Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra sosialkomiteen om endringer i bevilgninger under programområdene 29 Sosiale formål og 30 Helsevern i statsbudsjettet for 1995.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 86 (1995-1996)
  • Kildedok: St.prp. nr. 22 (1995-96)
  • Dato: 07.12.1995
  • Utgiver: sosialkomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

       Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til omgruppering av en del bevilgninger i statsbudsjettet for 1995. De reviderte anslagene for folketrygdens utgifter i 1995 bygger i hovedsak på regnskapstall pr. 30. september 1995.

       Det redegjøres i proposisjonen først for hovedforutsetningene som var lagt inn i budsjettet med hensyn til grunnbeløp, særtillegg, utvikling i antall stønadsmottakere m.v.

       Det gis så en summarisk oversikt over hvilke tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget hittil i år, samt en presentasjon av budsjetterte og faktiske (anslåtte) utgifter. Det fremgår av oversikten at Sosial- og helsedepartementet nå foreslår bevilgningene under programområde 29 Sosiale formål økt med 346,5 mill. kroner, mens det under programområde 30 Helsevern er et anslått behov for tilleggsbevilgninger på 176,3 mill. kroner. Dette innebærer at bevilgningene under Sosial- og helsedepartementets utgiftskapitler foreslås økt med til sammen 522,8 mill. kroner.

       Det redegjøres videre nærmere for de mer- og mindreutgiftene som det regnes med under folketrygdens utgiftskapitler og for mindreinntekter som forventes under Sosial- og helsedepartementets inntektskapittel 5701.

       Kapittelvis er forslagene som følger:


Kap. 2600    Trygdeetaten foreslås økt med 31,2 mill. kroner

Kap. 2650    Sykepenger foreslås økt med 563,5 mill. kroner

Kap. 2660    Uførhet foreslås økt med 78,0 mill. kroner

Kap. 2663    Medisinsk rehabilitering m.v. foreslås redusert med 182,8 mill. kroner

Kap. 2670    Alderdom foreslås økt med 54,0 mill. kroner

Kap. 2680    Enker og enkemenn foreslås redusert med 48,4 mill. kroner

Kap. 2682    Barnepensjoner foreslås redusert med 5,0 mill. kroner

Kap. 2683    Ugifte, skilte og separerte forsørgere foreslås redusert med 214,0 mill. kroner

Kap. 2685    Forskuttering av underholdsbidrag foreslås økt med 70,0 mill. kroner

Kap. 2711    Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten foreslås økt med 26,2 mill. kroner

Kap. 2750    Legehjelp m.v. foreslås redusert med 26,8 mill. kroner

Kap. 2751    Medisiner m.v. foreslås økt med 147,0 mill. kroner

Kap. 2752    Refusjon av egenbetaling foreslås økt med 60,0 mill. kroner

Kap. 2755    Helsetjeneste i kommunene foreslås redusert med 30,1 mill. kroner

Kap. 5701    Diverse inntekter foreslås redusert med 126,8 mill. kroner




       Avslutningsvis gis det en oversikt over hele folketrygdens inntektsside og en samlet oversikt over folketrygdens utgifter og inntekter etter de endringene som er vedtatt og foreslått i proposisjonen. Det vises til at mens en i B.innst.S.nr.III (1994-1995) regnet med et statstilskudd til folketrygden på 39.001,8 mill. kroner for 1995, regner en nå med et statstilskudd på 39.163,7 mill. kroner. I nysalderingsproposisjonen for 1995 vil en komme tilbake til folketrygdens inntekter og statstilskuddet.

Kap. 2650 Sykepenger

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen, Bjørnstad, Bæivi, Hornslien, Kristoffersen og Øye, medlemmene fra Senterpartiet, Gløtvold, Kvalbukt og Viken, medlemmene fra Høyre, Gabrielsen og Høegh, medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Sortåsløkken, medlemmet fra Kristelig Folkeparti, Svarstad Haugland, og medlemmet fra Fremskrittspartiet, Alvheim, har merket seg at utgifter til sykepenger i 1995, regnet pr. arbeidstaker, har økt med 7 % i de 8 første månedene sammenlignet med samme periode i 1994. Den samme tendensen gjelder også for kommunene. Sykepenger for selvstendige har gått noe ned i samme periode.

