og de omliggende arealene i større grad ses i en transportpolitisk sammenheng.
Regjeringen vil sette i gang et arbeid for å prioritere enkelte viktige havner som ledd i utviklingen av sentrale transportkorridorer inn og ut av landet. Dette vil være av stor betydning for den framtidige utvikling av sjøtransporten.
Hurtigbåttrafikken krever til dels en annen form for farledsoppmerking enn den konvensjonelle skipsfarten. Regjeringen vil derfor fortsette arbeidet med spesiell oppmerking av hurtigbåtleder.
Regjeringen vil i 1996 legge fram en melding for Stortinget med en foreløpig vurdering av det nye lospliktsystemet og kostnadsutviklingen i lostjenesten. Når det nye systemet har vært i virksomhet fullt ut to år, vil Regjeringen legge fram en evaluering av hele systemet med eventuelle forslag til endringer.
Regjeringen ser etableringen av sentraler for trafikkovervåking som viktig blant annet for å overvåke trafikken med farlige laster, for trafikkveiledning, trafikkdirigering osv. Spørsmål om betaling for trafikksentraler vil bli utredet nærmere, og drøftet i stortingsmeldingen om havner og kystforvaltning.
Tilknytning mellom terminaler og øvrig infrastrukturnett
Regjeringen vil sikre en god tilknytning mellom viktige havner og terminaler og det landbaserte transportnettet.
God terminaltilknytning vil bli prioritert i sektorplanene for veg, jernbane og luftfart.
6.2.2 Komiteens merknader
Konsekvensanalyser av investeringstiltak
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, meiner at nytte-kostanalysar er eit viktig grunnlag for prioriteringar av investeringar i samferdselssektoren, i tillegg til m.a. analysar av miljø og regionale forhold. Fleirtalet vil peike på at sjølv om dei vala ein må gjere uansett i nokon grad vil vere tufta på politiske prioriteringar og politisk skjøn, så er det viktig at nytte-kostanalysane vert så utdjupande som mogleg. Fleirtalet vil difor oppmode Regjeringa til å vurdere om barriereverknader, verdi av naturmiljø, kulturmiljø osv. kan gå inn i analysane.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har merket seg at Regjeringen vil arbeide videre med metoder for å utvikle videre nytte-kostanalyser i samferdselssektoren. Dette medlem vil peke på at nytte-kostfaktoren for et samferdselsprosjekt uansett bare vil være ett av flere moment som blir vektlagt ved prioriteringer innenfor sektoren. Derfor vil det sjølsagt alltid ligge et større eller mindre element av politiske prioriteringer og politisk skjøn bak de valgene som blir gjort på vegsektoren. På samme måte er det sjølsagt politikk å fordele midler innenfor den totale samferdselssektoren, eller innenfor statsbudsjettets utgiftsside som et hele.
Dette medlem vil understreke at en rekke livskvaliteter ikke fanges opp av nytte-kostfaktoren. Verdien av et våtmarksområde, av inngrep i ei god lakseelv, av uberørt terreng, av kulturlandsskap, av et godt bomiljø kan vanskelig fastsettes i kroner. Det er heller ikke enkelt å fastsette hva et samferdselsprosjekt kan resultere i tro på et lokalsamfunns livskraft. Derfor vil sunt omdømme ofte være det viktigste kriterium i vurderinga av prosjektene.
Infrastrukturpolitikken
Komiteen har merka seg at det i meldinga vert peika på at det vil vere nødvendig med ei betydeleg satsing på infrastrukturen i samferdselssektoren i åra framover.
Komiteen har òg merka seg at det i meldinga vert lagd vekt på betydninga av at utbygging av infrastrukturen medverkar til å utvikle kapasitetssterke transportkorridorar innanlands og til/frå utlandet, og med gode tilknytingar til dei viktigaste trafikkhamner og andre knutepunkt.
Komiteen vil be om at prosessen for planperioden 2002-2011 blir lagd opp slik at Stortinget får seg førelagt plandokumenta for dei ulike sektorane innafor ramma av ein nasjonal samferdselsplan.
Komiteen ber difor departementet i tillegg til sektorplanane om å utarbeide eit dokument, m.a. med bakgrunn i denne innstillinga, som viser samanhengen mellom sektorplanane, og forklare dei overordna og heilskaplege avvegingane som er gjort. Dette vil kunne gje eit betre grunnlag for å vurdere målsetjingar og strategiar, enn det som sektorplanane kvar for seg gjev høve til.
Komiteens fleirtal, medlemmene frå Senterpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, etterlyser i større grad Regjeringa sitt syn på kva ein ser på som manglar ved dagens transportsystem. Kva som trengst for nå måla på dei områda som Regjeringa har uttala at ein vil prioritere, og kva som vil vere viktige verkemiddel og strategiar for å nå måla, eller grad av å oppnå mål innafor den planperioden som dei komande sektorplanar skal dekkje (1998-2007). Fleirtalet meiner at ei brei drøfting av slike spørsmål ved behandling av denne meldinga, kunne ha gitt eit betre bidrag til utforminga av dei plandokumenta som no er under utarbeiding. Utan å binde seg til konkrete budsjettal for komande periodar, kunne St.meld. nr. 32 ha førespegla kva ressursar som er nødvendig for å nå alternative mål, alternative standardar osv., effektar av alternative mål og standardar osv. og effektar av alternative fordelingar mellom transportmiddel. Fleirtalet har m.a. merka seg at scenarier for ulike investeringsalternativ og moglege utviklingstrekk med konsekvensanalysar ikkje er berørt i meldinga.
Fleirtalet ser at det har vore relativt kort tid til å få utført omfattande utgreiingar. Fleirtalet meiner at det arbeidet som no pågår med sektorplanar for perioden 1998-2007, bør gje høve til å kome vidare med slike ambisjonar.
Fleirtalet etterlyser Regjeringa si vurdering av det framtidige ressursbehovet i samferdselssektoren. Gjennom åra er det bygd opp ein omfattande realkapital i vegar, jernbane, lufthamner og andre terminalar som i aukande grad vil krevje eit tilfredsstillande vedlikehald. På den andre sida står att omfattande utbyggingsoppgåver i samferdsel for å nå tilfredsstillande standard og tilbod til folk og næringsliv i heile landet. Fleirtalet vil difor be Regjeringa leggje fram ein samla analyse av det framtidige ressursbehov til investeringar og vedlikehald som ein del av sektorplanane som skal leggjast fram i 1997.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil understreke den betydningen investeringspolitikken har for å bedre kapasiteten, øke trafikksikkerheten, bedre miljøet og gi et tilfredsstillende transporttilbud for hele landet og til/fra utlandet. Disse oppgavene vil etter disse medlemmers mening best bli løst når det tas hensyn til transportformenes ulike egenskaper ved at fordeler/ulemper vurderes ved investeringer til ulike sektorer/formål og at dette kommer fram i de strategier som velges.
Disse medlemmer vil be Regjeringa vurdere disse problemstillinger som en del av sektorplanene som skal legges fram i 1997. Disse medlemmer vil understreke behovet for både å vurdere innenfor de ulike sektorer og på tvers av sektorene når framtidige valg av investeringer skal gjøres.
Veg
Komiteen vil peike på at Noreg er eit typisk « vegtransportland ».
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, meiner at tilrettelegging av vegar og vegtransporttilbod er eit viktig verkemiddel for å kunne sikre gode kommunikasjonar i alle delar av landet.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, er samd i at tiltaka i vegnettet må vegast mot bruk av andre verkemiddel, t.d. for kollektivtrafikk, miljøvenleg sjøtransport, ulike former for restriksjonar og avgifter.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merka seg at etter Stortingets initiativ i juni 1996, legg Regjeringa opp til at ved utbygging av stamvegnettet bør dette planleggjast ut frå ein standard tilpassa trafikkomfanget og særlege omsyn til natur- og kulturmiljø. Fleirtalet er samd i dette. Fleirtalet føreset at dette vert lagd til grunn allereie ved oppstart av planarbeid ved vegkontora i fylka.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på næringslivets behov for god framkommelighet i transportkorridorene, spesielt våre hovedkorridorer ut av landet. Framkommeligheten på disse vegene har betydning for transportkostnadene og derved også for konkurranseevnen til næringslivet. Disse medlemmer vil derfor advare mot den senking av vegstandard - blant annet på E18 - Oslo-Stockholm, som flertallet gikk inn for i Stortinget i juni 1996. Disse medlemmer mener en slik kortsiktig økonomisk gevinst på samferdselsbudsjettet i det lange løp kan svekke næringslivets konkurranseevne og således i et lengre perspektiv bli meget kostbar.
Komiteen sin medlem frå Kristeleg Folkeparti viser til at sykkelbruk så godt som ikkje er omtala i meldinga. Denne medlemen meiner det er viktig å leggje til rette for at folk skal kunne nytte sykkel i størst mogleg grad. Nettet av sykkelvegar bør byggjast godt ut, og dei bør til vanleg ikkje vere felles med fotgjengarfelta. Både syklistar og fotgjengarar opplever mange ubehagelege og farlege situasjonar som følgje av at dei nyttar samme feltet, difor bør ein ha eigne felt for begge partar. Sykkelvegane bør vere godt merka og skilta. Vegar som er stengde for bilar, bør vere merka med om dei er opne for syklister og fotgjengarar. Det er òg viktig å få gode og klåre trafikkreglar for syklistane.
