Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Bakgrunn

       Det følger av Stortingets forretningsorden (FO) at arbeidet med regnskaps- og revisjonslovgivningen i dag er lagt til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, jf. FO § 12 annet ledd nr. 2. Videre behandles budsjett- og administrasjonssaker knyttet til skatteetaten og Kredittilsynet i denne komiteen.

       Det følger videre av FO § 12 annet ledd nr. 3 at skattelovgivningen og oppfølging av Kredittilsynets virksomhet overfor finansmarkedene, gjennom bl.a. den årlige Kredittmeldingen, behandles i finanskomiteen. Arbeidsdelingen mellom familie-, kultur- og administrasjonskomiteen og finanskomiteen er således basert på at førstnevnte komité håndterer administrative og budsjettmessige saker knyttet til skatteetaten og Kredittilsynet, mens sektor- og strukturpolitiske saker vedrørende skatt og finansmarkeder håndteres av finanskomiteen.

       I brev av 23. februar 1995 til Presidentskapet ber finanskomiteen om at saker vedrørende regnskaps- og revisjonslovgivning for fremtiden oversendes finanskomiteen ut fra ønsket om å samordne komitébehandlingen av Kredittilsynets lovgrunnlag og kontrollen med tilsynets virksomhet gjennom Kredittmeldingen. Videre er det av betydningen for finanskomiteens arbeid, i visse sammenhenger, å se regnskaps- og revisjonslovgivningen i sammenheng med skattelovgivningen.

       Regnskaps- og revisjonslovgivningen, dvs. revisorloven (1964), regnskapsloven (1977) og regnskapsførerloven (1993), er en del av lovgrunnlaget for Kredittilsynets virksomhet. Foruten disse lovene bygger Kredittilsynets lovgrunnlag først og fremst på kredittilsynsloven (1985) og finansinstitusjonsloven (1988) i tillegg til en rekke særlover som forretningsbankloven (1961), sparebankloven (1961), postbankloven (1992), forsikringsvirksomhetsloven (1988), verdipapirloven (1985), verdipapirfondloven (1981), eiendomsmeglerloven (1989) og inkassoloven (1988). Med unntak av inkassoloven, som ligger under justiskomiteen, samt regnskaps- og revisjonslovgivningen, jf. ovenfor, er således Kredittilsynets lovgrunnlag samlet under finanskomiteen.

       Presidentskapet besluttet 9. mars 1995 å forelegge brevet for familie-, kultur- og administrasjonskomiteen til uttalelse. I brev av 3. mai 1995 meddelte sistnevnte komité at den ikke har noen innvendinger mot at regnskaps- og revisjonslovgivningen fra nå av oversendes finanskomiteen.

       I samsvar med dette besluttet Presidentskapet 11. mai 1995 følgende:

       « Finanskomiteen og familie-, kultur- og administrasjonskomiteen tilskrives om at fremtidige saker om regnskaps- og revisjonslovgivning vil bli foreslått sendt finanskomiteen. Kontroll- og konstitusjonskomiteen tilskrives om at ordlyden i FO § 12 på dette punkt bør foreslås endret ved en passende anledning. »

       I brev av 18. mai 1995 ble kontroll- og konstitusjonskomiteen tilskrevet i samsvar med Presidentskapets beslutning.