1. Sammendrag
EØS-komiteens vedtak nr. 55/95 gjelder innlemmelse i EØS-avtalen av Rådsdirektiv 94/45/EF om opprettelse av et europeisk samarbeidsutvalg eller en framgangsmåte i foretak som omfatter bedrifter i flere medlemsstater og i konsern som omfatter foretak i flere medlemsstater, med sikte på å informere og konsultere arbeidstakerne.
Ved EØS-komiteens vedtak nr. 55/95 av 22. juni 1995 om endring av vedlegg XVIII til EØS-avtalen ble direktivet innlemmet i EØS-avtalen med forbehold om Stortingets godkjenning.
Direktivet er et minimumsdirektiv som skal sikre at arbeidstakere i flernasjonale selskap eller grupper av selskap blir informert på områder som er av generell interesse for arbeidstakerne eller som gjelder aktiviteter eller de framtidige aktivitetene til selskapet eller grupper av selskap. Direktivet gjelder for alle selskap eller grupper av selskap som har minst 1.000 ansatte i medlemsstatene og som omfatter bedrifter eller selskap i minst to medlemsstater, hver med minst 150 ansatte.
Direktivet gir partene stor grad av fleksibilitet med hensyn til hva som skal avtales, eller om det skal avtales noe i det hele tatt.
I proposisjonen er det redegjort nærmere for detaljene i direktivet og i EØS-komiteens vedtak. Begge er inntatt som vedlegg i proposisjonen.
Det vises i proposisjonen til Rådsdirektiv 75/129/EØF og 77/187/EØF som Norge har gjennomført, og som innebærer en styrking av arbeidstakernes rettigheter med hensyn til informasjon og konsultasjon/drøftelser. Når det gjelder direktivet om konsernfaglig samarbeid, er det i direktivet sagt uttrykkelig at de ovennevnte direktivene ikke blir påvirket av dette direktivet.
Regjeringen ser på direktivet som et viktig gjennomslag for konsernfaglig samarbeid over landegrensene.
Norge vil, som part i EØS-avtalen, bli likestilt med medlemsstatene i EU i forhold til dette direktivet.
I proposisjonen vises det til at i Norge er konsernfaglig samarbeid et område som tradisjonelt har vært løst ved tariffavtale. NHO og LO søker derfor etter samråd med kommunal- og arbeidsministeren å gjennomføre direktivet ved avtale.
Det er ikke ventet at direktivet vil by på problemer i forhold til norsk rett og den norske tradisjonen med samarbeid mellom partene i arbeidslivet.
Etter Utenriksdepartementets oppfatning vil direktivet gjennom innlemming i EØS-avtalen gi økte rettigheter til arbeidstakere i flernasjonale selskap ved at de får rett til informasjon om forhold som er viktige for arbeidsplassene deres. Dermed kan de få øket innvirkning på utviklingen både nasjonalt og transnasjonalt. Departementet viser til at direktivet danner et godt grunnlag for å gi nærmere regler om dette ut fra den tradisjon som eksisterer i norsk arbeidsliv.