       Etter flere år med nedgang i sykefraværet ser det nå ut for at denne nedgangen har stoppet opp. Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, mener det er uheldig at sykefraværet igjen øker, men vil peke på at økningen i sykefraværet kommer samtidig med en økning i sysselsettingen. Flertallet mener at utviklingen må følges nøye framover.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet mener økningen i sykefraværet er bekymringsfullt med hensyn til hvilke kostnader folketrygden blir belastet med. Disse store tilleggsbevilgningene burde heller ha gått til aktiv pasientbehandling til dem som venter på behandling ved våre sykehus. Disse medlemmer mener derfor at det burde foretas en innstramming i sykelønnsordningen slik at en omdisponering hadde vært mulig, og viser til merknader og forslag i B.innst.S.nr.11 (1995-1996).

       Disse medlemmer vil peke på Regjeringens uttalte forutsetninger for å beholde dagens sykelønnsordning, som kommer til uttrykk i St.meld. nr. 35 (1994-1995):

       « Fortsatt nedgang i sykefraværet er en forutsetning for å kunne opprettholde den nåværende sykelønnsordning. »

       Denne forutsetning er ikke lenger til stede, og følgelig vil en endring av sykelønnsordningen være den naturlige konsekvens.

Kap: 2660 Uførhet

       Komiteen har merket seg at de økte utgiftene på kapitelet skyldes en større økning i tilleggspensjon, særtillegget og hjelpestønad enn tidligere antatt.

Kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v.

       Komiteen har merket seg at innskjerping av de medisinske vilkårene for rett til rehabiliteringspenger og innføring av tidsbegrensning for rehabiliteringspenger har ført til en sterkere nedgang enn tidligere forutsatt både i antall mottakere og i utgifter. Nedgangen i 1995 sammenlignet med 1994 er stor. Dette henger bl.a. sammen med at antall stønadsmottakere som ytelsene avsluttes for, er større en tidligere forutsatt.

       En følge av innsparingen av rehabiliteringspenger er at attføringspenger i påvente av attføring har økt. Endringene i rehabiliteringspenger har også ført til en ekstraordinær stor økning av personer til foreløpig uførestønad. Komiteen har også merket seg at det blir flere brukere som nå får tekniske hjelpemidler til bruk i hjemmet, i arbeid og til kommunikasjon, og at dette kan være med på å gi funksjonshemmede som ønsker det, muligheter til å komme i arbeid.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet viser til flertallets vedtak i Attføringsmeldingen, St.meld. nr. 39 (1991-1992), der det ble fastslått at trygdeetaten skal ha hovedansvaret for attføringen, mens arbeidsmarkedsetaten skal ha ansvaret for tilrettelegging på arbeidsplassen og eventuell omstilling til annet arbeid. Mye tyder på at dette vedtaket ikke er oppfylt.

       Trygdeetaten, arbeidsmarkedsetaten og kommunenes helse- og sosialetat skal samarbeide om hvordan en best kan hjelpe den enkelte til et aktivt liv. Disse medlemmer peker på at undersøkelser vedrørende søkere som har fått avslag på krav om uføretrygd, viser at det er en viss overgang fra arbeidsmarkedsetatens ytelser til sosialhjelp. Mye tyder på at attføringsarbeidet ikke blir prioritert i arbeidsmarkedsetaten, samtidig med at etaten skal betjene 140.000 arbeidsledige.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Sosialistisk Venstreparti i Innst.S.nr.11 (1992-1993) gikk imot den foreslåtte ansvarsfordelingen mellom trygdeetaten og arbeidsmarkedsetaten. Dette medlem vil for øvrig komme tilbake til dette spørsmålet i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 35 (1994-1995) Velferdsmeldingen.

Kap. 2751 Medisiner m.v.

       Komiteen har merket seg at utgiftene til legemidler har økt utover den store økningen som var lagt inn i budsjettet for 1995 og at det nå foreslås en tilleggsbevilgning på 200 mill. kroner. De økte merutgiftene kommer bl.a. av at de endringene som ble vedtatt i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 1995 vedrørende ulcusbehandling, ble utsatt til 1. januar 1996, og vil derfor ikke gi noen innsparinger i 1995. Opptak av nye legemidler i blåreseptordningen og økt bruk av kolesterolsenkende legemiddel har også bidratt til de økte merutgiftene.

       Komiteen viser til at i merknadene til statsbudsjettet for 1996 ber en samlet komité Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak om legemidler.

