Innstilling fra samferdselskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Carl I Hagen og Hans J Røsjorde om en moderniseringsplan for en forbrukerorientert jernbane.
Dette dokument
- Innst. S. nr. 174 (1994-1995)
- Kildedok: Dokument nr. 8:22 (1994-95)
- Dato: 31.05.1995
- Utgiver: samferdselskomiteen
- Sidetall: 1
Tilhører sak
Innhold
Til Stortinget.
I Dok.nr.8:22 (1994-1995) fremmer representantene Carl I. Hagen og Hans J. Røsjorde følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å omdanne NSBs trafikkdel til et aksjeselskap, hvor staten i utgangspunktet eier 100 % av aksjene.
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å organisere Reisebyrådivisjonen i NSB som et selvstendig aksjeselskap.
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å selge andeler i selskaper som NSB har eierinteresser i.
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å omdanne Biltrafikkdivisjonen i NSB til et selvstendig aksjeselskap.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å skille ut verksteddriften i NSB som et eget aksjeselskap.
Stortinget ber Regjeringen åpne for at andre selskaper kan leie seg inn på NSBs kjørevei og drive jernbanedrift.
Stortinget ber Regjeringen omdanne NSBs kjørevei til et rent forvaltningsselskap som driver utleie av linjenettet til aktuelle aktører i markedet.
Stortinget ber Regjeringen sørge for at investeringer i kjøreveien blir dekket inn via avgifter o.l. fra driftsselskapene og eventuelt via statsbudsjettet.
Stortinget ber Regjeringen sørge for en gjennomgang av alle særtariffavtaler innen NSB-systemet med sikte på en normalisering av tariffavtalene i samsvar med det som er normalt innen det private konkurranseutsatte næringsliv.
Stortinget samtykker i at NSB gis fullmakt til å fastsette sine egne takster. »
Forslaget er basert på den uro som nå hersker i NSB og særlig Norsk Jernbaneforbunds holdning om at det er Stortinget som må trekke opp de langsiktige linjer for organiseringen og driften av jernbanetilbudet. Det er ønskelig at Stortinget snarest avgjør den hovedlinje som jernbanen skal følge i tiden fremover.
For bedriften Norge er det nødvendig med et rasjonelt, rimelig og bruksorientert jernbanetransporttilbud. Det tungrodde, alt for kostbare og lite fleksible system som NSB nå bærer preg av, må erstattes av moderne system. De forslag som fremlegges, er i hovedsak gjennomført i Sverige med meget gode resultater og bør derfor snarest også gjennomføres i Norge. De fleste som følger med i tiden, vet at de retningslinjer som fremlegges vil bli en realitet før eller senere, og da er det bedre å komme i gang med gjennomføringen til beste for landet fremfor en ødeleggende forsinkelse av hensyn til de som motsetter seg forandring og modernisering.
Komiteen viser til at Stortinget har behandla den strategiske plan for NSB og norsk jernbanepolitikk gjennom St.meld. nr. 35 (1992-1993) Norsk jernbaneplan 1994-97, jf. Innst.S.nr.212 (1992-1993).
Stortinget har videre fått seg forelagt organiseringa av NSB gjennom St.prp. nr. 43 (1993-1994) Om tilknytningsform for samferdselsbedriftene, jf. Innst.S.nr.163 (1993-1994).
Komiteen viser til at Stortinget således forholdsvis nylig har behandla hovedtrekkene for jernbanedrifta og viser til de merknader og forslag som der har vært behandla.