Komiteen viser til den intensiveringa som ligg i budsjettet for 1996 og 1997 ved bygging av åtte nye ferjer inkl. tre knytta til fastpristilbod, men vil likevel be Regjeringa vurdere moglegheita for ytterlegare satsing.
Komiteen meiner at det må setjast i gong forsøk med gass som drivstoff i ferjedrifta. Det kan visast til tidlegare vedtak i Stortinget, jf. behandlinga av B.innst.S.nr.14 (1995-1996).
Jernbane
Komiteen meiner at det er riktig å prioritere investeringar i nærtrafikken til dei større byane, intercitytrafikken innafor triangelet Skien-Lillehammer-Halden og dei 3 fjernstrekningane Bergensbanen, Sørlandsbanen og Dovrebanen, ettersom undervegstrafikken på desse strekningane utgjer meir enn 60 %.
Komiteen viser til korleis utbygging av Gardermobanen med ei kostnadsramme på 7 mrd. kroner no vert gjennomførd i ein konsentrert 3-års periode. Dette gir etter komiteen si meining ein god samfunnsmessig nytte av dei relativt store investeringar på kort tid, i og med at denne banestrekninga vil vera operativ om kort tid.
Komiteen viser til at NSB no planlegg å sette i bestilling krengjetog på dei 3 fjernstrekningane, for slik å kunne tilby betre frekvens, kortare reisetid og auka servicegrad.
Komiteen vil be om ein plan for utbygging av dei 3 banestrekningane Bergensbanen, Sørlandsbanen og Dovrebanen i Norsk jernbaneplan 1998-2007, slik at krengjetog og effekten av desse m.o.t. reisetid og frekvens kan komme raskast mogleg.
Komiteen ber om ei vurdering av korleis ein kan få til ei forsert utbygging av sterkt prioriterte prosjekt som Vestfoldbanen, Skøyen-Asker, Østfoldbanen til Halden og Oslo-Ski.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, ber særskilt om ei oversikt over korleis ei rask utbygging med kort byggeperiode verkar inn på nytte/kost tilhøvet, og kva dette kan ha å seie for staten, NSB og dei reisande. Fleirtalet ber òg om ei vurdering av ulike måtar å finansiere slike utbyggingar på.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at det i meldingen blir pekt på at det ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ny jernbane i deler av landet som i dag ikke alt har et banetilbud, og videre at Regjeringen vil prioritere jernbaneinvesteringer i område der jernbanen har en trafikal og miljømessig betydning.
Disse medlemmer er enig i dette.
Komiteens medlemer frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peike på behovet for fornying av materiell på banestrekningar som t.d. Rørosbanen, Raumabanen, Bratsbergbanen og Nordlandsbanen. Den moderne jernbane har et stort potensial når det gjelder så vel person som godstransport.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er fornuftig å prioritere investeringer i jernbanen der jernbanen har en trafikal og miljømessig betydning. Disse medlemmer mener det betyr at satsing på jernbanen må skje i det sentrale Østlandsområdet, samt på Sørlandsbanen, Bergensbanen og Dovrebanen.
Disse medlemmer har merket seg Regjeringens vurdering at det ikke vil være samfunnsmessig lønnsomt å bygge jernbane i deler av landet som i dag ikke har et banetilbud.
Disse medlemmer mener at det av hensyn til trafikantene bør åpnes for konkurranse på sporet. Disse medlemmer viser også til at ekspressbusser i mange tilfeller vil ha større fleksibilitet enn jernbanen og vil derfor gi et bedre tilbud til forbrukerne.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser på modellen for utbygging av Gardermobanen som et unntak som tilbringertjeneste til hovedflyplassen. Det er ikke ønskelig å sette NSB i en lånesituasjon hvor brukerne må betale ekstra for å finansiere investeringer i kjørevegen. Det er statens rolle å investere i kjørevegen gjennom bevilgninger.
Dette medlem viser videre til NSBs planer om å investere i en fornyelse av materiellparken ved å satse på krengetog. Denne fornyelse bør gå ut over de tre hovedstrekninger som nå ligger i planene. Dette innebærer at det bør vurderes om materiellfornyelse dels også finansieres gjennom bevilgninger, da det kan sette NSB i en vanskelig finansiell situasjon å foreta denne fornyelse gjennom lån.
Dette medlem viser til at i Norge har vi hatt en investeringspause på nærmere 30 år i infrastruktur på jernbanen. Med tanke på behovet for rask godstransport over lange avstander, vil en videre utbygging av jernbanenettet i Norge være en viktig strategisk investering for næringslivet i distriktene. Dette medlem viser bl.a. til de positive erfaringene med ARE-prosjektet.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser til føresetnadene som vart lagde til grunn ved Stortinget sitt vedtak om bygging av Gardermobanen, der investeringane i kjørevegen skulle finansierast ved lån, slik at utbygginga ikkje skulle gå på kostnad av andre oppgåver som vert finansiert over statsbudsjettet. Det er såleis føresett at det er dei som bruker den nye banen, som skal tilbakebetale låna til kjørevegen og togmateriell gjennom billettane.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, meiner det er eit mål i størst mogleg grad å utnytte Gardermobanen saman med det lokale jernbanenettet. Komiteens fleirtal, medlemmene frå Arbeiderpartiet og Senterpartiet, føreset at det for arbeidsreiser og andre som reiser ofte med tog på Gardermobanen (Oslo-Eidsvoll) vil være tilgang til rabattordningar både på NSBs ordinære tog og flytoga. Vidare føreset fleirtalet at det på strekninga Oslo-Eidsvoll òg vil vere togtilbod for arbeidsreisande på eksisterande hovudbane med tilstrekkeleg kapasitet og utan trafikkeringsavgift.
Fleirtalet vil peike på at for å oppnå den viktige miljømålsettinga om å oppnå minst 50 % kollektivdel for flypassasjerane dersom jernbane blir valt som kollektivt tilbringarsystem, må toget òg vere konkurransedyktig på pris i forhold til buss og drosje.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke at Gardermobanen - inklusive forlengelsen til Eidsvoll - skal være et prosjekt som ikke skal kreve statlig medvirkning i driftsfasen. Banens inntekter skal også tilbakebetale såvel lån til kjørevegen som togmateriell. Disse medlemmer vil derfor peke på at kostnader knyttet til eventuelle rabattordninger for reisende ikke må overveltes på flytrafikantene og heller ikke svekke banens evne som selvfinansierende prosjekt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti er enig i at det ligger en særlig utfordring i å integrere Gardermobanen i det totale jernbanesystemet. Disse medlemmer vil peke på at Gardermobanen vil være en viktig del av det lokale kollektivtilbudet i Akershus, og forutsetter at lokaltrafikk-reisende ikke påføres økte kostnader som følge av utbyggingen. Disse medlemmer viser i den sammenheng til at det gjennom Stor-Oslo Lokaltrafikk er etablert et enhetlig og oversiktelig takstsystem for Akershus som ikke bør undergraves.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at NSB Gardermobanen AS i utgangspunktet ble dannet for å forestå selve utbyggingen av jernbanen Oslo-Gardermoen-Eidsvoll. Dette medlem mener at når banen står ferdig, må den inngå som en ordinær del av NSBs virksomhet, og ikke være organisert som et eget aksjeselskap.
Luftfart
Komiteens fleirtal, medlemmene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, viser til det initiativ som Noreg har teke overfor ICAO med sikte på å få internasjonal aksept for å nytte avgifter som miljøpolitisk verkemiddel, jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 9 (1994-1995). Fleirtalet viser vidare til det arbeid som pågår for å vurdere dei økonomiske og miljømessige konsekvensar av ulike miljøskattar og avgifter på globalt og regionalt nivå.
Fleirtalet viser til at Noreg har valt å ha eit omfattande nett av flyplassar. Dette har samanheng med ønskje om å oppretthalde hovudtrekka i busetjingsmønsteret, og dermed behovet for god tilgang til tenlege transportformer.
Fleirtalet vil streke under betydninga av å oppretthalde eit avgiftssystem som òg tryggjer dei mindre økonomisk lønsame flyplassane.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på at det er en viktig forutsetning at avgift på flypassasjerene ikke fører til konkurransevriding til fordel for våre utenlandske konkurrenter og til konkurransevridning mellom landsdeler.
Disse medlemmer vil be Regjeringen om å avvikle avgifter på flypassasjerer i løpet av perioden 1998-2002.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen om å avvikle avgifter på flypassasjerer. »
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til passasjeravgifta som er innført på flyreiser på en del strekninger i Sør-Norge. Disse medlemmer mener at avgifta bør utvides til også å omfatte tomme seter.
