Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Samandrag

       Meldinga gjev ei brei oversikt over Europarådet si verksemd og Noreg si deltaking i rådet sitt arbeid på regjeringsplan i 1994.

       I vedlegg 1 til meldinga er det gjort greie for fagministerkonferansane i regi av Europarådet i 1994, mellom dei den 10. ministerkonferansen for regional planlegging i Oslo i september 1994. Vedlegg 2 inneheld ei oversikt over nye konvensjonar og avtalar, Europarådet sitt budsjett og Noreg sin del av budsjettet for 1994 og eit oversyn over rekommandasjonar og resolusjonar til medlemslanda vedtekne av komiteen av faste representantar i 1994. Vedlegg 3 til meldinga inneheld ei fråsegn vedteken av Ministerkomiteen i november 1994 om oppfylling av plikter som medlemsstatar i Europarådet tek på seg. Vedlegg 4 inneheld ei oversikt over medlemslanda i Europarådet i 1994.

       I meldinga vert det vist til at utvidinga av Europarådet og dei utfordringane dette fører med seg prega den politiske debatten i organisasjonen i 1994, slik det prega det første toppmøtet i Europarådet si historie i 1993. Med opptaket av Andorra i 1994 kom talet på medlemsland opp i 33, fem fleire enn i 1992. Ytterlegare åtte land, Latvia, Russland, Ukraina, Belarus, Moldova, Kroatia, den tidlegare jugoslaviske republikken Makedonia og Albania, hadde søkt om medlemskap.

       Det vert vidare vist til at ivaretaking av hovudprinsippa for Europarådet si verksemd; demokrati, menneskerettar og rettsstatsprinsippa, stod sentralt i debatten om konsekvensane av utvidinga. Det var brei semje om at standarden, krava til medlemslanda, ikkje måtte undergravast. Den 10. november 1994 vedtok Ministerkomiteen ei fråsegn om oppfølging av medlemskapspliktene, eit resultat av ein prosess der Noreg saman med Nederland spela ei pådrivarrolle. Ordninga gjeld samtlege medlemsland. I erklæringa heiter det mellom anna at Ministerkomiteen skal vurdere medlemslanda si oppfølging av medlemskapspliktene som gjeld demokrati, menneskerettar og rettsstatsprinsippet. Spørsmåla skal vurderast på ein konstruktiv måte, ved at ein gjennom dialog og samarbeid oppmodar medlemslanda om å ta alle naudsynte steg for å oppnå samsvar med dei aktuelle reglane. Komiteen av ministrane sine faste representantar vart pålagd å utarbeide ein prosedyre for gjennomføring av prinsippa i erklæringa.

       Iverksetting av vedtaka frå toppmøtet i 1993 stod òg sentralt i Europarådet si verksemd i 1994. Dei viktigaste vedtaka gjaldt 1) reform av kontrollsystemet for menneskerettar, 2) utarbeiding av to rettslege instrument for vern av nasjonale minoritetar og 3) ein europeisk handlingsplan mot rasisme. Ein vedtok òg å gje konferansen av lokale og regionale styremakter status som rådgjevande organ.

       Reforma av kontrollsystemet for menneskerettane kom eit steg nærare fullføring då 31 av dei 32 medlemslanda 11. mai 1994 underteikna protokoll nr. 11 til Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Målsettinga er å auke effektiviteten til kontrollsystemet, m.a. for å kunne handsame ei aukande saksmengde som følgjer av utvidinga.

       Ministerkomiteen vedtok 11. november 1994 ein rammekonvensjon for vern av nasjonale minoritetar. Neste ledd i oppfølginga av arbeidet med å sikre rettane til nasjonale minoritetar vil vere å utarbeide ein tilleggsprotokoll med rettar på det kulturelle området i Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Arbeidet med desse to lovtekstene speglar samstundes Europarådet si rolle i arbeidet med å sikre felles juridisk forankring for medlemslanda sine plikter når det gjeld nasjonale minoritetar, eit av dei potensielt mest eksplosive tema på den nye alleuropeiske dagsordenen.

       Det vert halde fram i meldinga at med etableringa av Den europeiske kommisjonen mot rasisme og intoleranse (ECRI) i mars 1994 var hovudelementet i den norsk-initierte handlingsplanen mot rasisme på plass. Kommisjonen er tenkt som eit permanent organ som skal foreslå felles rammer for medlemslanda si handtering av dei aukande problema medlemslanda diverre møter på dette området. Hausten 1994 innleidde Europarådet sin kommisjon eit samarbeid med ei tilsvarande gruppe oppretta av EU, som oppfølging av vedtak frå EU- toppmøtet på Korfu i juni 1994. Den europeiske ungdomskampanjen, det andre hovudelementet i handlingsplanen, vart sett i verk 10. desember 1994.

       Det vert opplyst at Kongressen (tidlegare Konferansen) av lokale og regionale styremakter hadde sin første sesjon 31. mai - 3. juni med sin nye status som konsultativt organ vis-à-vis Ministerkomiteen. Styrking av lokaldemokratiet er eit hovudmål for Kongressen.

       Det vert vidare opplyst at den europeiske kommisjon for demokrati gjennom lovgjeving (Venezia-kommisjonen) i 1994 gav assistanse i arbeidet med reform av grunnlova i følgjande land: Latvia, Russland, Albania, Moldavia, Georgia, Belarus, Kroatia og Bosnia-Hercegovina. Kommisjonen var engasjert i demokratiseringsprosessen i Sør-Afrika, sjølv om dette fell utanfor Kommisjonen sitt verkeområde reint geografisk. Venezia-kommisjonen har òg tatt initiativ til seminar om praktiske og prinsipielle spørsmål i samband med oppbygging av rettsstat og demokrati. På dette feltet samarbeider Kommisjonen med EU, OSSE og SN.

       Det vert vidare opplyst at den europeiske Menneskerettskommisjonen i 1994 fekk til saman om lag 10.000 saker og registrerte 2.927 klager om brot på Menneskerettskonvensjonen i samsvar med artikkel 25. Mellom dei 2.173 sakene som Kommisjonen handsama, blei 1.790 avviste eller strokne av lista, medan dei resterande 383 blei godtekne for vidare handsaming. Dei fleste klagene kom no som tidlegare frå Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Italia.

       Det vert opplyst at Europarådet sitt ordinære budsjett i 1994 var på FRF 784 millionar. Det norske tilskotet til dette var FRF 8.296.035. Medrekna finansiering av pensjonar og ulike delavtalar som Noreg er med i, var det norske tilskotet i 1994 på til saman FRF 10.335.179. I tillegg kom det norske tilskotet til Ungdomsfondet og til Støttefondet for kinomatografisk og audiovisuell produksjon i Europa. Det ordinære budsjettet for 1995, som vart vedteke i desember 1994 av Komiteen av faste representantar, var på FRF 800 millionar, ein nominell auke frå 1994 på 2,04 %.

       1. juni 1994 tok den svenske riksdagsmannen og forskaren Daniel Tarchys over som ny generalsekretær i Europarådet, etter franske Catherine Lalumière.