Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra utenrikskomiteen om resultatet av forhandlingene om finansielle tjenester om bevegelighet for personer i Verdens handelsorganisasjon (WTO) og om samtykke til undertegning av Annen og Tredje protokoll til Generalavtalen om handel med tjenester (GATS).

Innhold

       Kapittel 1 i proposisjonen inneholder innledning og sammendrag. Kapittel 2 omhandler Annen protokoll til Generalavtalen om handel med tjenester. Kapittel 3 omhandler Tredje protokoll til Generalavtalen om handel med tjenester. Kapittel 4 inneholder konklusjoner og tilråding. Vedlegg 1 til proposisjonen inneholder Annen protokoll til Generalavtalen om handel med tjenester og Norges tilhørende bindingsliste. Vedlegg 2 inneholder Tredje protokoll til Generalavtalen om handel med tjenester og Norges tilhørende bindingsliste.

       I proposisjonen vises det til at det i Verdens handelsorganisasjon (WTO) henholdsvis 28. og 29. juli 1995 ble vedtatt to nye protokoller til Generalavtalen om handel med tjenester (GATS), Annen protokoll vedrørende finansielle tjenester og Tredje protokoll vedrørende bevegelighet for personer som er tjenesteytere. Til begge protokollene er det vedlagt bindingslister for hvert enkelt av de WTO-medlemmer, herunder Norge, som har gitt tilsagn om å slutte seg til protokollene. De nye bindingslistene medfører forpliktelser mht. markedsadgang og nasjonal behandling hva gjelder internasjonal tjenesteyting i de aktuelle sektorer utover hva som ble oppnådd i Uruguay-runden i GATT.

       Det opplyses i proposisjonen at de norske forpliktelsene under de nye protokollene gjenspeiler eksisterende lovgiving pr. 28. juli 1995. Norge har imidlertid gitt tilsagn om å foreslå å avvikle det nåværende forbudet mot at finansielle tjenesteytere, utenom forsikringsvirksomhet, fra land utenfor EØS kan etablere virksomhet gjennom filial. Dette krever lovendring og det er tatt forbehold om Stortingets samtykke, jf. Ot.prp. nr. 45 (1995-1996) . Tilslutning til Annen protokoll innebærer at Norge forplikter seg til ikke å gjennomføre nasjonale regler for finansielle tjenester i strid med Norges forpliktelser i henhold til den nye bindingslisten i GATS i en periode på 15 måneder fra 1. august 1996. Norge har relativt få restriksjoner når det gjelder markedsadgang og nasjonal behandling på dette området.

       Det opplyses videre i proposisjonen at tilslutning til Tredje protokoll innebærer at Norge forplikter seg til ikke å gjennomføre nasjonale regler for bevegelighet for personer i strid med Norges forpliktelser i henhold til den nye bindingslisten i GATS i en periode på tre år fra protokollen trer i kraft for Norge.

       Om Protokollen om finansielle tjenester opplyses det videre i proposisjonen at den er åpen for undertegning av de medlemmer som har sagt seg villige til å påta seg nye forpliktelser under forhandlingene, herunder Norge. Finansielle tjenester omfatter tjenesteytelser innenfor bank, forsikring, verdipapirhandel og andre tjenester knyttet til denne sektor. Protokollen er åpen for undertegning til og med 30. juli 1996.

       Det fremholdes i proposisjonen at de fleste av deltakende land i hovedsak ikke har forpliktet seg til vesentlig mer enn det som følger av gjeldende nasjonal rett. De forpliktelser som er fastsatt i bindingslistene gir i de fleste tilfeller forsikring mot forverring av de eksisterende markedsvilkår. Den største betydningen av den nye avtalen er at det etableres et globalt regelverk for finansielle tjenester med en institusjonell ramme i WTO, med den økte forutsigbarhet og rettssikkerhet dette medfører for tjenesteytere og investorer innen denne tjenestesektoren. Samtidig ivaretar avtaleverket nasjonale myndigheters behov for å beholde nasjonalt tilsyn og kontroll med finansielle tjenesteyteres virksomhet.