Hamner og farleier
Komiteen viser til at heile 94 % av Noreg sin samla eksport og import av varer, ekskl. røyrtransport, vart frakta med skip i 1994, rekna i tal tonn. Den aukande delen av kontainertrafikk og spesialtransport fører til auka behov for betre standard og behov for meir effektive hamner. Komiteen meiner dette vil føre til auka investeringsbehov i denne sektoren. Komiteen meiner det er viktig at det samla investeringsbehov må analyserast og prioriterast i den varsla planen for hamner og farleier.
Komiteen vil peike på at det fortsatt er eit stort behov for å ruste opp og bygge ut meir komplette fiskerihamner tilpassa ei moderne og framtidsretta fiskerinæring som òg er ei av våre største eksportnæringar. I samband med dette kan det visast til NOU 1990:29 der måla for norske fiskerihamner er trekte opp.
Komiteen forventar at den varsla meldinga om hamner og kystforvaltning inkluderer fiskerihamnene sin betydning i forhold til fiskerinæringa.
Komiteen vil peike på at skipsfarten sin betydning for busetting og sysselsetting i distrikta og for norsk økonomi nyleg blei slått fast i St.meld. nr. 28 « Hvor fartøy flyte kan... ». Sjøtransporten er ikkje minst viktig for mange industriverksemder langs Noregs kyst, der lokalisering ved sjøkanten har vore ein føresetnad for drift. Komiteen vil peike på at tilgang til sjøtransport i mange tilfeller er blitt ein integrert del av produksjonsprosessen. Denne tilgang bør utviklast vidare.
Komiteen meiner at Noreg si sterke avhengigheit av eksport og import må òg takast med i ei heilskapleg samferdselspolitisk vurdering. I utforminga av framtidige transportplanar er det ikkje tilstrekkeleg berre å sjå på tilhøve innalands. Produksjonsprosessen og varebyte kjenner i liten grad nasjonale grenser.
Komiteen vil peike på at transport ikkje er jernbane, veg, fly og sjøfart kvar for seg, men en kombinasjon av desse. Effektiv samferdsel føreset løysningar i eit samarbeid mellom transportformene. Komiteen vil peike på at statlege investeringar til infrastruktur difor òg bør inkludere infrastruktur til og frå dei hamnene som utgjer naturlege sentrale transportknutepunkt mot andre framføringssystem. Komiteen vil peike på at mens veg og jernbane i dag er underlagde statlege styremakter, er det kommunane som har ansvaret for dei offentlege hamnene. Komiteen meiner denne organiseringa ikkje må vere til hinder for at ein kan utarbeide samla planar for transport i tilknyting til disse knutepunkta, og gå inn med investeringar og når det gjeld infrastrukturen til og frå hamnene.
Komiteen ser sjøtransport samla sett som ein miljøvenleg transportform. Til tross for at det ligg føre ei rekke utgreiingar som set lys på dei ulike transportformer i ein miljøsamanheng, finst det i dag ingen analysar som kan danne grunnlag for ei heilskapleg vurdering. Komiteen vil peike på at i den vidare utgreiing av transportsektoren må samanliknbart talmateriale utarbeidast. Komiteen meiner det må gjelde så vel direkte som indirekte konsekvensar. Komiteen vil i denne samanheng peike på arealbruk, utbygging av infrastruktur, bygging og vedlikehald av transportmidlar, tryggleik, støy og utslepp er av dei elementa som bør takast med i ei slik totalvurdering. Utgangspunktet for desse utrekningane må avklarast i eit samarbeid mellom offentlege instansar og næringa.
Komiteen vil peike på at investeringar i infrastruktur varierer mellom dei ulike transportformer. Kystverket sitt investeringsbudsjett i 1996 er på 220 mill. kroner, eller ca 2,5 % av statlege investeringar til samferdselsformål.Komiteen vil vise til at sjøtransport aldri tidlegare har gått inn som del av ei heilskapleg samferdselspolitisk vurdering. Komiteen vil peike på at dette var ein av grunngjevingane for at Stortinget i 1994 ba Regjeringa leggje fram ein slik overordna strategiplan for norsk samferdselspolitikk før behandlinga av sektorplanane våren 1997.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Senterpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, meiner meldinga i sin form er så uforpliktande at sjøtransporten igjen står i fare for å bli utelaten frå dei samferdselspolitiske vurderingane når den vidare planlegging vert overlaten til sektorplanane våren 1997.
Fleirtalet vil peike på at storleiken av investeringar til Kystverket kan oppfattast som å stå i kontrast til Regjeringa sitt mål om konkurransenøytralitet mellom sektorane. Regjeringa vert bedt om å komme tilbake med forslag til korleis ein slik konkurransenøytralitet kan bli oppnådd gjennom framtidige planar.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på at fritidsflåtetrafikken langs kysten øker i betydelig grad. Fritidsbåttrafikken utgjør derfor en viktig del av trafikken i de nære kystfarvann og bør derfor inngå i samferdselspolitiske vurderinger.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng peke på at ansvar for fritidsbåter til nå har vært fordelt på 11 departementer og direktorater. Disse medlemmer mener at det forvaltningsmessige fagansvaret for fritidsbåttrafikken bør - som i de øvrige nordiske land - tillegges relevant myndighet. Disse medlemmer tror det vil lette samordningen både nasjonalt, innen Norden og i EØS og samtidig sikre at fritidsflåtetrafikken vil inngå i de samferdselspolitiske vurderinger.
Tilknyting mellom terminalar og infrastruktur
Komiteen vil streke under verdien av god tilknyting mellom hamner og terminalar på den eine sida og det landbaserte transportnettet på den andre sida. Komiteen har merka seg at god terminaltilknyting vil bli prioritert i sektorplanane for veg, bane og luftfart. Komiteen meiner at behovet for betre samordning og tilknyting mellom hamner, veg og bane må vere ein sentral del, og bør konkretiserast i den varsla meldinga om hamner og kystforvaltning. Komiteen ser i samband med dette behovet for eigne programområde innan dei enkelte sektorplanane for ved det å sikre gode tilknytingsordningar til dei viktigaste hamnene våre. Komiteen vil komme tilbake til dette under behandlinga av sektorplanane våren 1997.
Komiteen meiner at det på lik linje med veg-, luftfart- og jernbanesektoren, må innførast rullerande sektorplanar for hamnesektoren.
Komiteen har merka seg at Regjeringa vil arbeide for god samordning mellom kommunale, statlege og private hamneanlegg og stimulere til interkommunalt samarbeid der dette er naturleg. Komiteen vil peike på behovet for å finne fram til tenlege samarbeidsformer m.a. i indre Oslofjord slik at sjøtransport vert mest mogleg attraktiv og samtidig hindrar unødig vekst i vegtransporten i denne regionen.
6.3 Helhetlig infrastruktur- og transportplanlegging
6.3.1 Sammendrag
Samferdselssektoren, særlig vegsektoren, har en lang planleggingstradisjon, både når det gjelder utarbeiding av overordnede planer, og mer detaljerte, fysiske planer forankret i det formelle lovverket. Et godt plansystem og effektive planprosesser er et viktig grunnlag for å treffe gode beslutninger innenfor og på tvers av sektorene.
Regjeringen vil fortsette arbeidet med å videreutvikle de flerårige sektorplanene. Arbeidet med effektivisering av de formelle planprosessene vil bli videreført. Planlegging, gjennomføring og investering skal samordnes mellom ulike etater i tilfeller der dette kan gi økonomiske, miljømessige eller andre fordeler.
Siden 1. juli 1994 har all samferdselsplanlegging, også vegplanlegging, foregått etter plan- og bygningsloven. Plan- og bygningsloven er basert på kommunen og fylkeskommunen - og til dels staten - som planmyndighet, og har som formål å regulere arealbruken og gi grunnlag for avveininger i forhold til en samordnet planlegging i et geografisk område. Som grunnlag for utpeking av sentralhavner er det nødvendig at havneplaner ses i sammenheng med den samlede samferdselsdelen i fylkesplanen.
6.3.2 Komiteens merknader
Komiteen har merka seg at Regjeringa vil halde fram arbeidet med å utvikle vidare dei fleirårige sektorplanane. Komiteen ser behov for at planlegging, gjennomføring og investering vert samordna mellom ulike etatar, der dette kan gje økonomiske, miljømessige eller andre fordelar.
For å betre samordninga mellom sektorane vil eit viktig steg vere å knyte sektorane tettare saman i utarbeidinga av dei ulike sektorplanane. Komiteen meiner difor at alle sektorplanane må omhandle målsetjingar og verkemiddelbruk for den totale samferdselspolitikken. Særleg gjeld dette område der sektorane har felles interesse, t.d. trafikkterminalar og hamner, slik at ein kan utnytte dei totale investeringane mest mogleg rasjonelt. Dette betyr at sektorplanen for veg må omhandle og ta omsyn til hamn, fly og jernbane, og omvendt.
Komiteen har merka seg at det vert lagd fram ei stortingsmelding om den regionale planlegginga og arealpolitikken. I denne meldinga vil Regjeringa drøfte korleis planlegging etter plan- og bygningslova bør brukast for å oppnå ein størst mogleg samla gevinst i areal-, miljø- og samferdselspolitikken.
