1. Sammendrag
Presidentskapet fattet den 30. mai 1996 følgende beslutning:
« I henhold til FO § 15 annet ledd beslutter Presidentskapet å omfordele kap. 442 samt vedlegg I i St.prp. nr. 58 (1995-1996) fra finanskomiteen til justiskomiteen. Underretning om beslutningen føres opp t.o. på referat i Stortinget. » |
I St.prp. nr. 58 (1995-1996) legges det fram forslag om lokalisering av en politihøyskoleavdeling i Nord-Norge. Det vises til at det har vært vanskelig å rekruttere og beholde politiutdannet personell i visse politidistrikter i Nord-Norge. I 1995 ble det oppnevnt et utvalg som skulle vurdere spørsmålet om å etablere en egen politiutdanning i Nord-Norge. Utvalgets flertall anbefalte at det ble etablert en filial av Politihøyskolen i Tromsø. Dette fikk støtte fra et flertall av høringsinstansene. Et mindretall foreslo Bodø. Under behandlingen av St.prp. nr. 1 (1995-1996) vedtok Stortinget at det skulle etableres en filial av Politihøgskolen i Nord-Norge med oppstart senest høsten 1997.
Justisdepartementet har i samarbeid med Politihøgskolen vurdert følgende lokaliseringsalternativer: Alta, Hammerfest, Tromsø, Harstad, Narvik og Bodø. Det er særlig lagt vekt på forventet rekrutteringseffekt, lærerkrefter/utdanningstilbud, samvirke med eksisterende høyskoler, studentvelferd samt kostnader og tilgjengelighet av lokaler for 50-100 studenter. Filialen skal organiseres som en avdeling av Politihøyskolen underlagt skolens styre.
Høyskolen i Finnmark har følgende avdelinger i Alta: førskolelærer- og lærerutdanning, nærings- og forvaltningsfag og fritids- og kulturfag. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler og det er tilstrekkelig ledige lokaler til oppstart i 1997. På grunn av et lite jurist- og politifaglig miljø, vil tilgangen på lokalt undervisningspersonell være meget begrenset.
Høyskolen i Finnmark har en avdeling for helsefag lokalisert i Hammerfest. Det er mulig å leie lokaler ved eller i nærheten av høyskolen, og forholdene ligger godt til rette for sambruksmuligheter. Det vil i stor grad være behov for å hente inn undervisningspersonell fra andre steder for å dekke undervisningen i politifag og samfunnsvitenskapelige fag.
Høyskolen i Tromsø har fire avdelinger: lærerutdanning, helsefag, ingeniør- og økonomifag og kunstfag. Lokalsituasjonen er ikke spesielt gunstig, og på sikt må det bygges et nytt bygg. Det finnes tilbud om midlertidig lokalisering, men eiendommen ligger ikke i tilknytning til høyskolen eller universitetet og gir liten sambrukseffekt. Leie- og etableringskostnader i eget bygg vil være relativt store sammenlignet med andre steder. Det er god tilgang på undervisningspersonell innen alle fag.
Høyskolen i Harstad har to avdelinger: økonomi- og samfunnsfag og helse- og sosialfag. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler, og lokalisering til Harstad muliggjør også bruk av Åsegarden militærleir der forholdene bl.a. ligger til rette for etter- og videreutdanning. Kostnadene med etableringen vil bli relativt lave. Undervisningspersonell vil i noen grad kunne rekrutteres på stedet, men det vil også være behov for å hente inn undervisningskompetanse utenfra. Skolen vil få geografisk nærhet til bl.a. brannskolen i Tjeldsund og Kystvakten på Sortland.
Høyskolen i Narvik har tre avdelinger: ingeniørutdanning, sivilingeniørutdanning og sykepleierutdanning. Det er gode muligheter for sambruk av lokaler og tilstrekkelig ledige lokaler for oppstart i 1997. Kostnadene ved etablering og leie vil være relativt lave. Undervisningspersonell kan i noen grad dekkes på stedet, men det er behov for å hente inn undervisningskompetanse utenfra.
Høyskolen i Bodø har seks avdelinger: siviløkonomutdanning, lærerutdanning, samfunnsfag, helsefag, humanistiske fag og fiskeri- og naturfag. Det vil bli ledige lokaler i eget bygg i tilknytning til høyskolen. Undervisningen kan også til dels legges i tilknytning til det nye politihuset i Bodø. Forholdene ligger godt til rette for sambruk, og investerings- og driftskostnader blir relativt lave. Undervisningspersonell i juridiske fag, politifag og samfunnsvitenskapelige fag vil i stor utstrekning kunne hentes fra stedet.
Fylkesvis er henholdsvis Alta, Harstad og Bodø de beste alternativene. Erfaringen tilsier at effekten av desentralisert utdanning er størst i området rundt utdanningsinstitusjonen. Alta ville være det beste alternativet dersom man legger størst vekt på rekrutteringsproblemene i Finnmark, men også Nordland og Troms har forholdsvis store rekrutteringsproblemer. Ut fra en totalvurdering foreslås avdelingen etablert i Bodø. De økonomiske og administrative konsekvenser vil bli lagt fram i St.prp. nr. 1 (1997). Allerede fra høsten 1996 vil det være behov for å ansette en avdelingsleder som kan være med på planleggingen av filialen. Det foreslås derfor opprettet en stilling som avdelingsleder under kap. 442 Politihøgskolen. Utgiftene dekkes innen eksisterende budsjettrammer.