       Det opplyses i proposisjonen at tilslutning til Annen protokoll antas å ha ubetydelige administrative og budsjettmessige virkninger.

       Om Protokollen om bevegelighet for personer opplyses det i proposisjonen at den er åpen for undertegning av de medlemmer som har sagt seg villige til å påta seg nye forpliktelser under forhandlingene, herunder Norge. Protokollen er åpen for undertegning til og med 30. juni 1996. De nye forpliktelsene Norge har gitt tilsagn om å påta seg ble utformet innenfor rammen av gjeldende lovgivning på utlendingsfeltet. Det innebærer at Norge på et begrenset antall tjenestesektorer og på nærmere spesifiserte vilkår åpner for at personer fra øvrige medlemsland i GATS kan yte tjenester her i landet uten å være ansatt av et selskap som har kommersiell tilstedeværelse i Norge. Det vil ikke være behov for endring av lov eller forskrift som følge av de nye forpliktelsene. Det fremholdes i proposisjonen at resultatet av forhandlingene må betegnes som relativt beskjedent i det få land var villige til å påta seg nye forpliktelser, og da bare i begrenset utstrekning. De nye norske GATS-forpliktelsene er fra et innvandringspolitisk synspunkt og i forhold til Norges EØS-forpliktelser svært begrensede og de økonomiske, administrative og budsjettmessige virkningene antas å bli ubetydelige.

       Annen protokoll og Tredje protokoll til Generalavtalen om handel med tjenester forelegges Stortinget i medhold av Grunnlovens § 26 annet ledd.

      Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at de endringer som foreslås når det gjelder GATS-forhandlingenes andre protokoll ikke reflekterer en rettslig forpliktelse Norge har inngått, men et tilsagn Regjeringen har gitt om å foreslå endringer i norsk lovverk og at det er tatt forbehold om behandling i Stortinget. Disse medlemmer viser til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i forbindelse med behandlingen av EØS-avtalen gikk imot forslag om at finansielle tjenesteytere i EØS-land skulle gis mulighet til å etablere seg i Norge blant annet gjennom filial. De samme hensyn som gjorde seg gjeldende i forhold til finansielle tjenesteytere i EØS-land, gjør seg også gjeldende for slik virksomhet utenfor EØS-området. Disse medlemmer viser i den sammenheng til merknader i Innst.O.nr.48 (1992-1993).

       Disse medlemmer vil på denne bakgrunn gå imot Regjeringens forslag om å tillate at bank-, kreditt-, finansinstitusjoner og verdipapirforetak etablert i ikke-EØS land gis adgang til å etablere filial i Norge. Disse medlemmer viser ellers til sine merknader i Innst.O.nr.72 (1995-1996).

       Disse medlemmer har ingen kommentarer til norsk undertegning av tredje protokoll om handel med tjenester.

Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:

       Forslag om undertegning av Annen protokoll til Generalavtalen om handel med tjenester, vedtatt i Verdens handelsorganisasjon i Genève 28. juli 1995, godkjennes ikke.

    Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I.

       Stortinget gir samtykke til at Norge undertegner Annen protokoll i Generalavtalen om handel med tjenester (GATS), vedtatt i Verdens handelsorganisasjon (WHO) i Genève 28. juli 1995, i samsvar med St.prp. nr. 45 (1995-1996).

II.

       Stortinget gir samtykke til at Norge undertegner Tredje protokoll i Generalavtalen om handel med tjenester (GATS), vedtatt i Verdens handelsorganisasjon (WHO) i Genève 21. juli 1995, i samsvar med St.prp. nr. 45 (1995-1996).

Oslo, i utenrikskomiteen, den 6. juni 1996.

Haakon Blankenborg, Hallvard Bakke, Anne Enger Lahnstein,
leder. ordfører. sekretær.