Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Godkjenning/endring av eiendoms-, bygg- og anleggsprosjekter

6.1 Ramsund orlogsstasjon - befalsforlegning, kjøkken/spisesal

       På grunn av ekstraordinære påløpte kostnader i forbindelse med ombyggingen av eksisterende fritidsmesse, tilleggskrav ved ombygginger av kloakkanlegget og Næringsmiddeltilsynets krav til det eksisterende hovedkjøkken er det oppstått et merbehov på 4,2 mill. kroner. Departementet foreslår en øking av rammen for prosjektet med 4,2 mill. kroner slik at prosjektet kan fullføres i 1996 innenfor en total ramme på 34 mill. kroner.

6.2 Samling av virksomheten ved Østlandet Sjøforsvarsdistrikt (ØSD)

       Departementet foreslår å samle den gjenværende virksomhet ved ØSD ved at logistikkavdelingene og ØSDs administrasjonsavdeling flyttes til den gamle flyfabrikken på Møringa. Dette vil gi grunnlag for en best mulig samordning innen ØSD og med befalsskolen for Marinen og er beregnet å gi en årlig innsparing.

       Det er utarbeidet en etterbruksplan for de frigjorte bygninger i nært samarbeid med Borre kommune. De verneverdige magasinene A og B vil bl.a. bli frigjort og vil i sin helhet bli nyttet til museale formål, Marinemuseet og eventuelt fotomuseet som departementet vil komme tilbake til i budsjettproposisjonen til høsten. Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 35 mill. kroner med 5 mill. kroner i 1996.

6.3 Modernisering boliger - brakke A og B på Karljohansvern i Horten

       På Karljohanssvern planlegges det å utbedre og modernisere ett av kvartalene i det verneverdige boligområde nord for Horten kirke i området der virksomheten til ØSD skal samles i fremtiden.

       I brakke A planlegges det for 8 boenheter og i brakke B for 10.

       Moderniseringstiltakene, inkludert branntekniske forhold, foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 25 mill. kroner og det er avsatt 4 mill. kroner i 1996.

6.4 Andøya - banebelysning

       På Andøya må banebelysningen både på hoved- og tverrvindbanen utbedres og sistnevnte er fremmet som NATO-prosjekt. Da det er regningssvarende å gjennomføre prosjektene som en entreprise, foreslår departementet prosjektet gjennomført innenfor en kostnadsramme på 20 mill. kroner og utgifter i 1996 anslås til 11,5 mill. kroner.

6.5 Andøya - utvidelse og utbedring av hangar G

       I hangar G på Andøya som brukes til vedlikehold av P3-C og P3-N Orion må det gjennomføres en total utbedring som omfatter bygning, ventilasjon, varme og elektriske anlegg for å tilfredsstille kravene til helse, miljø og sikkerhet. Disse arbeidene forutsettes fellesfinansiert og foreslås forhåndsfinansiert. I tillegg må bygningen utvides som følge av ny radar til P3-C. Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 37 mill. kroner og det foreslås avsatt 3 mill. kroner i 1996.

6.6 Østlandet - regionalt øvingsfelt

       Den omfattende konsekvensutredningsprosess som er igangsatt for en mulig etablering av et regionalt øvingsfelt på Østlandet, har pga. krav om nye utredninger medført en kostnadsøkning fra 20 mill. kroner som anført i St.prp. nr. 1 (1995-1996) til 26 mill. kroner. I 1995 ble det forbrukt 13,4 mill. kroner og det foreslås avsatt 12,6 mill. kroner i 1996. Prosjektet ventes sluttført medio 1996.

6.7 Heggelia - undervisningsbygg

       Hovedsakelig som følge av innføring av gjennomgående førstegangstjeneste foreslår departementet oppført et nytt undervisningsbygg i Heggelia garnison. Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 16 mill. kroner og det foreslås avsatt 3 mill. kroner i 1996.