St.meld. nr. 32 viser til at plan- og bygningslova skal sikre at berørte organ/sektorar kjem inn i planlegginga av aktuelle prosjekt på eit tidleg stadium. Komiteen vil streke under betydninga av lokal medverknad og innverknad i plan- og beslutningsprosessen slik dette er lagt opp i lovverket.
6.4 Effektiv utnyttelse av eksisterende transportsystem
6.4.1 Sammendrag
Riktig prising av transporttjenester, effektive driftsformål og motivasjon til effektiv drift
Transportomfanget og fordelingen mellom de ulike transportmidlene bestemmes av aktørene i transportmarkedet innen de rammebetingelser myndighetene setter.
Regjeringen ser det derfor som viktig å utforme rammevilkår som sikrer at transportbrukernes tilpasning blir rasjonell.
På dette grunnlag vil Regjeringen legge følgende til grunn:
- | Effektiv og likeverdig konkurranse mellom transportmidlene. |
- | Transportbrukerne skal fritt kunne velge mellom tilgjengelige transportmidler. |
- | Avgifter, tilskudd og andre økonomiske virkemidler skal benyttes aktivt for å nå målene innenfor transport- og miljøpolitikken. |
- | Prisen på transporttjenester skal reflektere samfunnets kostnader forbundet med disse tjenestene, herunder de indirekte kostnadene knyttet til ulykker og miljøulemper, for å bidra på en kostnadseffektiv måte til å nå overordnede mål. |
- | Arbeidet med å tilpasse tjenestene til transportbrukernes behov og nødvendig hensyn til miljø og trafikksikkerhet, vil bli videreført, jf. reregulering innen transportsektoren. |
- | I konsesjonspolitikken vil hensynet til trafikantene og til miljøvirkningene måtte veie tyngre enn hensynet til å skjerme et transportmiddel fra konkurranse. Det vil derfor bli stilt strengere krav til dokumentasjon av negative effekter for etablerte rutetilbud før konsesjonssøknader om nye tilbud avslås. |
- | Det vil legges vekt på bruk av offentlige anbud i hovedsak som et alternativ ved kjøp av transporttjenester. Dette vil bidra til å begrense ressursbruken for transporttjenester der det ikke er konkurranse og der det er ønskelig å opprettholde et transporttilbud som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt. Anbud kan også brukes for å få effektive løsninger ved konsesjonstildelinger generelt. Jf. at det har skjedd en overgang fra tilskuddsordninger basert på saldering av transportselskapenes underskudd, til rammetilskuddsordninger hvor den enkelte bedrift selv bærer risiko i tilknytning til et avtalt transporttilbud. |
Utvikling og bruk av informasjonsteknologi
Regjeringen vil framheve at den norske tele- og IT-nettinfrastrukturen er godt utbygd, driftssikker, av teknisk god kvalitet og med god kapasitet.
Hovedutfordringen framover vil være knyttet til innholdsproduksjon i de ulike infrastrukturressursene, dvs. til utvikling av nye og avanserte nettjenester og verdiøkte tjenester.
Informasjon av høy kvalitet som kan framskaffes raskt, er avgjørende for å sikre effektive transportløsninger. Dette er bl.a. svært viktig i utviklingen av multimodale transportløsninger, såkalte kombinerte transporter. Det er også en stor hjelp ved transport av farlig gods.
Regjeringen vil legge til rette for at informasjonsteknologi kan bidra til å effektivisere trafikkavviklingen generelt og transportene, for på denne måten å holde kostnadene og transportprisene på et så lavt nivå som mulig. Mer effektiv trafikkavvikling kan også bidra til å begrense de miljøulempene sektoren påfører samfunnet.
Utvidede anvendelsesmuligheter for informasjonsteknologien, som fjernarbeid, fjernundervisning, telemedisin, telebaserte møter osv. kan ha betydning for utviklingen av den fysiske transporten. Det er usikkert på hvilken måte utviklingen innen informasjonsteknologien vil påvirke totalt transportvolum og -fordeling og hvordan dette eventuelt kan få betydning for utbygging av den fysiske infrastrukturen i de nærmeste årene.
Tilsyn og kontroll
Regjeringen vil vurdere tilsyns- og kontrollarbeidet i den enkelte etat, blant annet for sikre at utenomsaklige hensyn i disse tjenester ikke oppstår som følge av nær tilknytning til etatens forretningsmessige virksomhet.
Det vil herunder blir vurdert om det er hensiktsmessig med en større samordning av tilsyns- og kontrollarbeidet ved forebygging og undersøkelser ved ulykker i de ulike transportsektorene.
Regjeringen vil blant annet vurdere om en felles organisering av deler av tilsynsvirksomheten kan bidra til en sikrere, mer effektiv og billigere tilsynsvirksomhet, og gi fordeler i form av felles analysemetoder, lik verdsetting av risiko, muligheter for å benytte samme type ekspertise på likeartede problemstillinger i flere sektorer m.v.
Det kan også bli vurdert å legge andre forvaltningsoppgaver enn ren tilsynsvirksomhet til et tilsynsorgan.
Regjeringen vil arbeide aktivt for å bygge ut et meldings- og informasjonssystem for skipstrafikken i norske farvann.
6.4.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at Regjeringa ser det som ei målsetjing å utnytte transportsystemet rasjonelt. Komiteen vil i den samanheng peike på at konsesjonsgrenser mellom ulike busselskap i mange tilfelle medverkar til ei dårleg utnytting av den samla bussparken. Komiteen vil oppfordre til ei betre samordning og koordinering av det kollektive transportsystemet.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, viser til at Regjeringa i meldinga peikar på prising av transporttenester som eit eigna verkemiddel for å medverke til å skape tilfredsstillande samspel mellom transportmidla. Fleirtalet vil spesielt streke under behovet for prisdifferensiering ut frå miljøomsyn og premiering av miljøvenlege transportløysingar og transportmiddel.
Fleirtalet meiner at den teknologiske utviklinga vil kunne føre til at det vert opna nye moglegheiter for samordning og styring av samferdselssektoren.
Vidare meiner fleirtalet at det er viktig med rammer og reguleringar for IT og telekommunikasjonsmarknaden som sikrar samfunnsmessige omsyn og at ressursar vert ivaretatt på best mogleg måte.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er viktig at avgiftene ikke fører til en feilaktig etterspørsel etter infrastrukturkapasitet, eller at urimelige avgifter påføres enkelte brukergrupper. Disse medlemmer mener vegprising gir slike uheldige utslag og vil derfor ikke støtte slike forslag. Disse medlemmer ser en klar sammenheng mellom innkrevning av bompengeavgifter og bruken av disse. Disse medlemmer vil støtte bompengeprosjekter hvor det er lokalpolitisk enighet om dette, men under den klare forutsetning at bommene skal bort når prosjektet er nedbetalt. Disse medlemmer vil ikke støtte tiltak hvor bompengemidler innkrevet ved et prosjekt brukes til andre tiltak som betalerne ikke gjør seg bruk av.
Disse medlemmer ser det som viktig at en tar hensyn til konkurranseforholdene og behovet for internasjonale harmonisering av virkemidlene. Disse medlemmer vil advare mot tiltak som vil kunne bidra til økte kostnader og derved svekket norsk konkurransekraft uten å gi vesentlige bidrag til miljøforbedringer.
Disse medlemmer vil peke på den store betydning som informasjonsteknologien betyr for samferdselssektoren når det gjelder å få til sikre og effektive transportløsninger. Denne nye teknologien gjør det mulig å kompensere for deler av de avstandsulempene som vårt næringsliv har til sine markeder. Denne teknologien gir store muligheter hva angår en virtuell bedriftsstruktur som kan øke konkurransekraften til norsk næringsliv. Det er svært viktig å stimulere til økt bruk av slik teknologi. Graden av anvendelse er først og fremst avhengig av pris og tilgjengelighet.
Disse medlemmer mener telemonopolet i Norge har ført til unødvendig høye priser og derved hindret en økt anvendelse. Det har svekket konkurransekraften til norsk næringsliv. Disse medlemmer har derfor flere ganger fremmet forslag om en raskere liberalisering innen telesektoren, noe flertallet dessverre ikke har sluttet seg til.
