Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra finanskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Johanne Gaup og Syver Berge om endring av forskrift nr. 49 om personkjøretøy til loven om merverdiavgift § 14.

Innhold

     Stortingsrepresentantene Johanne Gaup og Syver Berge fremsatte 13. juni 1995 følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen innarbeide fritak for snøscooter som driftsmiddel i reindriften i forskrift (nr. 49) om avgrensning av uttrykket « personkjøretøyer », fastsatt av Finansdepartementet 25. oktober 1971 i henhold til lov av 19. juni 1966 nr. 66 om merverdiavgift § 14 tredje ledd og § 75. Regjeringen bes videre om å foreta avgrensning av snøscooter som driftsmiddel i reindriften til l snøscooter pr. driftsenhetsinnehaver og at dette gjelder for snøscootere under 500 ccm. »

       Forslaget er nærmere begrunnet i Dok.nr.8:98 (1994-1995).

     Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erik Dalheim, Laila Kaland, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun, Bjørnar Olsen, Reidar Sandal og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, Per Olaf Lundteigen og Gudmund Restad, fra Høyre, Harald Ellefsen, Per-Kristian Foss og Erna Solberg, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Einar Steensnæs, fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Eilef A. Meland, fra Venstre, Lars Sponheim, fra Rød Valgallianse, Erling Folkvord, og representanten Stephen Bråthen, viser til at dokumentet i brev av 20. september 1995 ble forelagt finansministeren til uttalelse. I brev av 5. oktober 1995 uttaler finansministeren følgende:

       « Jeg viser til finanskomiteens brev av 20. september 1995 hvor det bes om Finansdepartementets uttalelse til ovennevnte dokument.
       I dokumentet blir det foreslått at Stortinget ber Regjeringen på nærmere angitte vilkår innarbeide fritak for snøscooter som driftsmiddel i reindriften i departementets forskrift av 25. oktober 1971 om avgrensing av uttrykket « personkjøretøyer ». Som begrunnelse anføres at snøscootere skattemessig kan avskrives som driftsmiddel, mens snøscootere i departementets forskrift blir definert som personkjøretøy og ikke driftsmiddel. Videre blir det anført at endringen vil bedre kontrollen med bruk av snøscootere generelt, da snøscootere i reindriften bør merkes som driftsmiddel. Det er i dag et problem å skille mellom snøscootere som brukes i reindriften og mellom fritidsbruk av snøscootere.
       Etter merverdiavgiftssystemet kan avgiftspliktige næringsdrivende trekke fra inngående merverdiavgift på anskaffelser til bruk i virksomheten. Det gis ikke fradragsrett på kjøp til bruk privat eller til bruk utenfor den avgiftspliktige virksomhet. Etter merverdiavgiftsloven er imidlertid fradragsretten i en rekke tilfelle avskåret selv om de varer eller tjenester som anskaffes er til bruk i den avgiftspliktige virksomhet. Dette gjelder blant annet anskaffelse av varer og tjenester til personbefordring. Anskaffelse, vedlikehold, bruk og drift av personkjøretøyer anses alltid, bortsett fra anskaffelser etc. til bruk i yrkesmessig utleievirksomhet, å være til bruk for personbefordring. Uttrykket « personkjøretøyer » er nærmere avgrenset i Finansdepartementets forskrift av 25. oktober 1971 hvor blant annet beltemotorsykkel (snøscooter) anses som personkjøretøy.
       Det er således ikke korrekt når det i forslaget anføres at en snøscooter blir regnet som driftsmiddel skattemessig, men ikke avgiftsmessig. Også avgiftsmessig er snøscooter til bruk i reindriftsnæringen et driftsmiddel, men det gis etter gjeldende regler ikke fradrag for merverdiavgift ved anskaffelsen. Den manglende fradragsrett ved anskaffelse av driftsmidler til bruk ved personbefordring, må blant annet sees på bakgrunn av at personbefordringstjenester i dag ikke er avgiftspliktige etter merverdiavgiftsloven.
       Ved en eventuell endring av Finansdepartementets forskrift slik at snøscootere ikke blir å anse som personkjøretøy, ville en likevel ikke oppnå fullt fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser av slike. Som nevnt ovenfor gis det ikke fradrag for inngående merverdiavgift ved anskaffelse av driftsmidler til bruk for personbefordring. Hvis bruken er delt, f.eks. mellom personbefordring og varetransport, må det foretas en fordeling av den inngående avgift slik at fradragsretten kun blir gjort gjeldende for den del som svarer til bruken innen varetransport. Etter det jeg er kjent med er slik bruk av snøscootere relativt liten. En adgang til fordeling av inngående avgift på snøscootere vil dessuten by på kontrollmessige og administrative problemer.
       Spørsmålet om fradragsrett for inngående merverdiavgift ved anskaffelse av snøscootere i reindriftsnæringen har tidligere vært tatt opp med Finansdepartementet ved flere anledninger. Spørsmålet har også tidligere vært oppe til vurdering i Stortinget. Det vises til St.meld. nr. 17 (1971-1972), kap. VI. pkt. 7 og Innst.S.nr.190 (1971-1972). Allerede den gang ga Stortinget sin tilslutning til departementets syn om at bestemmelsene om fradragsretten for snøscootere ikke burde endres. I stedet ble det innført en særskilt tilskuddsordning som skulle svare til den merverdiavgift som var beregnet ved anskaffelse av snøscooteren. Tilskuddsordningen ble senere avviklet og erstattet av en refusjonsordning administrert av Landbruksdepartementet. Denne opphørte ved at overføringene til reindriftsnæringen senere fikk sin basis i Reindriftsavtalene.
       Jeg vil på denne bakgrunn ikke tilrå at det gjøres endringer i gjeldende regelverk hva gjelder fradragsretten for merverdiavgiften på snøscootere i reindriftsnæringen. Imidlertid vil jeg understreke at Regjeringen ønsker å gi en kompensasjon for avgiftsbelastningen ved reindriftsnæringens kjøp av snøscootere. Ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 1996 vil jeg derfor foreslå å gi en viss kompensasjon for denne merverdiavgiftsbelastningen for reindriftsnæringen. Den nærmere budsjettmessige håndtering av dette vil bli omtalt i salderingsproposisjonen. Dette vil etter min mening være en mere hensiktsmessig måte å oppnå intensjonene i dette Dok. 8. forslaget. Det vil også forhindre uthuling av merverdiavgiftssystemet.
       Når det gjelder argumentet om merking av snøscootere som brukes i reindriftsnæringen, antar jeg at dette vel må kunne bli vurdert gjennomført uavhengig av merverdiavgiftsspørsmålet. »

       Komiteen viser til at Finansdepartementet drøfter spørsmålet om merverdiavgift på snøscootere og en generell kompensasjonsordning i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 10 (1995-1996) (salderingsproposisjonen).

       Komiteen viser på denne bakgrunn til sine merknader i B.innst.S.nr.II (1995-1996) pkt. 3.5.

       Komiteen viser til dokumentet og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:98 (1994-1995) - forslag fra stortingsrepresentantene Johanne Gaup og Syver Berge om endring av forskrift nr. 49 om personkjøretøyer til loven om merverdiavgift § 14 - vedlegges protokollen.

Oslo, i finanskomiteen, den 16. desember 1995.

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, Erik Dalheim, Per-Kristian Foss,
leder. ordfører. sekretær.