6.8 Lahaugmoen - depot og vedlikeholdshall

       På Lahaugmoen foreslås oppført depot og vedlikeholdshall inkludert en garasje til en samlet kostnad på 26 mill. kroner. Kostnaden for garasjen, 5 mill. kroner, henføres til prosjektet Regional mob.lagring fase II. Resten av prosjektet foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 21 mill. kroner og det foreslås avsatt 5 mill. kroner i 1996.

6.9 Kolsås - lokaler for Hærens forsyningskommando

       Departementet har som målsetting å redusere Forsvarets driftsutgifter ved å utnytte eksisterende gode etablissementer på Kolsås best mulig etter nedleggelsen av det allierte hovedkvarteret der, og få avviklet tyngende leieforhold.

       Det er tidligere besluttet å flytte Forsvarets overkommando, Sikkerhetsstaben til Kolsås.

       Ca. 250 soldater og 20 befal er flyttet dit og benytter eksisterende forlegnings- og forpleiningsfasiliteter. I tillegg vil idrettsavdelinger i Østlandsområdet bli samlet i et idrettskompani og flyttet dit i år.

       Det foreslås nå at Hærens forsyningskommando (HFK) flytter fra Løren til Kolsås, og at Løren leir blir avhendet. Det tas dessuten sikte på at Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD) flyttes til Kolsås. Ved flyttingen av disse to institusjoner vil Forsvaret spare til sammen 16,3 mill. kroner i årlige leieutgifter i tillegg til utgifter til vakthold og sikring.

       Den utvidede bruk av Kolsås leir medfører at leirens infrastruktur og messebygg må utbedres og det planlegges en utbedring av adkomstveier til leiren i samarbeid med kommunen. Kostnadene er beregnet til 110 mill. kroner, og det er avsatt 4 mill. kroner til den videre planleggingen i 1996.

       For FTD tas det sikte på å omtale bygningsprosjektet i St.prp. nr. 1 til høsten.

       Salgssummen for Løren leir foreslås anvendt til delvis dekning av investeringskostnadene ved flytting av HFK til Kolsås.

       En del av de ansatte i HFK har vært negative til flyttingen til Kolsås, men departementet har likevel kommet til at det vil være den beste løsningen bl.a. i lys av at nødvendige investeringsutgifter på Løren ville bli i størrelsesorden 17-25 mill. kroner høyere enn på Kolsås.

6.10 Maukstadmoen - forvaltningsbygg

       På Maukstadmoen planlegges det oppført et nytt forvaltningsbygg for depoter og lager for all materiellforvaltning i Skjold garnison. Prosjektet foreslås med en kostnadsramme på 41 mill. kroner og det foreslås avsatt 2 mill. kroner i 1996.

6.11 Bardufoss - restaurering fjellhangar

       Et tidligere omtalt prosjekt beskriver full utbedring av ca 1.100 m2 betonghimling med en kostnadsramme på 20 mill. kroner. Nå viser det seg at det er behov for full utbedring av 2.800 m2 himling og det foreslås en økning av kostnadsrammen med 1,4 mill. kroner slik at prosjektet kan fullføres i år.

6.12 Regional mobiliseringslagring - fase II

       Fase II i Regional mobiliseringslagring berører i hovedsak distriktskommando Østlandet, Trøndelag og Nord-Norge og omfatter nybygg for containerlagring, nye garasjer, strongrom, og kassuner. Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 123 mill. kroner og det foreslås avsatt 30 mill. kroner i 1996.

6.13 Lutvann - kontorbygg for Forsvarets overkommando/etterretningsstaben

       Bygget ble opprinnelig planlagt med en kostnad på 382 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 1 (1991-1992), og senere omtalt med en kostnadsøkning på 10 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 1 (1993-1994).

