Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Presidentskapets uttalelse

« Vedrørende åpne komitéhøringer - Forslag om endring av Stortingets forretningsorden

       Presidentskapet viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 30. mai 1995, der komiteens utkast til innstilling om åpne komitéhøringer ble forelagt Presidentskapet til uttalelse i samsvar med Forretningsordens (FO) § 12 nr. 8 siste ledd.

       Presidentskapets flertall, Kolle Grøndahl, Syse, Skaug og Fjærvoll, er enig med det største mindretallet i komiteen i at det ikke bør gis adgang til å holde åpne komitéhøringer, og viser til nevnte mindretalls argumentasjon.

       Presidentskapets mindretall, Grimstad og Sortåsløkken, er enig med flertallet i komiteen i at det ved endring av FO bør gis adgang til å holde åpne komitéhøringer, og viser til komitéflertallets argumentasjon.

       Alle medlemmer av Presidentskapet mener at dersom det blir åpnet adgang til å holde åpne komitéhøringer, bør Stortinget vedta mer omfattende regler om slike høringer enn de som er foreslått i det foreliggende utkast, herunder at noen av kontroll- og konstitusjonskomiteens premisser blir nedfelt i regels form. Presidentskapet har nedenfor utformet et utkast til slike regler, og foreslår at de eventuelt tas inn i FO som en ny § 21 a. Dette utkastet gir dermed uttrykk for det primære standpunktet til Presidentskapets mindretall og et subsidiært standpunkt for Presidentskapets flertall. Flertallet vil for øvrig, som en del av sitt subsidiære standpunkt, uttale - uten at dette kommer til uttrykk i utkastet nedenfor - at dersom det blir åpnet adgang til å holde åpne komitéhøringer, bør adgangen i prøveperioden begrenses til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Som følge av en slik begrensning, bør det bestemmes at det alltid skal tas stenografisk referat fra en åpen høring, jf. femte ledd i utkastet.

Utkast:

Forretningsordenens § 21 a (ny) skal lyde:

       Som en prøveordning for inneværende valgperiode kan komiteen beslutte at høringer som avholdes i henhold til § 21 tredje ledd, helt eller delvis holdes for åpne dører. Åpne høringer skal ikke holdes når det er møte i Stortinget eller avdelingene. En høring som skal holdes for åpne dører, skal kunngjøres ved oppslag i stortingsbygningen senest 24 timer før høringen, med opplysning om hvilken sak som skal behandles. I ekstraordinære tilfelle kan åpen høring kunngjøres med kortere varsel.

       Bare medlemmer av den komité som holder høringen, kan stille spørsmål til de personer som skal svare under høringen. I spørsmålsstillingene under en åpen høring må det ikke gjengis eller vises til opplysninger som ikke er eller bør være offentlig tilgjengelige. Meningsutveksling mellom komitémedlemmene skal ikke finne sted under en åpen høring.

       Når som helst mens en høring pågår for åpne dører, kan et medlem av komiteen kreve at høringen avbrytes, for at komiteen for lukkede dører skal behandle et saksbehandlingsspørsmål, herunder forslag om at høringen skal avsluttes eller fortsette for lukkede dører.

       Under en åpen høring skal det finnes plasser for tilhørere. Antall tilhørere kan begrenses av plasshensyn. Tilhørere som opptrer forstyrrende, kan bortvises.

       Komiteen kan beslutte at det skal tas stenografisk referat fra en åpen høring. Komiteen kan beslutte at det ikke kan tas lyd- eller bildeopptak i en høring som før øvrig er åpen.

       Komiteen fastsetter nærmere regler for gjennomføring av høringene, herunder om taletid, i hvilken rekkefølge komitémedlemmene kan stille spørsmål, hvor mange spørsmål hvert medlem kan stille, og i hvilken utstrekning oppfølgingsspørsmål skal tillates.