      Komiteen har ellers ingen merknader til de foreslåtte endringene i proposisjonen og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

       I statsbudsjettet for 1995 gjøres følgende endringer:

Utgifter:

Kap. 2600 Trygdeetaten
   11 Varer og tjenester,
        forhøyes med kr 31.200.000
Kap. 2650 Sykepenger
   70  Sykepenger for arbeidstakere m.v.,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 464.500.000
   71  Sykepenger for selvstendige,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 34.000.000
   72  Sykepenger m.v. for statsansatte,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 102.000.000
   75  Feriepenger av sykepenger,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 31.000.000
Kap. 2660 Uførhet
   71  Tilleggspensjon,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 40.000.000
   72  Særtillegg,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 13.000.000
   74  Grunnstønad,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 25.000.000
   75  Hjelpestønad,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 50.000.000
Kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v.
   70  Rehabiliteringspenger,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 700.000.000
   71  Attføringspenger i påvente av
        attføring, overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 118.000.000
   72  Foreløpig uførestønad,
        overslagsbevilgning
        forhøyes med kr 155.000.000
   73  Attføringshjelp,
        forhøyes med kr 25.000.000
   76  Bedring av funksjonsevnen, andre
        formål, nedsettes med kr 1.100.000
   77  Attføringshjelp, lån til bil,
        bilutstyr m.v.,
        nedsettes med -kr 14.100.000
   78  Bil m.m. til bedring av
        funksjonsevnen, forhøyes med kr 83.400.000
Kap. 2670 Alderdom
   70  Grunnpensjon,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 138.000.000
   71  Tilleggspensjon,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 10.000.000
   72  Ventetillegg,
        overslagsbevilgning,
        forhøyes med kr 2.000.000
   73  Særtillegg,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 96.000.000
Kap. 2680 Enker og enkemenn m.v.
   70  Grunnpensjon,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 20.000.000
   71  Tilleggspensjon,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 23.000.000
   72  Særtillegg,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 5.000.000
   75  Stønad til barnetilsyn,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 400.000
Kap. 2682 Barnepensjoner
   70  Pensjoner,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 5.000.000
Kap. 2683 Ugifte, skilte og separerte forsørgere
   70  Overgangsstønad,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 73.000.000
   71  Særtillegg,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 136.000.000
   72  Stønad til barnetilsyn,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 7.000.000
   73  Utdanningsstønad,
        forhøyes med kr 4.000.000
   74  Nedkomststønad,
        overslagsbevilgning,
        nedsettes med kr 2.000.000
Kap. 2685 Forskuttering av underholdsbidrag
   70  Forskudd,
        overslagsbevilgning,
         forhøyes med kr 70.000.000
Kap. 2771 Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten
   70  Refusjon spesialisthjelp,
        forhøyes med
   71  Refusjon psykologhjelp,
        nedsettes med kr 8.500.000
   72  Refusjon tannlegehjelp,
        nedsettes med kr 19.000.000
   73  Sykestønadsutgifter i utlandet,
        nedsettes med
Kap. 2750 Legehjelp m.v.
   71  Skyssvederlag for leger m.v.,
        nedsettes ned kr 5.000.000
   73  Kiropraktorbehandling,
        nedsettes med kr 3.700.000
   75  Logopedisk behandling,
        forhøyes med kr 1.900.000
   77  Syketransport,
        nedsettes med kr 18.000.000
   78  Oppholdsutgifter,
        nedsettes med kr 2.000.000
Kap. 2751 Medisiner m.v.
   70  Legemidler, forhøyes med kr 200.000.000
   71  Høreapparater,
        nedsettes med kr 13.000.000
   72  Sykepleieartikler,
        nedsettes med kr 40.000.000
Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling
   70  Refusjon av egenbetaling,
        forhøyes med kr 60.000.000
Kap. 2755 Helsetjenesten i kommunene
   61  Tilskudd til fastlønnsordning
        allmennleger, nedsettes med kr 55.400.000
   70  Refusjon allmennlegehjelp,
        forhøyes med kr 68.900.000
   71  Refusjon fysioterapi,
        nedsettes med kr 43.600.000


Inntekter:

Kap. 5701 Diverse inntekter
   70  Refusjon ved trafikkskade,
        forhøyes med kr 5.000.000
   71  Refusjon ved yrkesskade,
        nedsettes med kr 92.300.000
   73  Refusjon bidragspliktige,
        nedsettes med kr 58.000.000
   74  Refusjon medisinsk behandling,
        nedsettes med kr 10.000.000
   75  Refusjon overskytende bidrag,
        forhøyes med kr 15.000.000
   80  Renter, forhøyes med kr 13.500.000


Oslo, i sosialkomiteen, den 7. desember 1995.

Sylvia Kristin Brustad, Signe Øye, Valgerd Svarstad Haugland,
leder. ordfører. sekretær.