       Nå viser det seg at bygget blir vesentlig dyrere enn opprinnelig forutsatt og forsinket i forhold til fremdriftsplanen. Dette skyldes flere forhold. Bygget er særdeles komplisert og skal oppfylle en rekke meget spesielle krav av fortifikatorisk og funksjonell art. Enkelte av kravene var ikke godt nok beskrevet i den opprinnelige prosjektdokumentasjon og bemanningen på prosjektet var mangelfull i begynnelsen, men er senere styrket vesentlig.

       Fordyrelsen utgjør til sammen 130,7 mill. kroner eller ca 34 % og skyldes en rekke forhold som funksjonelle endringer, elektronisk skjerming, endret kjøle-/avløpsløsning, økt merverdiavgift, prisstigning, omprosjektering m.v.

       Departementet foreslår å øke kostnadsrammen til 512,7 mill. kroner med en utbetaling på 181 mill. kroner i 1996.

       Med unntak av 12,4 mill. kroner til utenomhusarbeider er hele kostnadsrammen forpliktet i allerede inngåtte kontrakter. Departementet uttaler at dette er en fremgangsmåte som ikke skulle vært nyttet og vil gjennom nødvendige tiltak sørge for å hindre gjentakelser.

       Departementet regner med at bygget skal kunne fullføres innenfor den utvidede ramme og forventes overlevert bruker i 1997.

6.14 Kjeller - bygg for laboratorie- og kalibreringsutstyr

       I St.prp. nr. 1 (1993-1994) ble kostnadene for ovennevnte bygg anslått til 42 mill. kroner.

       I prosjektkostnaden ble det inkludert mindre margin for usikkerhet enn vanlig slik at tilleggsbehov for peling og omlegging av overvanns- og spillvannsledninger ikke ble fanget opp. I tillegg kommer prisstigning i byggeperioden og økt merverdiavgift. Departementet foreslår en økning av prosjektrammen med 4 mill. kroner slik at prosjektet kan gjennomføres i 1996 innenfor en totalramme på 46 mill. kroner.

6.15 Investeringsprosjekt for Nes øvingsfort, Lødingen

       På Nes øvingsfort i Lødingen er det planlagt oppført mannskaps- og befalsforlegninger og et administrasjons- og undervisningsbygg som også inneholder velferdsfunksjoner. En vedlikeholdshall skal innredes til lager. Det vil dessuten være kosteffektivt samtidig å gjennomføre fremføring av fjernvarme som et ENØK-prosjekt til 3,6 mill. kroner.

       Prosjektet foreslås gjennomført innenfor en kostnadsramme på 47,5 mill. kroner og for 1996 foreslås avsatt 2 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg enstemmig til samtlige forslag om nye prosjekter og til endringer av igangværende prosjekter med unntak av:

6.5 Andøya - Utvidelse og utbedring av hangar G og

6.9 Kolsås - Lokaler for Hærens forsyningskommando.

       Når det gjelder 6.5 Andøya - Utvidelse og utbedring av hangar G slutter komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, seg til forslaget.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at den overvåkningsaktivitet som i dag skjer fra Andøya flystasjon er viktig. Dette medlem vil gå imot at utvidelsen og utbedringen av hangar G på Andøya skal fellesfinansieres med NATO, og foreslår at disse utgiftene finansieres av nasjonale midler.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

       « Utvidelsen og utbedringen av hangar G ved Andøya flystasjon skal finansieres av nasjonale midler og ikke over NATOs fellesfinansierte programmer. »

       Når det gjelder 6.9 Kolsås, Lokaler for Hærens forsyningskommando, vil komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet, hevde at på bakgrunn av usikkerheten om det fremlagte tallmateriale knyttet til flyttingen av HFK, forholdene rundt bruksmulighetene ved Løren leir samt manglende overslag over hva Løren leir kan innbringe ved eventuelt salg, synes ikke den foreslåtte flytting tilstrekkelig fundert.

       Hertil kommer at departementet selv beskriver at ombyggingskostnadene på Kolsås er beheftet med usikkerhet. Videre peker departementet i proposisjonen på at leirens infrastruktur og messebygg må utredes uten å angi kostnader for dette.