Komiteen har merka seg at NSBs styre skal ha en gjennomgang av tilknyttingsform for NSB på ekstra styremøte 13. juni 1995.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser videre til St.prp. nr. 42 (1994-1995) om endra løyvingsvedtak m.v. for 1995 for Vegformål og Jernbaneformål som ligger i komiteen til behandling og som omhandler en rekke av de enkeltsaker som Dok.nr.8:22 (1994-1995) tar opp, bl.a. Reisebyrådivisjonen, Biltrafikkdivisjonen og verkstedsdrifta og som gir muligheter til å ta opp de forslag som forslagsstillerne Carl I. Hagen og Hans J. Røsjorde tar opp i sitt forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke at de forslag som i dokumentforslaget fremmes av representantene Røsjorde og Hagen fra Fremskrittspartiet i sin helhet er fremmet tidligere enten av Høyre alene eller av Høyre med støtte fra Fremskrittspartiet. Disse medlemmene viser i denne sammenheng til Innst.S.nr.212 (1992-1993) - Om Norsk jernbaneplan 1994-97, der Høyre og Fremskrittspartiet fremmet følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å omdanne NSBs trafikkdel til et aksjeselskap eid av staten. |
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om salg av Reisebyrådivisjonen i NSB. |
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å skille ut Biltrafikkdivisjonen i NSB som eget aksjeselskap med henblikk på senere salg av aksjer til private interessenter. |
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å skille ut verkstedsdriften i NSB som eget aksjeselskap. |
Stortinget ber Regjeringen fremlegge forslag om å selge andeler i selskaper som NSB har eierinteresser i. » |
Det vises videre til B.innst.S.nr.14 (1994-1995) der Høyre bl.a. fremmet følgende forslag:
« Stortinget finner det ikke riktig å selge NSBs fiberkabelnett til Televerket. |
Stortinget ber Regjeringen sørge for at personalsenteret i NSB avvikles. |
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å delprivatisere Gardermobanen for å styrke den forretningsmessige virksomheten og redusere statens investeringsbehov med 630 mill. kroner i 1995. |
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at NSBs Trafikkselskap omdannes til et aksjeselskap. |
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å selge Reisebyrådivisjonen i NSB. |
Stortinget ber Regjeringen sørge for salg av NSBs aksjer i Narvesen. » |
Disse medlemmene viser videre til Innst.S.nr.163 (1993-1994) der Høyre fremmet forslag i tråd med de som er listet opp.
Disse medlemmene peker på at NSBs manglende evne til å løse grunnleggende kostnadsproblemer internt har medført at bedriften mangler kontroll over sin egen utgiftsside, noe som igjen medfører at tilbudet til publikum er utilfredsstillende. Disse forhold er tidligere dokumentert av Høyre, men også av Riksrevisjonen i Dok.nr.3:02 (1994-1995) Antegnelser vedrørende Norges Statsbaner (NSB). Senest er NSBs manglende kostnadskontroll illustrert ved en kontrakt om levering av av 32 nye lokomotiv der elementær beskyttelse mot leveringsforsinkelser og kostnadsoverskridelser i forbindelse med leveransene var « uteglemt » fra NSBs side.
Disse medlemmene har merket seg at NSBs styreformann, i tråd med enkelte av Høyres nedstemte forslag, nå har varslet forslag til kontrollforbedringer, omorganiserings- og effektiviseringstiltak i NSB. Disse medlemmene konstaterer imidlertid med stor uro at slike tiltak så langt har blitt nedstemt av stortingsflertallet.
Disse medlemmene viser til at NSB i dag er gjenstand for en samfunnsgagnlig og forbrukervennlig konkurranse på stadig flere forretningsområder. Disse medlemmene vil derfor igjen understreke behovet for raskt å komme i gang med nødvendige struktur- og effektiviseringstiltak. Disse medlemmene vil derfor be Regjeringen i forbindelse med fremleggelse av statsbudsjettet for 1996 å fremme forslag om struktur- og effektivitetstiltak i NSB.
Disse medlemmene fremmer følgende forslag:
« Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige struktur- og effektiviseringstiltak i NSB i statsbudsjettet for 1996. Siktemålet med omstillingen skal være å sette forbrukerne i sentrum og gjøre NSB til en rasjonell og moderne transportbedrift. »
Komiteen tilrår at Dok.nr.8:22 (1994-1995) vedlegges protokollen.
Forslag fra Høyre:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige struktur- og effektiviseringstiltak i NSB i statsbudsjettet for 1996. Siktemålet med omstillingen skal være å sette forbrukerne i sentrum og gjøre NSB til en rasjonell og moderne transportbedrift.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og foreslår at Stortinget gjør følgende
Dok.nr.8:22 (1994-1995) - Forslag fra stortingsrepresentantene Carl I Hagen og Hans J Røsjorde om en moderniseringsplan for en forbrukerorientert jernbane - vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 31. mai 1995. |
Magnus Stangeland, | Inge Myrvoll, | Solveig Torsvik, |
leder. | ordfører. | sekretær. |