Innstilling fra sosialkomiteen om endringer i bevilgninger under programområdene 29 Sosiale formål og 30 Helsevern i statsbudsjettet for 1995.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 86 (1995-1996)
- Kildedok: St.prp. nr. 22 (1995-96)
- Dato: 07.12.1995
- Utgiver: sosialkomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til omgruppering av en del bevilgninger i statsbudsjettet for 1995. De reviderte anslagene for folketrygdens utgifter i 1995 bygger i hovedsak på regnskapstall pr. 30. september 1995.
Det redegjøres i proposisjonen først for hovedforutsetningene som var lagt inn i budsjettet med hensyn til grunnbeløp, særtillegg, utvikling i antall stønadsmottakere m.v.
Det gis så en summarisk oversikt over hvilke tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget hittil i år, samt en presentasjon av budsjetterte og faktiske (anslåtte) utgifter. Det fremgår av oversikten at Sosial- og helsedepartementet nå foreslår bevilgningene under programområde 29 Sosiale formål økt med 346,5 mill. kroner, mens det under programområde 30 Helsevern er et anslått behov for tilleggsbevilgninger på 176,3 mill. kroner. Dette innebærer at bevilgningene under Sosial- og helsedepartementets utgiftskapitler foreslås økt med til sammen 522,8 mill. kroner.
Det redegjøres videre nærmere for de mer- og mindreutgiftene som det regnes med under folketrygdens utgiftskapitler og for mindreinntekter som forventes under Sosial- og helsedepartementets inntektskapittel 5701.
Kapittelvis er forslagene som følger:
Kap. 2600 Trygdeetaten foreslås økt med 31,2 mill. kroner
Kap. 2650 Sykepenger foreslås økt med 563,5 mill. kroner
Kap. 2660 Uførhet foreslås økt med 78,0 mill. kroner
Kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v. foreslås redusert med 182,8 mill. kroner
Kap. 2670 Alderdom foreslås økt med 54,0 mill. kroner
Kap. 2680 Enker og enkemenn foreslås redusert med 48,4 mill. kroner
Kap. 2682 Barnepensjoner foreslås redusert med 5,0 mill. kroner
Kap. 2683 Ugifte, skilte og separerte forsørgere foreslås redusert med 214,0 mill. kroner
Kap. 2685 Forskuttering av underholdsbidrag foreslås økt med 70,0 mill. kroner
Kap. 2711 Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten foreslås økt med 26,2 mill. kroner
Kap. 2750 Legehjelp m.v. foreslås redusert med 26,8 mill. kroner
Kap. 2751 Medisiner m.v. foreslås økt med 147,0 mill. kroner
Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling foreslås økt med 60,0 mill. kroner
Kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene foreslås redusert med 30,1 mill. kroner
Kap. 5701 Diverse inntekter foreslås redusert med 126,8 mill. kroner
Avslutningsvis gis det en oversikt over hele folketrygdens inntektsside og en samlet oversikt over folketrygdens utgifter og inntekter etter de endringene som er vedtatt og foreslått i proposisjonen. Det vises til at mens en i B.innst.S.nr.III (1994-1995) regnet med et statstilskudd til folketrygden på 39.001,8 mill. kroner for 1995, regner en nå med et statstilskudd på 39.163,7 mill. kroner. I nysalderingsproposisjonen for 1995 vil en komme tilbake til folketrygdens inntekter og statstilskuddet.
Kap. 2650 Sykepenger
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Bjørnstad, Bæivi, Hornslien, Kristoffersen og Øye, medlemmene fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmene fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Sortåsløkken, medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, Alvheim, har merket seg at utgifter til sykepenger i 1995, regnet pr. arbeidstaker, har økt med 7 % i de 8 første månedene sammenlignet med samme periode i 1994. Den samme tendensen gjelder også for kommunene. Sykepenger for selvstendige har gått noe ned i samme periode.
Etter flere år med nedgang i sykefraværet ser det nå ut for at denne nedgangen har stoppet opp. Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, mener det er uheldig at sykefraværet igjen øker, men vil peke på at økningen i sykefraværet kommer samtidig med en økning i sysselsettingen. Flertallet mener at utviklingen må følges nøye framover.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet mener økningen i sykefraværet er bekymringsfullt med hensyn til hvilke kostnader folketrygden blir belastet med. Disse store tilleggsbevilgningene burde heller ha gått til aktiv pasientbehandling til dem som venter på behandling ved våre sykehus. Disse medlemmer mener derfor at det burde foretas en innstramming i sykelønnsordningen slik at en omdisponering hadde vært mulig, og viser til merknader og forslag i B.innst.S.nr.11 (1995-1996).
