Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om åpningsbalanse og aksjekapital for NRK AS.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 166 (1995-1996)
- Kildedok: St.prp. nr. 34 (1995-96)
- Dato: 28.03.1996
- Utgiver: fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
- 1. Innledning
- 2. Verdifastsetting av eiendeler
- 3. Budsjettmessige konsekvenser
- 4. Komiteens merknader
- 5. Komiteens tilråding
Til Stortinget.
I forbindelse med omorganiseringen av NRK fra stiftelse til aksjeselskap der staten eier alle aksjene, må det fastsettes åpningsbalanse og aksjekapital for selskapet. Departementet legger i proposisjonen fram forslag om dette.
Omløpsverdiene i NRK er pr. 1. januar 1995 regnet ut til å være ca 870 mill. kroner. Anleggsmidlene har en verdi på 1.569 mill. kroner. Samlet regnskapsverdi på eiendelene er 2.440 mill. kroner. Departementet understreker at disse verdivurderingene ikke har noen innvirkning på de regnskapsmessige vurderingene.
Når verdien på sendernettet som NRK og Telenor eier sammen er vurdert, har departementet i samråd med revisjonsfirmaet funnet det riktig å legge til grunn hva det vil koste å bygge sendernettet opp på nytt til samme standard som nettet har nå. Den samlede kostnaden ved et nybygd sendernett er regnet ut til å være 1.841 mill. kroner. Av dette er NRKs del av sendernettet satt til 1.661,6 mill. kroner.
Den eksisterende programbanken i fjernsynet er av revisjonsfirmaet utregnet til å ha en nåverdi på 29 mill. kroner pr. 31. januar 1995, mens verdien av retten til å kunne utnytte framtidig produsert materiale vil være ca 54 mill. kroner.
NRK har eiendommer i flere deler av landet. Samlet salgsverdi på disse eiendommene er pr. 31. desember 1994 regnet ut til å være ca 1.737 mill. kroner. Det alt vesentlige av disse eiendommene er direkte knyttet til selve driften av NRK, og kan derfor ikke selges uten at det får konsekvenser for NRKs driftsutgifter. Den samlede salgsverdien av de eiendommene som kan selges uten at det får negative konsekvenser for driften av NRK (hytter, ubygde tomter, boliger m.v.), var pr. 31. desember 1994 ca 70 mill. kroner. Salgsverdien pr. oktober 1995 var ca 73 mill. kroner.
Gjeld og egenkapital
NRKs gjeld pr. 1. januar 1995 kan inndeles i kortsiktig gjeld, som er 712, 5 mill. kroner, og langsiktig gjeld, som er 179,2 mill. kroner.
Egenkapitalen utgjør på samme tidspunkt 1.548,2 mill. kroner.
Pensjonsforpliktelser
I balansen og regnskapet for 1994 har NRK valgt å ikke bruke den nye standarden for vurdering av pensjonsforpliktelser. I regnskapet for 1994 er det i et notat opplyst at den negative virkningen på egenkapitalen pr. 31. desember 1994 ville ha vært 23,2 mill. kroner dersom standarden hadde vært tatt i bruk
I oktober 1995 ble det gjennomført aktuarutregninger for å fastsette netto pensjonsforpliktelser pr. 31. desember 1994 og 1. januar 1995 samt pensjonskostnadene for 1995. Det er store avvik i forhold til utregningen som lå til grunn for notatopplysningen i regnskapet for 1994.
Samlet er det avsatt 63,6 mill. kroner til pensjonsforpliktelser. Innarbeidelsen av pensjonsforpliktelsene pr. 1. januar 1995 har derfor en negativ effekt på egenkapitalen i NRK på 115,1 mill. kroner.
