1. Sammendrag
Departementet foreslår en samlet investeringsramme på 3.778 mill. kroner (1996-kroner) som grunnlag for fordeling av en årlig kompensasjon til kommunene. Kompensasjonen gjelder deres reformavhengige investeringsbehov i forbindelse med obligatorisk grunnskole for 6-åringer fra høsten 1997. Beregnet investeringsramme for den enkelte kommune framgår av proposisjonen. En detaljert plan for omfang og finansiering av de reformavhengige driftsutgiftene vil bli lagt fram i kommuneøkonomiproposisjonen for 1997, jf. B.innst.S.nr.12 (1995-1996).
Den reformavhengige investeringsrammen er økt med nærmere 700 mill. kroner i forhold til det investeringsbehov som ble lagt fram i kommuneøkonomiproposisjonen for 1996 på grunnlag av Kostnadsberegningsutvalgets utredning ( NOU 1995:13 ). Økningen kommer i første rekke av at mange 6-åringer som i dag har et tilbud i skolens lokaler under lov om barnehage, har behov for nye, permanente lokaler. Videre inneholder datagrunnlaget nå opplysninger fra alle kommuner.
Til grunn for beregningen av investeringsrammen ligger antall nye klasser 6-åringene utløser høsten 1997, og beregningstekniske forutsetninger som et arealbehov på 140 m2 pr. klasse, dvs. minimum 5 m2 bruttoareal pr. elev, og standard kostnadstall pr. m2 for hhv. nybygg, inventar og bygningsmessig tilpasning. Behovsberegningen bygger videre på et detaljert datagrunnlag som bl.a. er innhentet gjennom en ny spørreundersøkelse til kommunene. Departementet har i gjennomgangen av dette materialet måttet foreta korreksjoner. Departementet vil imidlertid ikke se bort fra at det i helt spesielle tilfeller kan foreligge forhold som tilsier at investeringsrammen for den enkelte kommune må vurderes. Dette blir omtalt i kommuneøkonomiproposisjonen for 1997.
Departementet legger til grunn at de investeringene kommunene allerede har gjort i perioden 1991-95 for å legge til rette for innføring av reformen, skal kompenseres i samsvar med prinsippene i kommuneøkonomiproposisjonen for 1996. Det dreier seg om 812 mill. kroner.
Forskutterte investeringsutgifter (investeringstilskuddet) som blir utbetalt i 1996 og 1997, og stimuleringstilskudd utbetalt i 1996, kommer til fratrekk, jf. kommuneøkonomiproposisjonen for 1996.
Skolestart for de 61.900 6-åringene som begynner på skolen høsten 1997, vil føre til ca 3.100 nye klasser på tilsammen 2.720 kommunale skoler. Omkring halvparten av 6-åringsklassene har i dag et tilbud i skolens lokaler. Over halvparten av disse igjen er i lokaler som kan brukes permanent, mens resten holder til i lokaler som enten må tilpasses eller erstattes av nye. Summen for disse investeringene er på ca 830 mill. kroner. Den resterende halvparten av klassene som 6-åringene utløser, må etableres enten i eksisterende eller i nybygde lokaler. Investeringene her vil være i overkant av 2 mrd. kroner.
Det er ikke beregnet noe investeringsbehov i skoler hvor 6-åringer tas inn uten at det blir flere klasser. Det kan imidlertid være behov for bygningsmessige tilpasninger når det blir en betydelig økning av antall elever i den aktuelle klassen, og slike tilfeller vil bli vurdert på grunnlag av særskilt dokumentasjon fra den enkelte kommune.
For å ivareta forskjellene i kommunenes investeringsbehov foreslås den årlige kompensasjonen til kommunene gitt som øremerket tilskudd over Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets budsjett. Det vil senere bli vurdert om, og eventuelt fra hvilket tidspunkt, kompensasjonen skal legges inn i inntektssystemet.
Kompensasjonsbehovet for hvert enkelt år foreslås beregnet slik at kompensasjonen dekker det kommunene vil måtte betale i årlige renter og avdrag dersom investeringsbehovet lånefinansieres. Ved denne beregningsformen unngår man at kommunene får en likviditetsbelastning de første årene. Beregningen går ut fra finansiering ved serielån, med en avdragstid på 40 år for bygg og 10 år for inventar. Den årlige renten vil bli justert etter utviklingen på lånemarkedet. Dette betyr at det årlige kompensasjonsbeløp til den enkelte kommune vil bygge på standardiserte forutsetninger om rente- og avdragstid, og ikke på hvordan den enkelte kommune faktisk innretter seg.
For skoleåret 1997/98 vil kompensasjonen til kommunene utgjøre ca 350 mill. kroner under forutsetning av at renten blir 6 %. Endelig rentefastsettelse vil bli gjort i forbindelse med statsbudsjettet for 1997 på bakgrunn av utviklingen i lånemarkedet.