Disse medlemmer vil peke på Regjeringens uttalte forutsetninger for å beholde dagens sykelønnsordning, som kommer til uttrykk i St.meld. nr. 35 (1994-1995):
« Fortsatt nedgang i sykefraværet er en forutsetning for å kunne opprettholde den nåværende sykelønnsordning. » |
Denne forutsetning er ikke lenger til stede, og følgelig vil en endring av sykelønnsordningen være den naturlige konsekvens.
Kap: 2660 Uførhet
Komiteen har merket seg at de økte utgiftene på kapitelet skyldes en større økning i tilleggspensjon, særtillegget og hjelpestønad enn tidligere antatt.
Kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v.
Komiteen har merket seg at innskjerping av de medisinske vilkårene for rett til rehabiliteringspenger og innføring av tidsbegrensning for rehabiliteringspenger har ført til en sterkere nedgang enn tidligere forutsatt både i antall mottakere og i utgifter. Nedgangen i 1995 sammenlignet med 1994 er stor. Dette henger bl.a. sammen med at antall stønadsmottakere som ytelsene avsluttes for, er større en tidligere forutsatt.
En følge av innsparingen av rehabiliteringspenger er at attføringspenger i påvente av attføring har økt. Endringene i rehabiliteringspenger har også ført til en ekstraordinær stor økning av personer til foreløpig uførestønad. Komiteen har også merket seg at det blir flere brukere som nå får tekniske hjelpemidler til bruk i hjemmet, i arbeid og til kommunikasjon, og at dette kan være med på å gi funksjonshemmede som ønsker det, muligheter til å komme i arbeid.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet viser til flertallets vedtak i Attføringsmeldingen, St.meld. nr. 39 (1991-1992), der det ble fastslått at trygdeetaten skal ha hovedansvaret for attføringen, mens arbeidsmarkedsetaten skal ha ansvaret for tilrettelegging på arbeidsplassen og eventuell omstilling til annet arbeid. Mye tyder på at dette vedtaket ikke er oppfylt.
Trygdeetaten, arbeidsmarkedsetaten og kommunenes helse- og sosialetat skal samarbeide om hvordan en best kan hjelpe den enkelte til et aktivt liv. Disse medlemmer peker på at undersøkelser vedrørende søkere som har fått avslag på krav om uføretrygd, viser at det er en viss overgang fra arbeidsmarkedsetatens ytelser til sosialhjelp. Mye tyder på at attføringsarbeidet ikke blir prioritert i arbeidsmarkedsetaten, samtidig med at etaten skal betjene 140.000 arbeidsledige.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Sosialistisk Venstreparti i Innst.S.nr.11 (1992-1993) gikk imot den foreslåtte ansvarsfordelingen mellom trygdeetaten og arbeidsmarkedsetaten. Dette medlem vil for øvrig komme tilbake til dette spørsmålet i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 35 (1994-1995) Velferdsmeldingen.
Kap. 2751 Medisiner m.v.
Komiteen har merket seg at utgiftene til legemidler har økt utover den store økningen som var lagt inn i budsjettet for 1995 og at det nå foreslås en tilleggsbevilgning på 200 mill. kroner. De økte merutgiftene kommer bl.a. av at de endringene som ble vedtatt i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 1995 vedrørende ulcusbehandling, ble utsatt til 1. januar 1996, og vil derfor ikke gi noen innsparinger i 1995. Opptak av nye legemidler i blåreseptordningen og økt bruk av kolesterolsenkende legemiddel har også bidratt til de økte merutgiftene.
Komiteen viser til at i merknadene til statsbudsjettet for 1996 ber en samlet komité Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak om legemidler.