Disse medlemmer viser til at Høyre gjentakende ganger har kritisert statens eierandel i norsk næringsliv. Disse medlemmer vil peke på at staten over tid stadig har utvidet sitt eierskap og eier i dag over 50 % av norsk næringsliv. Disse medlemmer vil peke på at staten derved opptrer i flere roller som regelgiver, eier og kontrollør. Staten mister troverdighet som myndighet når disse rollene blandes sammen. En bedre balanse må skapes ved at staten reduserer sitt engasjement innen næringslivet og konsentrerer seg om å sette rammer markedet fungerer innenfor. Disse medlemmer mener det derfor må gjennomføres et klart skille mellom drift og kontroll innen samferdselssektoren. Dette for å hindre den sammenblanding av interesser og ineffektivitet som lett oppstår når den samme etat både er bestiller av tjenester, har ansvaret for kvalitetssikringen og har produksjonsmonopol. Dette kan en best oppnå dersom staten reduserer sitt eierskap i samferdselsbedriftene, gir selskapene en friere stilling og samtidig åpner hele samferdselssektoren for konkurranse. Disse medlemmer vil understreke at de landsdekkende basistjenester utmerket godt kan opprettholde i et slikt system gjennom statlige kjøp av tjenester. Disse medlemmer vil i et slikt system sikre konkurransetilsynet handlekraft og en mer selvstendig stilling ved at ansvaret for konkurranseovervåkningen samles i tilsynet og ved at Regjeringens rett til politisk overprøving av tilsynets vedtak oppheves.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti har vært skeptisk til utstrakt bruk av anbud i kollektivtrafikken. Et krav om store kostnadsreduksjoner på kort tid kan, i tillegg til et press på de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser, føre til dårligere regularitet og svekkelse av så vel vedlikehold som nyinvesteringer, og dermed bety et dårligere tilbud til kollektivtrafikantene. Dette medlem vil dessuten peke på at utlysning av anbud ikke er eneste måten å redusere kostnader innenfor kollektivtrafikken. Eksempelvis kan langsiktige avtaler om årlige tilskuddsreduksjoner og/eller tilbudsforbedringer bidra til en mer langsiktig og balansert effektivisering av kollektivtransporten.
6.5 Kollektivtransport
6.5.1 Sammendrag
Regjeringen legger vekt på at det skal være et kollektivt transporttilbud i alle deler av landet og vil videreføre det offentlige engasjementet i kollektivtransporten ved
- | fastsetting av rammebetingelser og bygging av infrastruktur |
- | bidrag til planlegging, FoU, forsøk, kunnskapsspredning m.v. |
- | offentlig kjøp av transporttjenester |
- | utgiftsutjevnende tilskudd til fylkeskommunene, basert blant annet på behovet for kollektivtransport. |
Lokale myndigheter har et viktig ansvar for utformingen av det lokale kollektivtilbudet. Statens rolle vil være å utforme rammebetingelser som gir grunnlag for rasjonelle avgjørelser lokalt, og å bidra til samordning av den lokale kollektivtrafikken.
Det er ikke aktuelt for staten å gå inn med varige tiltak som f.eks. støtte til drift av kollektivtransport som lokale myndigheter har ansvar for. Imidlertid har staten gjennom flere år, og med særlig tyngde fra 1993, gitt betydelige særskilte tilskudd til utbygging av kollektiv infrastruktur i de fire største byområdene, der kollektivtrafikken har særlig betydning. Tilskuddene har på basis av fylkeskommunale prioriteringer blitt gitt til tiltak både for lokale trikke- og banestrekninger, jernbane, kommunale veger, fylkesveger og riksveger og har dermed bidratt til at slike tiltak er blitt prioritert på tvers av de ulike forvaltningsnivåers ansvarsområder. Disse tilskuddene har gitt kollektivtrafikken i storbyområdene et betydelig løft, bl.a. er de senere års store utbedringer og utvidelser av T-banenettet i Oslo muliggjort gjennom en kombinasjon av disse midlene og alternativ bruk av riksvegmidler. Ordningen med disse særskilte tiltakene blir evaluert.
I tillegg til fortsatt satsing på infrastrukturtiltak for kollektivtrafikk, tilskudd til drift/kjøp av tjenester og bevilgninger til fylkeskommunene over rammetilskuddsordningen, vil Regjeringen legge vekt på at hensynet til kollektivtransporten skal veie tungt ved utformingen av infrastruktur, prispolitikk og andre rammebetingelser, og staten vil fortsatt ta ansvar for planlegging, forsøk, informasjon m.v.
6.5.2 Komiteens merknader
Komiteen vil vise til at då komiteen ba Regjeringa leggje fram eit overordna strategidokument for samferdselssektoren, ba komiteen spesielt om at kollektivtransport skulle takast med i dokumentet. Komiteen vil streke under at Samferdselsdepartementet har eit overordna ansvar for å medverke til at kollektivtransporten sin føremon vert utnytta i eit mest mogleg effektivt samla transportsystem.
Transportomfanget i byane, spesielt i rushtida, fører med seg store konsekvensar lokalt både i form av støy, støv og andre negative miljøeffektar, samt forseinkingar. Overgang frå bil til kollektivtransport kan medverke til å redusere både den globale og lokale forureininga av lufta, samt medverke til meir effektiv avvikling av store trafikkmengder.
Komiteen viser til ei rekke bra kollektivterminalar der ein har sett jernbanestasjonen i sentrum og utviklar god vegadkomst, parkeringsplassar for buss, bil og sykkel, slik at det blir enklare å reise kollektivt. Komiteen ber om at slike kollektivterminalar vert gjeve prioritet og vert presentert i samband med sektorplanane våren 1997.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, meiner at kollektivtrafikken må ta ein større del av veksten i transportarbeidet, og vil be Regjeringa vurdere korleis delen av kollektivtrafikk kan bli større i samband med framlegging av NVVP 1998-2007.
Fleirtalet viser til behovet for at kollektive transportformer tek ein større del av den samla transport, der dette er fornuftig. For å stimulere til ein slik overgang, tyder mykje på at den økonomiske innsats (statleg og fylkeskommunal) til kollektive transportformer må aukast frå nivået i dag, i tillegg til at moglege effektiviseringsgevinstar vert tekne ut.
Fleirtalet vil òg streke under behovet for å legge til rette for ein meir miljøvenleg kollektivtransport, både når det gjelder støy og forureining.
Fleirtalet vil streke under at forsert utbygging i byområder m.a ved bompengar, har gitt og gir auka framkomst, betra trafikktryggleik og dessutan store miljøbetringar lokalt. Innsatsen har kome næringslivet i alle delar av landet til gode. Den auka innsats på jernbanen - særleg i dei trafikksterke områda - har gitt vekst i talet på reisande. Fleirtalet meiner det er avgjerande viktig at denne utvikling må stimulerast ytterlegare. Utfordringa i Oslo-området handlar no om å leggje til rette for at kollektivtrafikken har kapasitet og konkurransekraft til å ta framtidig trafikkvekst og nye delar av trafikken i dag. Som oppfølging av Stortingets tidlegare initiativ på 80-talet for hovudvegutbygging trengst fornya merksemd. Liknande initiativ kan òg vere aktuelle i andre større byområde.
Fleirtalet vil foreslå:
Stortinget vil be Regjeringa i samråd med lokale styresmakter om ein samla plan for forsert kollektivutbygging i Oslo- og Akershusregionen. Dette slik at målet om auka kollektivdel og berekraftig transport kan bli nådd. Planen må både omfatte infrastruktur og materiellsatsing for ulike kollektive transportformer. Liknande er og aktuelt i andre større byområde der ein lokalt tek slike initiativ. »
Fleirtalet meiner at ei styrking av kollektivtrafikken, særleg i byområda, må kombinerast med tiltak for å redusere på bruk av privatbil. Slike tiltak vil m.a. vere lokal vegprising, etablering av bilfrie område i sentrum og restriksjonar på parkering - på gateplan og i parkeringshus så vel som i tilknyting til arbeidsplassar.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil peke på at forholdet mellom staten og fylkeskommunene betyr mye for hvilke løsninger som blir valgt i norsk samferdsel. I dagens system finansieres NSBs tilbud over statsbudsjettet og gir ikke fylkene incitament til å iverksette bussbaserte løsninger, fordi dette betyr at fylkene selv må bære kostnadene. Disse medlemmer mener en slik incitamentstruktur kan føre til ineffektive løsninger. Disse medlemmer vil be Regjeringen utrede om hvorvidt ansvaret for kjøp av lokale tjenester fra NSB skal være tillagt den samme myndighet som kjøper andre kollektive tjenester. Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med framlegging av sektorplanene om å legge fram en vurdering hvor kjøp av lokale tjenester fra NSB legges til samme myndighet som kjøper andre kollektive tjenester ».
Disse medlemmer ser det som viktig å gjennomføre tiltak som har positiv virkning på miljøet. Disse medlemmer mener staten har et overordnet ansvar for å legge rammebetingelser som kan stimulere til miljøtiltak på alle områder, også innen samferdselssektorene.
Disse medlemmer mener en i sterk grad må bygge på det lokale selvstyret med sikte på å finne samferdselsløsninger som kan gi bedre miljø. Disse medlemmer mener en best kan oppnå dette gjennom en prosess hvor de lokal myndigheter selv fastsetter sine politiske mål, utarbeider strategier og prioriterer sine ressurser. Disse medlemmer mener dette også bør gjelde samferdselsløsninger knyttet til kollektivtrafikk. Omfanget av slike miljøpolitiske løsninger vil selvsagt variere ut fra lokale forhold. Det vil igjen ha betydning for behovet for statlig medvirkning. Disse medlemmer mener slike forhold bør avspeiles i de statlige ressurstildelingene.
