Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Telekommunikasjonstjenester

       Datateknologien har hatt stor betydning for utviklingen av telekommunikasjon. Med digitalisering smelter kommunikasjonsformene sammen, og det tradisjonelle skillet mellom telekommunikasjon og datakommunikasjon eksisterer ikke lenger. Meldingen behandler likevel ikke de typiske datakommunikasjonstjenestene, men tar sikte på å gjennomgå de viktigste tjenestene innen telekommunikasjon, og problemstillingene de nye tjenestene reiser.

       Innføringen av digitale telefonsentraler gir mulighet for å tilby nye løsninger og tjenester knyttet til telefonapparatet. Flere eksempler på slike tjenester nevnes i meldingen. Forbedret takseringssystem gjør at abonnenten kan motta spesifiserte regninger. Det fremtidige tjenestetilbudet vil i langt større grad enn i dag bygge på personlig telekommunikasjon. Dette er basert på at et abonnement ikke lenger er knyttet til det fysiske utstyret, men til den enkelte person.

       Telefon er attraktivt for markedsføring av produkter, såkalt telemarketing eller telefonsalg. Dersom man driver telefonsalg for andre vil man komme inn under konsesjonsplikten i personregisterloven. Av hensyn til vern om privatlivets fred har Datatilsynet i konsesjoner til firmaer som driver med telefonsalg satt vilkår for når privatpersoner kan kontaktes på denne måten.

       Stadig flere bruker datanett og databaser som en måte å komme i kontakt med andre mennesker på. Personvernproblemene i denne sammenheng knytter seg i liten grad til selve kommunikasjonen, men til det faktum at bruken av utstyret genererer informasjon om personer. Dessuten har muligheten for avlytting personvernmessige sider. Elektronisk datautveksling erstatter mer og mer utveksling av papirbaserte dokumenter, og reiser spørsmål om troverdighet og andre spørsmål knyttet til sikring av informasjon. Det samme gjelder tjenester som baserer seg på elektronisk bestilling og fakturering. Departementet mener det ikke er hensiktsmessig å ta opp sikkerhetsspørsmål i denne sammenhengen, men noen hovedtrekk presenteres likevel i pkt. 6.