       Departementet opplyser i proposisjonen at en planlegger å fremme sak om byggeprosjekt for Forsvarets tele- og datatjeneste i St.prp. nr. 1 (1996-1997).

       Blant annet med erfaring fra forløpet i andre usikre byggeprosjekter vil flertallet at utflytting av HFK og FTD sees i sammenheng også med de varslede bygningsmessige og anleggsmessige endringer som legges frem i denne proposisjonen.

       Flertallet vil derfor fremme forslag til vedtak som innebærer en utsettelse av saken, og at saken om flytting av HFK til Kolsås fremmes sammen med flytting av FTD som egen proposisjon så snart et revidert grunnlag foreligger.

       Komiteens mindretall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg investeringsbehovet ved Løren leir og deler departementets vurderinger om å flytte Hærens forsyningskommando til Kolsås, og at inntektene ved salg av hoveddelen av leiren i sin helhet forutsettes brukt til å finansiere foreslåtte tiltak ved Kolsås.

       Mindretallet har ellers merket seg den innsparing og rasjonaliseringsgevinst som samlokalisering gir som følge av at Forsvarets overkommando/Sikkerhetsstaben, Hærens forsyningskommando og Forsvarets tele- og datatjeneste flyttes til Kolsås. Mindretallet ser i likhet med departementet, viktigheten av å utnytte Kolsås leir samtidig som det er viktig å avvikle leieforhold for å utnytte eide lokaler bedre.

       Mindretallet er klar over at det kan være noe usikkerhet i kostnadsanslaget for utbygging pga. kombinasjonen ombygging/nybygg. Mindretallet slutter seg til opplegget, og tar som en selvfølge at forandringer i kostnadene forelegges Stortinget til behandling.

       Mindretallet slutter seg til departementets opplegg og fremmer følgende forslag:

       « Hærens forsyningskommando flyttes fra Løren leir til Kolsås. Inntektene ved salg av arealer og bygninger i Løren leir kan i sin helhet benyttes til dekning av investeringskostnader i Kolsås leir. »

       Når det gjelder kostnadsøkningen ved oppføringen av nytt kontorbygg på Lutvann for Forsvarets overkommando/Etterretningstjenesten (pkt. 6.13) ser komiteen dette som en alvorlig sak. Komiteen har merket seg at departementet erkjenner at prosjektbemanningen var mangelfull. Komiteen finner å måtte understreke departementets overordnede ansvar for å påse at prosjektledelsen har slik bemanning og slike ressurser at byggeprosjekter kan gjennomføres i overensstemmelse med de gitte bevilgninger.

       Komiteen understreker at departementet selv påpeker det spesielt uheldige i at underliggende etater har inngått forpliktende kontrakter før etatene har innhentet godkjennelse for utvidelse av byggeprosjektet. Komiteen anser den manglende oppfølging og kontroll så alvorlig at det må vurderes om det bør få personellmessige konsekvenser innad i organisasjonen. Komiteen understreker sterkt at departementet raskt må igangsette tiltak som hindrer gjentakelser i framtidige byggeprosjekter.

       Komiteen forutsetter at departementet gjennomgår de overordnede styringsprinsipper slik at nødvendige rapporteringsrutiner fra undergitte etater til departementet på et tidligst mulig tidspunkt fanger opp vesentlige endringer i forutsetningene for byggeprosjekter. Komiteen viser for øvrig til redegjørelsen og aksepterer under omstendighetene den foreslåtte kostnadsøkning.

       Komiteen forutsetter at Stortinget blir holdt orientert om den videre framdrift frem mot avslutningen av prosjektet. Komiteen vil for øvrig finne det naturlig at Riksrevisjonen vier dette prosjektet spesiell oppmerksomhet.

       Når det gjelder investeringsprosjektet for Nes øvingsfort i Lødingen sier komiteen seg tilfreds med at disse tiltak kommer i gang i samsvar med tidligere forutsetninger.