Disse medlemmer ser det som viktig å komme igang med slike forpliktende prosesser og fremsetter følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen i samarbeid med impliserte parter å utarbeide konkrete mål og planer for kollektivtrafikken i Oslo- og Akershusregionen, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø og evt. andre byer, og utarbeide lokale strategier for å nå målet om en større andel kollektivtrafikk. »
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at Regjeringen i arbeidet med NVVP ikke har bedt Vegdirektoratet om å utrede en egen « kollektivtrafikkstrategi » for investeringene framover. Dette medlem mener at dette med fordel kunne vært gjort, og forutsetter at Regjeringen i meldingen til Stortinget også drøfter hvordan forholdene for kollektivtrafikk best mulig kan ivaretas, uavhengig av de på forhånd fastlagte strategier. Dette medlem viser i den sammenheng til at Sosialistisk Venstreparti i lengre tid har gått inn for at det etableres et eget transportdirektoret, og vil be om at Regjeringen i samordningsdokumentet gir en vurdering av hvordan et slikt direktorat kan etableres og organiseres.
Dette medlem ser det som en viktig strategi å utvikle pakkeløsninger på tvers av sektorer som innbefatter flere forvaltningsnivå for å få en god effekt, ikke minst miljøpolitisk. Med pakkeløsninger hvor stat, fylke og kommune inngår, vil det kunne motivere til innsats lokalt, samt løse og forhindre at barrierer mellom etater hindrer gode løsninger. Ikke minst kan dette bidra til kollektivsatsing.
Komiteen sitt medlem frå Kristeleg Folkeparti meiner de er viktig å finne samla løysingar innan samferdselssektoren slik at ressursane blir nytta best mogleg.
Denne medlemen vil difor be om at Regjeringa vurderer å opprette eit eige transportdirektorat.
Denne medlemen viser til at dei einskilde fagkompetansane no er spreidd på ulike miljø i transportsektoren. Denne medlemen ønskjer ein best mogleg utnytting av dei ressursar og kompetanse som finst, og er interessert i å få vurdert om oppretting av eit eige transportdirektorat kan vere ei løysing. Eit transportdirektorat bør omfatte all kollektivtrafikk (ferjetrafikk, jernbane, buss/trikk/bane), vegnett, sjøverts passasjertrafikk som får offentleg støtte, og kortbanenettet for flytrafikken. Utgreiinga bør òg omfatte kor konsesjonsgivaransvaret skal ligge, og på kva styresmaktsnivå. Den må òg ta for seg styringsstrukturane og konsekvensane ved ei evt. oppretting av eit transportdirektorat.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
« Regjeringa blir anmodet om å vurdere opprettinga av et transportdirektorat. »
6.6 Trafikk- og miljøutfordringene i byområdene
6.6.1 Sammendrag
Regjeringen vil som en hovedstrategi bruke generelle, tverrsektorielle virkemidler for å løse globale og regionale miljøproblemer. Der det ligger til rette for det, ønsker Regjeringen å ta i bruk økonomiske virkemidler.
Sektorspesifikke virkemidler, som f.eks. avgasskrav for kjøretøy og krav om mottaksordninger for skipsavfall, vil benyttes dersom det ikke ligger til rette for f.eks. direkte avgiftslegging.
Regjeringen mener at lokale miljøproblemer må løses ved å bruke virkemidler tilpasset lokale forhold.
For å bidra til å redusere miljø- og ulykkesproblemene og bedre framkommeligheten i byområdene, vil Regjeringen
- | videreføre arbeidet med utvikling av hovedvegsystemene |
- | legge til rette for utbygging av kollektivtransporten kombinert med tiltak som stimulerer til begrenset bilbruk. |
Eksempler på aktuelle virkemidler overfor lokale miljøproblemer vil i tillegg til investeringer i infrastruktur være ulike økonomiske virkemidler som tidsdifferensierte bompengetakster, parkeringsavgifter og vegprising.
Vegprising vil bli drøftet nærmere i NVVP 1998-2007. I mange tilfeller vil mer selektive tiltak som fartsreduksjoner, støyskjerming og ulike former for regulering være aktuelle tiltak.
Regjeringen vil i forbindelse med NVVP 1998-2007 foreta en nærmere vurdering av statlige regelverk i forhold til dagens begrensninger i lokal virkemiddelbruk.
Regjeringen har åpnet for tidsdifferensiering av bompengeavgiftene i bomringer og forutsetter at lokale myndigheter vurderer tidsdifferensiering som et virkemiddel for å redusere tidsavgrensede kapasitets- og miljøproblemer.
Regjeringen vil vurdere hvordan kommunal parkeringsregulering, herunder regulering av det private parkeringstilbudet, kan brukes som et miljø- og transportpolitisk virkemiddel, jf. at opptil 65 % av parkeringsplassene i sentrale deler av byene er private.
Regjeringen arbeider med sikte på å få etablert forsøksordninger med tungtrafikknett i noen av de større byområdene.
6.6.2 Komiteens merknader
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, viser til behovet for å redusere miljø- og ulykkesproblema og betre framkommelegheita i byområda gjennom å føre vidare arbeidet med utviklinga av hovudvegsystema, legge til rette for utbygging av kollektivtransporten kombinert med tiltak som stimulerer til begrensa bilbruk. Jf. elles merknader frå fleirtal i komiteen i pkt. 6.5.2.
Komiteen ser at piggdekkbruk representerer eit betydeleg miljøproblem særleg i våre byar. I tillegg til at piggdekkbruken gir helseskadar og forringar livskvaliteten til folk i byane, gir bruken òg eit unødvendig vedlikehaldsbehov på vegane. Komiteen meiner det er behov for ein betydeleg reduksjon av piggdekkbruken så raskt som mogleg. I Innst.S.nr.232 (1992-1993) uttalte komiteen følgjande om ei prøveordning med lokalt piggdekkforbod:
« Komiteen vil be departementet vurdere å innføre en prøveordning med piggdekkforbud i et begrenset område der piggdekkbruk også fører til ekstra forurensningsproblemer i form av helseskadelige støvpartikler. » |
Komiteen er kjent med at ei interdepartemental arbeidsgruppe vurderer piggdekkbruken. Komiteen går ut frå at følgjande forhold vert vurdert i ein slik samanheng, og med sikte på å fremje forslag til redusert piggdekkbruk i samband med NVVP-behandlinga neste år:
- | avgift på piggdekkbruk, og eventuelt redusert avgift på piggfrie vinterdekk |
- | oblatordning som kan forenkle kontroll av bruken |
- | forbod i dei største byane |
- | eventuelle overgangsordningar, og rimeleg handtering av dei som av arbeidsmessige grunnar må krysse piggdekkfrie soner. |
Komiteen foreslår:
Komiteen ber Regjeringa fremje forslag til ein betydelig redusert bruk av piggdekk i område som er særleg miljøbelasta, seinast i samband med NVVP neste år. »
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser til at svært mye av kjøringen i norske byer på vinterstid skjer på « svarte » veger. Dette fører til en rekke problemer, både når det gjelder vedlikehold og når det gjelder miljøkvaliteten i byene. Først og fremst er det oppvirvling av asfaltstøv som fører til miljøproblemer. Dette problemet kommer i tillegg til problemene knyttet til forurensning fra eksosutslipp, men partikler fra veistøvet forekommer i større mengder enn eksospartikler.
De helsemessige skadevirkningene ved veistøv knytter seg primært til partikler som er mindre enn 10IRm (10 tusendels millimeter) i diameter, PM10. Denne type partikler i tilstrekkelig høye konsentrasjoner kan ha effekter som nedsatt lungefunksjon, økning i luftveissykdommer, og høyere forekomst av sykelighet og dødsfall. Undersøkelser kan også tyde på en sammenheng mellom PM10 og astma/allergi.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under 6.5.1, der dette medlem mener at styrking av kollektivtransport kombinert med restriksjoner på privatbiltransport er nødvendig for å bedre miljøforholdene i byene.
Dette medlem viser til at det i flere byer har vært arbeidet for å etablere et påbudt vegnett for tungtrafikk, for å skjerme boligområder og andre områder for tungtrafikk. Dette medlem vil be om at dette arbeidet framover blir gitt høy prioritet.
Dette medlem viser til at bompengeringene rundt en del norske byer vil bli avviklet i løpet av kommende vegplanperiode. Dette medlem mener at det av hensyn til å hindre en uønsket vekst i biltrafikken vil være nødvendig å opprettholde en form for trafikantbetaling. For å få aksept for å fortsette med trafikantbetaling er det imidlertid nødvendig å gjøre dette på en mer rettferdig og miljøriktig måte, der trafikantene betaler ut fra den belastning de påfører miljøet og vegnettet. Dette betyr etter dette medlems syn at bompengeringene må erstattes med et lokalt vegprisingssystem.
Dette medlem mener at det haster med å få tatt en prinsippavgjørelse om hva som skal skje når bompengeringene avvikles.