Åpningsbalanse
Dersom en legger til grunn balansen pr. 1. januar 1995, slik den blir vurdert av revisjonsfirmaet, vil et sammendrag av åpningsbalansen se slik ut (tall i 1.000 kroner):
Eiendeler | Gjeld og egenkapital | |||
Omløpsmidler | 870.155 | Kortsiktig gjeld | 712.559 | |
Anleggsmidler | 1.569.829 | Langsiktig gjeld | 179.201 | |
Egenkapital | 1.548.224 | |||
Sum | 2.439.984 | Sum | 2.439.984 |
Ved tidspunktet for etablering av NRK AS vil det bli gjennomført en samlet regnskapsmessig avslutning i henhold til aksjeloven og god regnskapsskikk. Dette vil være utgangspunktet for å fastsette de bokførte verdiene i åpningsbalansen. De faktiske transaksjonene og resultatet for 1995 sammen med resultatet fram til etableringen vil føre med seg avvik i forhold til tallene ovenfor. Revisor i NRK AS vil måtte bekrefte endelig nettoverdi som er brukt som tingsinnskudd og fordeling på de ulike regnskapspostene.
Aksjekapital
Revisjonsfirmaet regner med at egenkapitalen pr. 1. januar 1996 vil være 1.497,7 mill. kroner, men understreker at det er visse usikkerhetsfaktorer knyttet til denne summen. På dette grunnlag legger departementet til grunn at egenkapitalen bør ha denne fordelingen (tall i 1.000 kroner):
Aksjekapital 1.000.000
Reservefondet (minimum 20 % etter aksjeloven) 200.000
Disposisjonsfond 297.669
Aksjekapitalen vil bli 100 % eiet av staten. Fordelingen er i samsvar med tilrådingen fra revisjonsfirmaet. Den endelige fordelingen vil bli fastsatt når resultatet ved etableringstidspunktet er klart. Det er bare avsetningen til disposisjonsfond som kan avvike i forhold til tallene ovenfor.
Etter § 6-1 i kringkastingsloven kan aktiva i stiftelsen Norsk rikskringkasting føres tilbake til staten uten særskilt vederlag til NRK. Omorganiseringen fra stiftelse til aksjeselskap får ingen budsjettmessige konsekvenser.
Komiteen viser til Ot.prp. nr. 69 (1994-1995) og Innst.O.nr.16 (1994-1995) der Arbeiderpartiet, Høyre og representanten Roy N Wetterstad gikk inn for å omorganisere NRK til et aksjeselskap. Mindretallet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, gikk imot denne omorganisering.
Komiteen legger til grunn flertallsvedtaket og er på denne bakgrunn enig i at når NRK nå omorganiseres til NRK AS må det fastsettes åpningsbalanse og aksjekapital.
Komiteen viser til at revisjonsfirmaet Ernst & Young har gjennomført fire ulike utredninger, bl.a. vurdering av verdiene i NRK samt utarbeidet forslag til åpningsbalanse.
Komiteen viser videre til at verdien av sendernettet er vurdert ut fra hva et nybygget nett til samme standard ville koste, da det iflg. proposisjonen er problemer med å beregne markedspriser tilpasset norske forhold.
Komiteen registrerer at egenkapitalen pr. 1. januar 1996 foreløpig er beregnet til 1.497,7 mill. kroner og at departementet har lagt revisjonsfirmaets anbefaling til grunn for fastsettelse av aksjekapitalen til 1.000 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til departementets forslag.
Komiteens medlem Roy N. Wetterstad viser til sitt forslag i Innst.O.nr.16 (1994-1995) om å åpne for privat eierskap i NRK AS.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
På statsbudsjettet for 1996 gjøres følgende endringer:
Kap. 336 | (Nytt) Etablering av Norsk | ||
rikskringkasting AS (jf. kap. 3336) | |||
90 Aksjekapital, | |||
blir løyvd med | kr | 1.000.000.000 | |
Kap. 3336 | (Nytt) Avslutning av stiftinga Norsk | ||
rikskringkasting (jf. kap. 336) | |||
90 Overdraging av eigedelar, | |||
blir løyvd med | kr | 1.000.000.000 |
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 28. mars 1996. |
Solveig Sollie, | Kjellaug Nakkim, | Eli Sollied Øveraas, |
fung. leder. | ordfører. | sekretær. |