Komiteen har ellers ingen merknader til de foreslåtte endringene i proposisjonen og rår Stortinget til å fatte følgende
I statsbudsjettet for 1995 gjøres følgende endringer:
Kap. 2600 | Trygdeetaten | ||
11 Varer og tjenester, | |||
forhøyes med | kr | 31.200.000 | |
Kap. 2650 | Sykepenger | ||
70 Sykepenger for arbeidstakere m.v., | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 464.500.000 | |
71 Sykepenger for selvstendige, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 34.000.000 | |
72 Sykepenger m.v. for statsansatte, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 102.000.000 | |
75 Feriepenger av sykepenger, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 31.000.000 | |
Kap. 2660 | Uførhet | ||
71 Tilleggspensjon, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 40.000.000 | |
72 Særtillegg, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 13.000.000 | |
74 Grunnstønad, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 25.000.000 | |
75 Hjelpestønad, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 50.000.000 | |
Kap. 2663 | Medisinsk rehabilitering m.v. | ||
70 Rehabiliteringspenger, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 700.000.000 | |
71 Attføringspenger i påvente av | |||
attføring, overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 118.000.000 | |
72 Foreløpig uførestønad, | |||
overslagsbevilgning | |||
forhøyes med | kr | 155.000.000 | |
73 Attføringshjelp, | |||
forhøyes med | kr | 25.000.000 | |
76 Bedring av funksjonsevnen, andre | |||
formål, nedsettes med | kr | 1.100.000 | |
77 Attføringshjelp, lån til bil, | |||
bilutstyr m.v., | |||
nedsettes med | -kr | 14.100.000 | |
78 Bil m.m. til bedring av | |||
funksjonsevnen, forhøyes med | kr | 83.400.000 | |
Kap. 2670 | Alderdom | ||
70 Grunnpensjon, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 138.000.000 | |
71 Tilleggspensjon, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 10.000.000 | |
72 Ventetillegg, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 2.000.000 | |
73 Særtillegg, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 96.000.000 | |
Kap. 2680 | Enker og enkemenn m.v. | ||
70 Grunnpensjon, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 20.000.000 | |
71 Tilleggspensjon, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 23.000.000 | |
72 Særtillegg, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 5.000.000 | |
75 Stønad til barnetilsyn, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 400.000 | |
Kap. 2682 | Barnepensjoner | ||
70 Pensjoner, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 5.000.000 | |
Kap. 2683 | Ugifte, skilte og separerte forsørgere | ||
70 Overgangsstønad, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 73.000.000 | |
71 Særtillegg, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 136.000.000 | |
72 Stønad til barnetilsyn, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 7.000.000 | |
73 Utdanningsstønad, | |||
forhøyes med | kr | 4.000.000 | |
74 Nedkomststønad, | |||
overslagsbevilgning, | |||
nedsettes med | kr | 2.000.000 | |
Kap. 2685 | Forskuttering av underholdsbidrag | ||
70 Forskudd, | |||
overslagsbevilgning, | |||
forhøyes med | kr | 70.000.000 | |
Kap. 2771 | Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten | ||
70 Refusjon spesialisthjelp, | |||
forhøyes med | |||
71 Refusjon psykologhjelp, | |||
nedsettes med | kr | 8.500.000 | |
72 Refusjon tannlegehjelp, | |||
nedsettes med | kr | 19.000.000 | |
73 Sykestønadsutgifter i utlandet, | |||
nedsettes med | |||
Kap. 2750 | Legehjelp m.v. | ||
71 Skyssvederlag for leger m.v., | |||
nedsettes ned | kr | 5.000.000 | |
73 Kiropraktorbehandling, | |||
nedsettes med | kr | 3.700.000 | |
75 Logopedisk behandling, | |||
forhøyes med | kr | 1.900.000 | |
77 Syketransport, | |||
nedsettes med | kr | 18.000.000 | |
78 Oppholdsutgifter, | |||
nedsettes med | kr | 2.000.000 | |
Kap. 2751 | Medisiner m.v. | ||
70 Legemidler, forhøyes med | kr | 200.000.000 | |
71 Høreapparater, | |||
nedsettes med | kr | 13.000.000 | |
72 Sykepleieartikler, | |||
nedsettes med | kr | 40.000.000 | |
Kap. 2752 | Refusjon av egenbetaling | ||
70 Refusjon av egenbetaling, | |||
forhøyes med | kr | 60.000.000 | |
Kap. 2755 | Helsetjenesten i kommunene | ||
61 Tilskudd til fastlønnsordning | |||
allmennleger, nedsettes med | kr | 55.400.000 | |
70 Refusjon allmennlegehjelp, | |||
forhøyes med | kr | 68.900.000 | |
71 Refusjon fysioterapi, | |||
nedsettes med | kr | 43.600.000 |
Kap. 5701 | Diverse inntekter | ||
70 Refusjon ved trafikkskade, | |||
forhøyes med | kr | 5.000.000 | |
71 Refusjon ved yrkesskade, | |||
nedsettes med | kr | 92.300.000 | |
73 Refusjon bidragspliktige, | |||
nedsettes med | kr | 58.000.000 | |
74 Refusjon medisinsk behandling, | |||
nedsettes med | kr | 10.000.000 | |
75 Refusjon overskytende bidrag, | |||
forhøyes med | kr | 15.000.000 | |
80 Renter, forhøyes med | kr | 13.500.000 |
Oslo, i sosialkomiteen, den 7. desember 1995. |
Sylvia Kristin Brustad, | Signe Øye, | Valgerd Svarstad Haugland, |
leder. | ordfører. | sekretær. |