Dette medlem viser i denne sammenheng til at selv om noe av bompengene brukes til investeringer i infrastruktur for kollektivtrafikk, betaler trafikantene i dag først og fremst for nye riksvegutbygginger. Etter dette medlems syn er det imidlertid ikke grunnlag for å holde oppe det samme høge investeringsnivå i byene « i evig tid ». Man må derfor over fra et prinsipp der trafikantene betaler for ytterligere vegutbygging, og over til et prinsipp der trafikantene betaler for bedre kjøreforhold fordi andre trafikanter velger ikke å bruke bil, og at inntektene fra trafikantbetaling følgelig primært må gå til andre formål enn riksvegutbygging. En forutsetning for å få aksept for dette må etter dette medlems vurdering være at trafikantbetalingen oppfattes som langt mer rettferdig enn tilfellet er for dagens bompengeringer.
Dette medlem vil framlegge følgende 10-punktsliste som kan danne utgangspunkt for en handlingsplan for bedre miljø i storbyene:
1. | Regionale piggdekkforbud utformet slik at en oppnår å redusere andelen kjøretøy som bruker piggdekk til 20 %. |
2. | Erstatte dagens bompengeringer med et elektronisk vegprisingssystem for trafikk i byområdene, der bilistene betaler for den belastning de påfører miljøet og vegnettet. Inntekter fra bompenger/vegprising må i større grad enn i dag kanaliseres til kollektivtiltak. |
3. | En offensiv satsing på utbygging av kollektivtrafikk, gjennom skinnegående transport (tog, T-bane og trikk i Oslo, bybaner i Bergen, Trondheim og Stavanger), etablering av bussfiler og bussgater, og tilskudd til bedring av tilbudet gjennom nytt materiell, bedre rutenett, økt frekvens, og bedre omstigningsmuligheter og bedret korrespondanse mellom ulike kollektive transportmidler. |
4. | Økt bruk av gass som drivstoff for kjøretøy. Det må bygges ut en infrastruktur slik at kjøretøy - i første omgang nyttekjøretøy som busser, drosjer og deler av den offentlige bilpark - kan legge om til gassdrift. |
5. | Tilrettelegge for elektriske biler gjennom ladestasjoner og særskilte parkeringsplasser for el-biler. Deler av den offentlige bilpark må drives elektrisk. Særlig for busser vil det være aktuelt med hybriddrift; at samme kjøretøy bruker gass/miljødiesel utenom bykjernen og elektromotor i bykjernen. |
6. | Parkeringsrestriksjoner i bykjernen, etablering av parkeringshus utenfor bykjernen og parkeringsplasser i tilknytning til kollektivterminaler ( «park and ride»). |
7. | Etablering av påbudt tungtrafikknett, slik at tungtrafikk ikke kjører gjennom boligområder og i belastede bygater. |
8. | Restriksjoner på bruk av privatbil; bilfrie soner i sentrum, etablering av envegskjøringer, redusert fartsgrense. |
9. | Økte bevilgninger til sykkelvegnett, slik at de planer som finnes for sammenhengende sykkelvegnett i storbyene kan realiseres. |
10. | Økt bevissthet om forurensningssituasjonen i byene, ved å etablere systemer for beregning/måling av, og varsling om, lokal luftkvalitet. Slike systemer vil også gi muligheten for på sikt å gjennomføre ytterligere restriksjoner på bilbruk på særlig belastede tidspunkter og i spesielt belastede områder. |
Komiteens medlem frå Kristeleg Folkeparti vil peike på at meldinga førespeglar ein fortsatt auke i mobilitet, det gjeld både person- og godstransporten. Utfordringa er å få et mobilt samfunn til å fungere « grønt ». Arealplanlegging er eit viktig verkemiddel. Forhold som får betydning er t.d. kjøpesenter (som gjerne ligg utafor sentrum, og som føreset at folk kjører bil dit) og moglegheit for fritt skoleval, noko som vil føre til større transportbehov. For å få endra folk sine vanar og haldningar, må det bli lønsamt å leggje om livsstilen. Samfunnet må prøve å leggje tilrette forholda slik at folk ikkje treng å reise langt for å få utført oppgåver.
Ein bør kunne subsidiere miljøvenlege transportmiddel for å styrke deira stilling på transportmarknaden.
6.7 Ansvarsdeling mellom ulike forvaltningsnivåer
6.7.1 Sammendrag
Regjeringen vil føre videre den gjeldende oppgavefordeling mellom de tre forvaltningsnivåer stat, fylkeskommune og kommune.
Regjeringen mener det er viktig at beslutningsprosessen er mest mulig desentralisert. Dette stiller krav til samordning og hensiktsmessig avgrensning av oppgavene.
Regjeringen vil arbeide videre i samarbeid med lokale myndigheter for å vurdere hvordan samordningen mellom forvaltningsnivåene kan bli enda bedre for å oppnå en god transportpolitikk, spesielt for byområdene.
Det skal legges vekt på at planlegging, utbygging og drift av kaier og annen infrastruktur innen havnedistrikter, enten dette foregår i kommunal, statlig eller privat regi, skal samordnes på en hensiktsmessig måte. Regjeringen vil arbeide videre med å stimulere til økt interkommunalt samarbeid.
Regjeringen vil vurdere behov og utforming av tiltak for å styrke statlig innflytelse i beslutningsprosessen og forvaltningen av havnesektoren.
Regjeringen vil arbeide videre med tiltak for å sikre og styrke den havnefaglige og -forvaltningsmessige kompetanse i havnene.
Regjeringen vil sette i gang en utredning om organisering og styringsformer for havnene.
Oppsummering
Regjeringen mener at viktige elementer i en politikk for samordning og koordinering vil være:
- | Aktiv bruk av plan- og bygningslovens bestemmelser som ivaretar behov for samordning og konsekvensutredninger, herunder rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging. |
- | Alternativ bruk av riksvegmidler og bompenger til infrastruktur for kollektivtrafikk der dette prioriteres lokalt og hvor det faglig kan dokumenteres at dette gir en bedre anvendelse av midler. |
- | Begrenset bruk av øremerkede overføringer. |
- | Tilskudd til særskilte investeringer m.v. til kollektivtrafikk i storbyene. |
- | Planprosessene for veg, jernbane og luftfart, havner og farleder der fylkeskommunale prioriteringer tillegges vekt ved utforming av statlige investeringsprogram. |
- | Initiering og støtte til transportplanlegging i byområder. |
- | Krav til Statens vegvesen om at hensyn til kollektivtransport og sykkelvegnett ivaretas i planleggingen. Statens vegvesen er i ferd med å utarbeide reviderte retningslinjer for bygging av gang- og sykkelveger langs riksveg. |
- | Tiltak for å styrke statlig innflytelse i beslutningsprosessen og forvaltningen av havnesektoren. |
Regjeringen ser det som viktig å forbedre samordningen innenfor eksisterende ansvarsfordeling. Med de spesielle transportproblemene vi har i byområdene er det spesielt viktig med en god samordning mellom forvaltningsnivåene for å oppnå en god transportpolitikk for byene. Regjeringen vil derfor vurdere disse spørsmålene videre i samarbeid med lokale myndigheter.
6.7.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at det i meldinga vert lagt vekt på behovet for effektive transportkorridorar. Komiteen vil streke under betydninga av statens overordna ansvar for effektive transportløysingar uavhengig av kva forvaltningsnivå som har ansvaret for vegen.
Komiteen har òg merka seg at Regjeringa vil sette i gang eit arbeid for å prioritere einskilde hamner som ledd i utvikling av sentrale transportkorridorar inn og ut av landet. Komiteen vil be Regjeringa leggje fram ei vurdering av statens framtidige oppgåver og verkemidlar i dei største trafikkhamnene i lys av behovet for å skape mest mogleg effektive og samanhengande transportkorridorar.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, har merka seg at Regjeringa vil føre vidare gjeldande oppgåvefordeling mellom dei tre forvaltningsnivåa i vegsektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er nødvendig med en kritisk gjennomgang av hvordan tjenestetilbudet til forbrukerne er organisert i vårt samfunn. Dette fordi det på mange områder synes å være ineffektive løsninger som medfører dårlig utnyttelse av ressursene, noe som gir seg utslag i at forbrukeren må vente i lang tid på tilbud de har behov for. Disse medlemmer mener derfor det er behov for å se på hvorvidt vi har en fornuftig arbeidsfordeling mellom forvaltningsnivåene og også om det er behov for tre slike nivå.
Disse medlemmer mener en slik totalvurdering kan føre til at fylkeskommunen som forvaltningsnivå blir unødvendig. Disse medlemmer mener derfor det er nødvendig å se på hvordan en kan organisere tilbudet og utbyggingen av samferdselssektoren også i et system uten fylkeskommunen.
6.8 Fortsatt behov for kunnskap og utvikling av analysemetoder
6.8.1 Sammendrag
Regjeringen legger vekt på fortsatt utvikling av det faglige kunnskaps- og metodegrunnlaget, og planlegger å videreføre og øke forskningsinnsatsen på flere aktuelle felt i forhold til dagens nivå. Et nytt betydelig satsingsområde vil være tilpassing og videreutvikling av informasjonsteknologi til bruk i de enkelte deler av transportsektoren.
