Vedlegg 1: Tabell 1. Departementets forslag til nye ordninger for nærradio i forhold til gjeldende regelverk
Felt | Nåværende regler | Forslag til nye regler |
---|
Konsesjonsområder - størrelse | Som hovedregel en kommune. I særlige tilfeller flere kommuner. |
Basert på befolkningsgrunnlag og sendertekniske forhold. For kommersiell nærradio vil det som hovedregel bli lagt til grunn minst 50.000 innbyggere i konsesjonsområdet. |
Konsesjonsområder - fastsetting | Fastsatt i lov. | Fastsettes av Statens medieforvaltning etter konsultasjon og Norsk Nærradioforbund |
Konsesjonspolitikk - kommersiell nærradio | Alle som fyller vilkårene for å inneha konsesjon har krav på konsesjon. | I områder med en frekvens vil det bli delt ut en konsesjon til kommersiell allmennradio. |
Konsesjonspolitikk - ideell nærradio | Alle som fyller vilkårene for å inneha konsesjon har krav på konsesjon. | De som fyller vilkårene for å inneha konsesjon vil få konsesjon. |
Sendetid - områder med en frekvens | Fordeles av konsesjonærene. | I områder med en frekvens vil den kommersielle allmennradio disponere tiden mellom 0600 og 1800. De ideelle nærradioer vil disponere den øvrige sendetid og fordele den mellom seg. |
Sendetid - områder med flere frekvenser | Fordeles av konsesjonærene. | Kommersiell allmennradio vil disponere all sendetid på en frekvens. Ideelle nærradioer vil disponere all sendetid på den andre frekvensen og fordele den mellom seg. |
Frekvenser | Som hovedregel en pr. konsesjonsområde. I visse områder - særlig i byer - flere frekvenser. | Som hovedregel en frekvens pr. konsesjonsområde. De områder som i dag har flere frekvenser beholder disse. I tillegg vil anslagsvis 10 områder disponere to frekvenser. |
Konsesjonssperiode | 5 år. | 5 år |
Tildeling av nye konsesjoner i konsesjonsperioden | Tildeling av nye konsesjoner i løpet av konsesjonsperioden tillates. | Det legges opp til konsesjonstildeling kun ved konsesjonsperiodens start. |