Premisser for utkastet

       Det har lenge vært misnøye blant en del representanter, særlig i de små partiene, med at komitémøter holdes samtidig med møter i tingene. Av praktiske grunner har man likevel ikke funnet det mulig å forby samtidige møter. Grunnene som taler mot at åpne komitéhøringer holdes samtidig med møter i tingene, er enda sterkere: Komitémedlemmene vil ha enda vanskeligere for å utebli fra en åpen høring enn fra et ordinært komitémøte. Medias og publikums oppmerksomhet om tingmøtene kan lett bli enda mindre enn den er nå, når det samtidig foregår en åpen komitéhøring. Under henvisning til dette er Presidentskapet kommet til at det bør settes forbud mot å holde åpne komitéhøringer samtidig med møte i plenum eller avdelingene. Presidentskapet vil for øvrig søke å legge forholdene bedre til rette for at komitémøter kan holdes utenfor de tider hvor det er møte i plenum eller avdelingene.

       Det skulle ikke være nødvendig å annonsere åpne høringer i media. Det bør være tilstrekkelig å kunngjøre dem på samme måte som møtene i Stortinget og avdelingene, se FO § 24 annet ledd, hvoretter disse møtene skal innkalles ved oppslag i stortingsbygningen og omdeling til representantene. Utkastet i første ledd, tredje og fjerde punktum, er utformet etter mønster av disse bestemmelsene.

       Presidentskapet er enig med kontroll- og konstitusjonskomiteen i at det er et viktig prinsipp at meningsutveksling mellom komitémedlemmene må unngås under åpne høringer. En bestemmelse om dette foreslås tatt inn i annet ledd, tredje punktum. Heller ikke prosedyrespørsmål bør diskuteres under en åpen høring. Dersom det oppstår uenighet blant komitémedlemmene om et saksbehandlingsspørsmål, herunder om høringen skal avsluttes eller fortsette for lukkede dører, må høringen avbrytes og ordinært komitémøte settes for lukkede dører for å drøfte/avgjøre spørsmålet. En bestemmelse om dette foreslås i tredje ledd. Det forutsettes at det ikke skal komme fram under åpen høring hva en eventuell uenighet blant komitémedlemmene går ut på, det skal være nok at et medlem krever høringen avbrutt for å holde ordinært komitémøte, under henvisning til denne bestemmelsen.

       Om de åpne møtene i Stortinget og avdelingene bestemmer FO § 63 annet punktum:

       « Innenfor de ordensregler som gjelder for stortingsbygningen, må adgangen til tilhørerplassene være så fri som mulig. »

       I « Adgangsreglement for stortingsbygningene », vedtatt av Presidentskapet 4. juni 1993, heter det i punkt 5.2.:

       « Publikum har, med mindre annet er bestemt, adgang til publikumsgalleriet når det er møte i Stortinget eller avdelingene. Publikum gis adgang gjennom egen inngang fra Karl Johans gt. »

       Andre ordensregler er ikke fastsatt. Det er dermed ikke bestemt uttrykkelig at publikum som opptrer forstyrrende, kan bortvises, men dette må sies å være underforstått i FO § 63 annet punktum. Presidentskapet foreslår at det i fjerde ledd tas inn en bestemmelse om at det under åpen høring skal finnes plasser for tilhørere (herunder pressemedarbeidere), at antall tilhørere kan begrenses av plasshensyn, og at tilhørere som opptrer forstyrrende, kan bortvises.

       Det er ikke fastsatt regler om at publikum skal levere ytterklær, vesker etc. før de slippes inn på stortingsgalleriet. Da det ikke er gitt nærmere regler om publikums adgang til møter i Stortinget og avdelingene, er det neppe grunn til å gi slike regler om adgang til komitéhøringer. Det kan likevel ikke være tvil om at det vil være adgang til å kontrollere publikum før de slipper inn til en komitéhøring, tilsvarende den kontroll som foretas før de kommer inn på stortingsgalleriet.

       I femte ledd foreslås regler om stenografisk referat og om lyd- eller bildeopptak.

       I sjette ledd foreslås tatt inn bestemmelse om at komiteen fastsetter nærmere regler for gjennomføring av høringene, herunder om taletid, i hvilken rekkefølge komitémedlemmene kan stille spørsmål, hvor mange spørsmål hvert medlem kan stille, og i hvilken utstrekning oppfølgingsspørsmål skal tillates. Presidentskapet går ut fra at det kan være behov ikke bare for at komiteene har forskjellige regler om dette, men også for at reglene kan variere fra sak til sak i samme komité, avhengig av sakens art og omfang. Det forutsettes altså at komiteene også kan gi spesielle regler for den enkelte høring. »