Regjeringen ser det generelt som viktig at deler av forskningen innenfor transport skal være til direkte nytte for næringslivet. Regjeringen legger også vekt på utviklingsarbeid med sikte på et høyt faglig nivå for å finne gode løsninger både i planfasen og i gjennomføringsfasen for konkrete prosjekter.
Regjeringen vil prioritere samferdselsrelatert FoU, og planlegger å øke forskningsinnsatsen ytterligere i forhold til dagens nivå. Det planlegges økt aktivitet både innenfor IT og telekommunikasjonsforskning generelt, og i arbeidet med tilpassing og videreutvikling av IT til bruk i de enkelte deler av transportsektoren.
Regjeringen vil også videreføre forsøksordningene for rasjonell og miljøvennlig transport, med større vekt på tiltakspakker framfor støtte til mange og små prosjekter.
Offentlig havnestatistikk gir i dag et ufullstendig bilde av transportmengder og trafikk over norske havner. Implementering av EUs statistikkdirektiv vil kunne bedre situasjonen, og meldings- og informasjonssystemet som Kystverket er i ferd med å utarbeide, vil få en utforming som kan gi grunnlag for en bedre statistikkproduksjon på dette området.
6.8.2 Komiteens merknader
Komiteen vil på ny streke under behovet for å prøve ut alternative drivstoff, spesielt med tanke på bruk i kollektivtrafikken. Komiteen meiner forskings - og utgreiingsprosjekt og forsøksordningar best vil sikre arbeidet med å finne alternative drivstofftypar. Komiteen meiner at alternative drivstoff vil kunne føre til miljømessige gevinstar, spesielt i høve til lokal buss- og lastebiltransport i dei største byane.
Komiteen viser til følgjande merknader i Innst.S.nr.114 (1995-1996) frå energi- og miljøkomiteen om norsk politikk mot klimaendringar og utslepp av nitrogenoksider:
« Komiteen vil vise til de fortrinn naturgass og propan (LPG) har i forhold til bensin og diesel som et mer miljøvennlig drivstoff i samferdselssektoren, både når det gjelder ferjedrift, busser og til en viss grad privatbiler. Etter komiteens vurdering bør det i første rekke satses på naturgass som drivstoff i kollektive transportmidler. |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet Hillgaar, vil vise til at biodrivstoff er en annen CO2-nøytral energibærer i transportsektoren, som selv om det ikke omtales i meldingen er et interessant supplement til fossilt drivstoff. |
Flertallet ber Regjeringen lage enn analyse for potensial for utvikling og bruk av biodrivstoff. » |
Komiteen vil vidare vise til følgjande merknad i Innst.S.nr.149 (1995-1996) om Norge som gassnasjon - bruk av naturgass i Norge:
« Det vil også bli iverksatt forsøk med naturgass i ferge i Boknafjorden i Rogaland. Forsøkene med buss har så langt vært vellykkede, og tiden er nå inne til å avslutte prøvedriften og komme igang med permanent drift. » |
Komiteen viser til at ny teknologi for framdriftsystem på skip kan gje store reduksjonar i bruk av drivstoff og dermed CO2-utslepp. Komiteen vil i den samanheng vise til at det er i gang forsøk med slike system både i ferjeflåten, ferja « Høgsfjord » som reknar med ein reduksjon på 18 % og i supplyflåten, « MS Skandi Marstein » med ein venta minst like stor reduksjon.
Komiteen vil be Regjeringa følgje desse forsøka nøye, og auke forskingsinnsatsen på dette området. Komiteen meiner at departementet må vurdere utviklingskontraktar på nye ferjer for å komme vidare med å utvikle meir miljøvenlege ferjer.
Komiteens fleirtal, medlemene frå Senterpartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, viser til at utgangspunktet for å få denne stortingsmeldinga var eit behov for å sjå samferdsels- og transportpolitikken i samanheng før dei ulike sektorplanane vert handsama. Samferdselspolitikken har til no vore nær knytta til planar for dei einskilde transportmiddel, luft, bane og veg, i tillegg til tele og post. Fleirtalet meiner at behovet for eit sterkare heilskapsperspektiv set til dels nye krav til utøving av samferdselspolitikken. Dette vil og krevje innsikt i ny viten og kjennskap til dei drivkreftene som er viktig for utviklinga.
Tradisjonelt er det meste av forskings- og utgreiingsverksemda knytta til dei einskilde transportmiddel. Fleirtalet har grunn til å tru at det framleis er store forskingsmessige utfordringar innan den einskilde sektor, ikkje minst når det gjeld effektiviseringstiltak. Denne forskinga vert stort sett tatt i vare av dei einskilde sektorane. Forsking som føreset samarbeid og koordinering på tvers av sektorane stiller seg likevel heilt annleis. Skal ein kunne dra nytte av ei betre organisering og samordning sektorane imellom, set dette krav til ny kunnskap. Trafikkterminalar og kombinerte transportar er dømer der føremonene til ulike transportformer bør utnyttast, men der koordinering og samarbeid vert hemma av uklare ansvarsforhold.
På grunn av at samferdsel er tett integrert med anna samfunnsliv bør norsk samferdselsforsking etter fleirtalet si meining i større grad enn i dag få eit heilskapleg, breitt samfunnsmessig perspektiv med fokus på sektoren sitt samspel med samfunn og næringsliv. Samtidig må den ivareta samspelet mellom dei ulike transportmidla. Ein meir miljøtilpassa samferdselspolitikk krev òg ny viten om forskingsbasert kunnskap.
Skal ein overordna strategiplan for samferdslesektoren vere til nytte som ein « vegvisar », er det når det oppstår konfliktar mellom ulike strategiar eller når mål skal vegast mot kvarandre, at den får vist sin verdi. Forskinga si oppgåve blir då å medverke til å få fram kva handlingsrom ein har og kva målkonfliktar og krav til konsistent politikk ulike strategiske val fører med seg.
Intensjonen til fleirtalet om betre samordning og ein meir heilskapleg samferdselspolitikk krev auka forskingsinnsats på tvers av transportformene og i forholdet transport/samfunn. Etter fleirtalet si meining må dei statlege løyvingane til samferdsels- og transportforsking aukast. Forskingsmiljø som skal gje det nødvendige faglege grunnlaget for strategiske val for samfunnet må vere uavhengige. Dette krev at det vert stilt ressursar til disposisjon slik at forskingsmiljøa økonomisk kan ha høg fagleg integritet og vere uavhengige.
Komiteens medlemmer fra Arbeidarpartiet har merket seg at det i 1996 ble bevilget 36 mill. kroner til transportforsking. Da er 50 mill. kroner rein teleforsking og FoU knyttet til alternative drivstoff, ny teknologi bl.a. holdt utenfor.
Disse medlemmene viser videre til at departementet i svar på spørsmål fra komiteen bl.a. sier:
« I 1996 løyvde Samferdselsdepartementet om lag 28,5 mill. kroner til transportforsking. I forhold til 1994 og 1995 har det ikkje vore vesentlege endringar i Samferdselsdepartementet sine løyvingar. |
Om lag 1/3 av dette blir nytta til programforsking under Norges forskningsråd, kor Samferdselsdepartementet støttar programma LOKTRA (Program for lokal transportpolitikk), PROTRANS (Program for logistikk og transportforskning) og LOS (Ledelse, organisasjon og styring). |
I same periode støttar Fiskeridepartementet PROTRANS med om lag 1 mill. kroner. |
Miljøverndepartementet støttar LOKTRA med 700.000 kroner og bruker i underkant av 2 mill. kroner til anna transportforsking. |
Grunnløyve til Transportøkonomisk institutt blir dekka over Nærings- og energidepartementet sitt budsjett og er i 1996 om lag 4 mill. kroner. |
Dette blir til saman om lag 36 mill. kroner i 1996. » |
Desse medlemene vil peke på at de 36 mill. kronene i det vesentligste er brukt til overordnet forsking på tvers av transportformene.
Komiteens medlemer frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti vil vise til at auka konkurranse mellom dei ulike drivstoffleverandørane har ført til store skilnader i drivstoffprisane mellom distrikta og sentrale delar av landet.
Desse medlemene meiner at drivstoffprisane bør jamnast ut.
Desse medlemene meiner vidare at avgiftspolitikken innan samferdsle og transport må formast ut på ein slik måte at ikkje forbrukarar og næringsliv i Distrikts-Noreg får ekstra kostnader i høve til sentrale strøk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil understreke behovet for det eksisterende fraktutjevningssystemet som tar sikte på å redusere urimelige prisforskjeller på drivstoff.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Fylkesbåtane i Sogn og Fjordane har gjennomført en vurdering av mulighetene for og fordelene ved elektrisk drift av ferjer. Dette medlem ser på ferjetrafikk som et meget aktuelt område for elektrisk drift innenfor sjøtransport, på grunn av ferjenes regelmessige liggetid ved ferjeleiet. Dette medlem vil be Regjeringen følge opp el-drift på riksvegferjene gjennom FoU på samferdselssektoren framover.