Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Komiteen har mottatt brev fra Nærings- og energidepartementet v/ statsråden, datert 3. oktober 1995:

« Dok.nr.8:61 (1994-1995)

       Jeg viser til brev av 5. april 1995.

       Forslag fra stortingsrepresentant Øystein Hedstrøm om at energiloven endres for å oppnå et selskapsmessig skille mellom produksjons- og omsetningsvirksomheten og nettvirksomheten for elektrisitet.

Forslag

       Stortingen ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag for å oppnå et selskapsmessig skille mellom produksjons- og omsetningsvirksomheten og nettvirksomheten for elektrisk kraft.

Svar

       Jeg viser til den energipolitiske redegjørelsen for Stortinget i februar i år. Det er vanskelig å pålegge skille i eksisterende verk. I mange tilfeller er e-verkene svært små, og et pålegg om å dele selskapet i to, kan like gjerne gi effektivitetstap, som gevinst. I mange tilfeller bør det være aktuelt med sammenslutninger av nettselskaper, og av omsetnings- og eventuelt produksjonsvirksomheter i forbindelse med oppsplitting. Dette illustrerer hvor komplisert en strukturendring i bransjen vil være. Etter Regjeringens syn er det ikke ønskelig med pålegg om selskapsmessig skille.

       Det er imidlertid et mål å lage rammevilkår som stimulerer til en hensiktsmessig organisering på frivillig basis. Konkurransen i dagens marked, og monopolkontrollen, kan bety at selskapsmessig skille kan være i de kommunale eiernes egeninteresse. Deling gir virksomhetene mer entydige mål, og bedre muligheter for eierne til å ha kontroll. Det gir bedre kontroll over effektiviteten i begge selskapene, bedre muligheter til å kontrollere at overføringstariffene er på et rimelig nivå, og bidrar til å sikre god markedsadgang for innbyggerne slik at de kan oppnå de beste vilkårene i kraftmarkedet. Og det gir bedre kontroll over formuesforvaltningen, herunder utbyttet fra virksomhetene. Dersom eierne organiserer den risikoutsatte produksjons- og omsetningsvirksomheten separat fra nettvirksomheten, oppnår de også å verne nettet mot konsekvensene av eventuelle større tap. Nettet er infrastruktur, og en viktig sikkerhet for at innbyggerne skal bli forsynt med kraft fra markedet. Verdien av å beholde en vertikal struktur kan også bli mindre med en effektiv monopolkontroll.

       Det er grunn til å understreke at eierne av selskapene vil være de samme etter et selskapsmessig skille. Eiernes holdninger vil være avgjørende for at delingen skal ha full effekt. I dag blir det prøvd flere løsninger for å organisere e-verkene. Vi ser sammenslutninger av den konkurranseutsatte virksomheten i enkelte e-verk. Dette er tvunget fram av en stadig sterkere konkurranse, som krever kompetanse innen porteføljeforvaltning, risikostyring og markedsføring. Nettvirksomheten kan stå tilbake som rene nettselskaper dersom den konkurranseutsatte virksomheten trekkes ut i et eget selskap.

       Regjeringen ønsker likevel å styre prosessen slik at vi unngår en utvikling i uheldig retning. Regjeringen er derfor innstilt på å nekte konsesjon ved sammenslåing av e-verk som gir økt vertikal integrering. »