Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

   Presidentskapet fattet den 30. mai 1996 følgende beslutning:

       « I henhold til FO § 15 annet ledd beslutter Presidentskapet å omfordele kap. 442 samt vedlegg I i St.prp. nr. 58 (1995-1996) fra finanskomiteen til justiskomiteen. Underretning om beslutningen føres opp t.o. på referat i Stortinget. »

       I St.prp. nr. 58 (1995-1996) legges det fram forslag om lokalisering av en politihøyskoleavdeling i Nord-Norge. Det vises til at det har vært vanskelig å rekruttere og beholde politiutdannet personell i visse politidistrikter i Nord-Norge. I 1995 ble det oppnevnt et utvalg som skulle vurdere spørsmålet om å etablere en egen politiutdanning i Nord-Norge. Utvalgets flertall anbefalte at det ble etablert en filial av Politihøyskolen i Tromsø. Dette fikk støtte fra et flertall av høringsinstansene. Et mindretall foreslo Bodø. Under behandlingen av St.prp. nr. 1 (1995-1996) vedtok Stortinget at det skulle etableres en filial av Politihøgskolen i Nord-Norge med oppstart senest høsten 1997.

       Justisdepartementet har i samarbeid med Politihøgskolen vurdert følgende lokaliseringsalternativer: Alta, Hammerfest, Tromsø, Harstad, Narvik og Bodø. Det er særlig lagt vekt på forventet rekrutteringseffekt, lærerkrefter/utdanningstilbud, samvirke med eksisterende høyskoler, studentvelferd samt kostnader og tilgjengelighet av lokaler for 50-100 studenter. Filialen skal organiseres som en avdeling av Politihøyskolen underlagt skolens styre.

       Høyskolen i Finnmark har følgende avdelinger i Alta: førskolelærer- og lærerutdanning, nærings- og forvaltningsfag og fritids- og kulturfag. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler og det er tilstrekkelig ledige lokaler til oppstart i 1997. På grunn av et lite jurist- og politifaglig miljø, vil tilgangen på lokalt undervisningspersonell være meget begrenset.

       Høyskolen i Finnmark har en avdeling for helsefag lokalisert i Hammerfest. Det er mulig å leie lokaler ved eller i nærheten av høyskolen, og forholdene ligger godt til rette for sambruksmuligheter. Det vil i stor grad være behov for å hente inn undervisningspersonell fra andre steder for å dekke undervisningen i politifag og samfunnsvitenskapelige fag.

       Høyskolen i Tromsø har fire avdelinger: lærerutdanning, helsefag, ingeniør- og økonomifag og kunstfag. Lokalsituasjonen er ikke spesielt gunstig, og på sikt må det bygges et nytt bygg. Det finnes tilbud om midlertidig lokalisering, men eiendommen ligger ikke i tilknytning til høyskolen eller universitetet og gir liten sambrukseffekt. Leie- og etableringskostnader i eget bygg vil være relativt store sammenlignet med andre steder. Det er god tilgang på undervisningspersonell innen alle fag.

       Høyskolen i Harstad har to avdelinger: økonomi- og samfunnsfag og helse- og sosialfag. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler, og lokalisering til Harstad muliggjør også bruk av Åsegarden militærleir der forholdene bl.a. ligger til rette for etter- og videreutdanning. Kostnadene med etableringen vil bli relativt lave. Undervisningspersonell vil i noen grad kunne rekrutteres på stedet, men det vil også være behov for å hente inn undervisningskompetanse utenfra. Skolen vil få geografisk nærhet til bl.a. brannskolen i Tjeldsund og Kystvakten på Sortland.

       Høyskolen i Narvik har tre avdelinger: ingeniørutdanning, sivilingeniørutdanning og sykepleierutdanning. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler og tilstrekkelig ledige lokaler for oppstart i 1997. Kostnadene ved etablering og leie vil være relativt lave. Undervisningspersonell kan i noen grad dekkes på stedet, men det er behov for å hente inn undervisningskompetanse utenfra.

       Høyskolen i Bodø har seks avdelinger: siviløkonomutdanning, lærerutdanning, samfunnsfag, helsefag, humanistiske fag og fiskeri- og naturfag. Det vil bli ledige lokaler i eget bygg i tilknytning til høyskolen. Undervisningen kan også til dels legges i tilknytning til det nye politihuset i Bodø. Forholdene ligger godt til rette for sambruk, og investerings- og driftskostnader blir relativt lave. Undervisningspersonell i juridiske fag, politifag og samfunnsvitenskapelige fag vil i stor utstrekning kunne hentes fra stedet.

       Fylkesvis er henholdsvis Alta, Harstad og Bodø de beste alternativene. Erfaringen tilsier at effekten av desentralisert utdanning er størst i området rundt utdanningsinstitusjonen. Alta ville være det beste alternativet dersom man legger størst vekt på rekrutteringsproblemene i Finnmark, men også Nordland og Troms har forholdsvis store rekrutteringsproblemer. Ut fra en totalvurdering foreslås avdelingen etablert i Bodø. De økonomiske og administrative konsekvenser vil bli lagt fram i St.prp. nr. 1 (1997). Allerede fra høsten 1996 vil det være behov for å ansette en avdelingsleder som kan være med på planleggingen av filialen. Det foreslås derfor opprettet en stilling som avdelingsleder under kap. 442 Politihøgskolen. Utgiftene dekkes innen eksisterende budsjettrammer.