Vedlegg 4. Brev fra Sosial- og helsedepartementet til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 25. mars 1996:
Jeg viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 11. mars 1996.
I. SINTEF-rapporten
Ved en inkurie var det i et av sitatene fra SINTEF-rapporten, gjengitt i departementets brev 6. mars i år, ikke tatt hensyn til et korrigerende brev fra SINTEF av 11. desember 1992, hvor det bl.a. ble opplyst at (sitat): « kap. 2.3, side 13 under Konklusjonen. Første setning endres til » (min understrekning):
« Prosjektet er ute av kontroll slik det fremstår i dag. De rammebetingelser en arbeider under: fastpris, fast leveringstid og flytende krav er generelt en umulig situasjon. » |
Idet jeg viser til at det ifølge brevet kun er første setning som skal endres i tråd med ovenstående, blir det aktuelle sitat fra rapporten gjengitt i sin helhet følgende:
« Prosjektet er ute av kontroll slik det fremstår i dag. De rammebetingelser en arbeider under: fastpris, fast leveringstid og flytende krav er generelt en umulig situasjon. Det synes imidlertid å være nok kompetanse i prosjektet både trygdefaglig, edb-faglig og administrativt til å legge realistiske planer slik at prosjektet kan levere et produkt som trygdekontorene blir tilfreds med. » |
Denne presiseringen endrer imidlertid ikke departementets påpekning i brevet av 6. mars 1996 til komiteen, hvor det med henvisning til ovenstående sitat fra SINTEF-rapporten kan godtgjøres at nyskrivingen ble ansett som teknisk gjennomførbar. Denne forståelsen underbygges ytterligere ved følgende sitat på s. 18 i rapporten:
« Det er lite trolig at prosjektet blir ferdig i tide. Ved å fortsette som nå, tror vi at prosjektet i beste fall blir ferdig i løpet av 1. halvår 1994. ... . Prosjektet har en sjanse for å bli ferdig i løpet av 1993 dersom det tas et krafttak i å rydde opp i ... . » |
Rapporten pekte så på en rekke korrigerende tiltak som måtte foretas dersom man skulle lykkes. Disse ble forsøkt iverksatt da RTV selv overtok prosjektansvaret. Disse tiltakene ble Stortinget orientert om i ulike dokumenter og er gjennomgått i mitt brev av 6. mars til komiteen.
II. Om de økonomiske konsekvenser av Tress 90
Det fremgår av komiteens brev av 16. februar og 11. mars i år at man ønsker « at departementet gir en totaloppstilling over fordelingen av kostnader på hhv investeringer i maskiner, systemutvikling, drift osv, basert på de samme beregningsprinsipper og det samme innhold som gjaldt for de beregninger for Tress 90 systemet fram til 1998 (1.124 mill. kr) som fremkommer i Dok.nr.1 (1993-1994) s. 147, 1. spalte »
Departementet antar at det siktes til følgende formulering i nevnte dokument:
« Totale kostnader for prosjektet ble i 1991 beregnet til 1.224 mill. kroner. Prosjektet er delt i tre hoveddeler: teknologianskaffelse, nyskriving av programmer og konvertering av data. » |
Departementet antar at komiteen i sitt brev har ment 1.224 mill. kroner og ikke 1.124 mill. kroner slik det står i komiteens brev.
Departementet vil bemerke at de nevnte 1.224 mill. kroner var et beregnet anslag i 1988 for etatens samlede edb-utgifter for perioden 1991-98 ved videreføring av Infotrygd og Nortrygd. Den økonomiske forutsetningen for TRESS-90 var at dette systemet skulle kunne utvikles og settes i drift innenfor en totalutgiftsramme som ikke var høyere enn 1.224 mill. kr for perioden 1991-98. Dette beløpet skulle også dekke utgiftene til drift og vedlikehold av Nordtrygd og Infotrygd fram til at TRESS-90 fullt ut kunne erstatte disse i løpet av 1994.
Slik departementet forstår komiteens brev, ønsker man nå en totaloppstilling over medgåtte utgifter til TRESS-90 og øvrige, ordinære edb-utgifter for perioden 1991-95. Utgiftene til TRESS-90 skal fordeles på investeringer i maskiner, systemutvikling, drift osv.
Trygdeetatens edb-kostnader (1991-95) (mill. kr):
Opprl. anslag | 1991-94 | 1995 | Totalt | ||
---|---|---|---|---|---|
(1991-1994) | (ref. nr 55) | (1991-95) |
1 | Anskaffelser (TRESS-90) | 262,5 | 276,9 | 4,1 | 281,0 |
2 | Systemutvikling (TRESS-90) | 71,5 | 160,1 | 23,4 | 183,5 |
3 | Prosj.adm/oppl. (TRESS-90) | 49,0 | 26,1 | 24,3 | 50,4 |
4 | Sum (TRESS-90) (1+2+3) | 383,0 | 463,1 | 51,8 | 514,9 |
5 | Øvrige edb-utgifter* | - | - | 168,7 | 730,9 |
6 | Edb-utg. totalt (4+5) | 220,5 | 1.245,8 |
* | Omfatter drift og vedlikehold av Infotrygd og Nortrygd i perioden 1991-95, samt utgifter til konvertering fra Nortrygd til Infotrygd. |