2. Komiteen sine merknader
Komiteen konstaterer at Regjeringa i meldinga har lagt til grunn fleirtalet i Stortinget sine intensjonar ved handsaminga av Innst.O.nr.40 (1994-1995), B.innst.S.nr.12 (1995-1996).
Komiteen er nøgd med at Underdal-utvalet fekk ei brei samansetting, noko som etter komiteen si vurdering både har sikra god utgreiingskompetanse og brei forankring for det framlagde forslag.
Komiteen sluttar seg til Regjeringa sine vurderingar og konklusjonar i meldinga. Konklusjonane er i hovudsak i tråd med Underdal-utvalet sine fleirtalstilrådingar og med fleirtalstilrådingar i Kollegierådet ved Universitetet i Trondheim. Tilrådingane er i hovudsak samrøystes, og uttalene frå Det norske universitetsråd og NTNU til den framlagde meldinga syner støtte til Regjeringa sitt forslag.
Komiteen har merka seg forslag til styresamansetting.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, ser ikkje at det ligg føre serlege tilfelle som skulle tilseia at departementet skulle fastsetja anna styringsordning, jf. lov om universitet og høgskular § 6, pkt. 7.
Komiteen sluttar seg til forslag om inndeling i fakultet. Med 11 fakultet har NTNU framleis vesentleg fleire fakultet enn andre norske universitet, og komiteen føreset at fakultetsinndelinga vert vurdert løpande etter kvart som ein får erfaring, men tykkjer at det framlagde forslaget balanserer ulike omsyn på ein tilfredsstillande måte.
Komiteen støttar at Vitskapsmuseet vert ført vidare som eining etter § 12 nr. 6 Lov om universitet og høgskular, og ser positivt på at departementet er innstilt på at den praktiske oppfølginga av dette skjer innanfor dei rammer Det kgl. Norske Videnskabers Selskabs Stiftelse set. Komiteen vil understreka at den vitskaplege aktiviteten framleis må verta knytta til samlings- og formidlingsverksemda ved Vitskapsmuseet.
Komiteen har merka seg at spørsmålet om kva tilknyting Norsk Voksenpedagogisk forskingsinstitutt skal ha, vert fremja som eiga sak. Komiteen ber om at det i den saka vert teke omsyn til at universiteta bør spela ei sentral rolle i framtidig satsing på etter- og vidareutdanning.
Komiteen har vidare merka seg at departementet ikkje har vurdert Underdal-utvalet sitt forslag om eit felles innføringsemne ved NTNU på 5 vekttal, men at ein syner til at spørsmål om omfang av Ex.phil. er under utgreiing. Komiteen ser på forslaget som interessant for alt i byrjinga av dei ulike studium å få eit felles, tverrfagleg fundament. Komiteen imøteser nærare utgreiing om dette, og at departementet kjem tilbake med nærare orientering i statsbudsjettet.
Komiteen ser positivt på forslaget om å innføra European Credit Transfer System (ECTS) ved universitetet, og ser det som verdefullt at det vert vunne erfaringar med eit to-karaktersystem.
Komiteen vil streka under at NTNU på same måte som dei andre universiteta har ansvar for å gje tilbod om studieplassar til studentar frå u-land og Aust-Europa. Komiteen ser internasjonalt utval som eit aktuelt tiltak for å koordinera internasjonal innsats m.a. på dette feltet.
Komiteen sitt fleirtal, alle unnateke representanten Christiansen, vil peika på at organisering og programmering av studium må tilretteleggjast slik at dei frie studia framleis skal ha ein sentral plass ved universitetet.
Fleirtalet har merka seg at meldinga peikar på NTNU sitt serlege ansvar i høve til likestilling både kva gjeld studierekruttering og vitskapleg stab. Fleirtalet vil framheva Underdal-utvalet sitt grunnpremiss nr. 8, der det heiter: « Universitetet vil ha et særlig ansvar for at kvinner og deres perspektiver kommer aktivt med på de teknisk- naturvitenskapelige områder », og ser det som serleg viktig at dette vert følgt opp i høve til administrative leiarstillingar og vitskapelege stillingar på alle nivå.
Komiteen syner til B.innst.S.nr.12 (1995-1996), der det vart løyvd 40 mill. kroner til oppstart av realfagsbygget.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, syner vidare til fleirtalsmerknader i Innst.O.nr.40 (1994-1995) kva gjeld organisering av NTNU, og til B.innst.S.nr.12 (1995-1996) der det vart løyvd 10 mill. kroner til omstillingstiltak.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre og representanten Christiansen ser mange argumenter for at NTNUs styre burde ha mer enn 2 eksterne representanter, men vil slutte seg til departementets vurderinger i denne omgang. Disse medlemmer mener imidlertid at antallet eksterne representanter i styret bør vurderes på nytt om noen år når NTNU har funnet sin endelige form.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Høyre viser til sine respektive partiers merknader og forslag i Innst.O.nr.40 (1994-1995) når det gjelder organisering av virksomheten ved Universitetet i Trondheim. Disse medlemmer tar til etterretning at dette ikke oppnådde flertall ved Odelstingets og Lagtingets behandling av Ot.prp. nr. 85 (1993-1994) , og at virksomheten på bakgrunn av flertallets vedtak skal organiseres i ett samlet universitet, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Disse medlemmer finner det lite formålstjenlig å ta spørsmålet om organisering opp til ny prinsipiell behandling nå og vil legge flertallets vedtak fra Odelstinget og Lagtinget til grunn for sine merknader slik også denne meldingen er basert på.
Komiteens medlem representanten Christiansen vil først for ordens skyld vise til sine prinsipielle synspunkter vedrørende opprettelse av NTNU som gjengitt i Innst.O.nr.40 (1994-1995), og hvordan dette medlem primært mener et teknisk-naturvitenskapelig universitet burde organiseres. Når det er sagt, vil dette medlem få understreke at det arbeidet som Underdal-utvalget har gjort med grunnlag i Stortingets flertallsvedtak fortjener anerkjennelse.
Dette medlem vil spesielt si seg glad for Underdal-utvalgets forslag om å innføre et felles innføringsemne ved NTNU og vil vise til at dette er et langt skritt i retning at det dette medlem i forbindelse med Innst.O.nr.40 (1994-1995) tok til orde for - nemlig at alle studenter ved et nytt universitet burde gis en generell teknisk-naturvitenskapelig grunnkompetanse. Dette medlem har merket seg at kollegiet er skeptisk til å innføre obligatoriske teknologiemner som arbeidsverktøy for ikke-teknologistudenter, men håper at dette etterhvert vinner innpass og blir en realitet.
Dette medlem ser at en slik ordning vil kunne påvirke de frie studiene, men mener dette kan være positivt for disse studienes utvikling ved universitetet. Dette medlem ser i tråd med sine merknader i Innst.O.nr.40 (1995-1996) ingen grunn til at ikke disse studiene kan ha ulik profil ved de ulike universitetene. En slik utvikling betyr imidlertid ikke at de frie studiene kan ha en sentral plass ved NTNU.
Når det gjelder forhold til likestilling, vil dette medlem nøye seg med å vise til sine merknader i Innst.O.nr.40 (1994-1995) og andre innstillinger hvor temaet er berørt.
Komiteen meiner at det med meldinga er lagt eit godt grunnlag for at NTNU skal kunna realiserast.