1. Bakgrunn
I Dok.nr.8:96 (1994-1995) fremmer stortingsrepresentantene Anne Enger Lahnstein og Ragnhild Queseth Haarstad følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen sørge for at Gardermoen blir nattestengt mellom kl. 24.00 og 06.00 og at det i perioden mellom kl. 22.00 og kl. 24.00 kun tillates landinger/avganger med støysvake fly. »
Som bakgrunn for forslaget blir det vist til at spørsmålet om nattestenging av den nye hovedflyplassen har blitt en viktig del av miljødebatten knyttet til Gardermoen-utbyggingen.
Spørsmålet om flyplassen skulle være stengt på natten, hadde ikke noen framtredende plass i debatten forut for Stortingets hovedflyplassvedtak.
Det er i utgangspunktet vanskelig å fastslå med sikkerhet hvor mange som blir plaget av støy fra flyplassen.
I 1991 var om lag 100.000 personer bosatt innenfor støysonene rundt Fornebu, mens det tilsvarende tallet for Gardermoen var 1.500 personer. Fram til åpningen av den nye hovedflyplassen mente Regjeringen (jf. St.prp. nr. 1 (1991-1992)) at støysonene rundt Fornebu ville krympe pga. mer støysvake fly, slik at bare 65.000 mennesker var bosatt innenfor støysonene. Ved åpningen regnet man imidlertid med at 4.000 mennesker ville bo innenfor støysonene til Gardermoen, et tall som man forventer vil øke til 5.000 i år 2020 som følge av veksten i flytrafikken.
Det er blitt reist faglige innvendinger fra helsemyndighetene, både i Bærum og på Romerike, mot støyanalysene og støysonene OHAS benytter. Helsemessige konsekvenser har videre blitt viet liten oppmerksomhet.
Det er ulike regler for nattrafikk på flyplasser i land det er naturlig å sammenligne seg med.
Tendensen er imidlertid at man forsøker å begrense flystøy om natten mest mulig.
En rekke flyplassers regler når det gjelder nattestenging går fram av oversikt i dokumentet.