2. Komiteens merknader
Komiteen vil peke på at gruppesøksmål gir mulighet for å oppnå en dom som kan være rettslig bindende for en hel gruppe, ikke bare de som har opptrådt aktivt som part i saken.
Komiteen viser til at det allerede er åpnet for gruppesøksmålstanken i norsk rett. Forurensingsloven § 58 gir kommunal/fylkeskommunal forurensningsmyndighet eller privat organisasjon hjemmel til å gå til erstatningssøksmål vedrørende forurensning som påvirker allemannsretten. Det er forutsatt at en eventuell erstatningsutbetaling tilfaller forurensningsmyndighetene som bestemmer hvordan beløpet skal anvendes.
Komiteen peker på at en innføring av gruppesøksmål bl.a. vil ha betydning i forbrukersaker. Komiteen har merket seg at Forbrukerrådet mener forbrukernes rettigheter vil kunne ivaretas bedre ved innføring av adgang til gruppesøksmål, ikke minst i forbrukersaker der det er snakk om små beløp.
Komiteen viser til at innføring av gruppesøksmål har vært drøftet tidligere, og det er bl.a. laget en utredning om spørsmålet i regi av Nordisk Ministerråd. Det arbeides for øvrig med forslag om innføring av gruppesøksmål både i Sverige og i Finland.
Komiteen viser videre til Innst.O.nr.42 (1994-1995) der justiskomiteen pekte på gruppesøksmål som ett tiltak som burde drøftes for å bedre enkeltmenneskers rettssikkerhet. Komiteen vil understreke at det ikke bare kan være aktuelt med adgang til gruppesøksmål i forbrukersaker, men også i andre saker der en står overfor en gruppe som kan avgrenses og likestilles.
Komiteen går inn for at forslaget om å innføre adgang til gruppesøksmål både på forbrukerrettens område og andre områder oversendes Regjeringen til videre vurdering. Komiteen peker på at det bl.a. bør vurderes hvem som bør få mulighet til å reise gruppesøksmål, fordeling av saksomkostninger og hvilke saker som egner seg for slik behandling.