Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Nærmere om de 5 ulike delstrekningene

    I kap. 4 i meldingen går Samferdselsdepartementet nærmere inn på stamvegruten som er delt inn i 5 ulike strekninger.

       For hver av de 5 ulike strekningene er det gjort rede for ulike korridorer, miljøkonsekvenser, bosetting, arbeidsmarked og næringsliv, og videre anleggskostnader og lengder, lokal behandling og Vegdirektoratets vurdering.

3.1 Delstrekning A: Kristiansand - Stord

       Fra Kristiansand til Stavanger følger alle alternativene E18, mens det er 3 ulike korridorer mellom Stavanger og Stord.

       Samferdselsdepartementet går inn for A-1 (rv 1) som går langs midtre korridor og vil ha ferje over Boknafjorden.

3.2 Delstrekning B: Stord - Bergen

       Det er utredet tre korridoralternativer.

       Samferdselsdepartementet slutter seg til at alternativet B-1/B-3 blir lagt til grunn for en kyststamveg. B-1 og B-3 (Midtre) følger korridoren for rv 1. B-1 har dagens ferjesamband Stord - Halhjem, mens B-3 går over Tysnes og Reksteren og gir innkortet ferjesamband, og kan eventuelt i framtida gjøres ferjefritt med en 17,6 km tunnel under Bjørnefjorden. Stamvegstrekningen mellom Stord og Halhjem bør utredes gjennom en fylkes- eller kommuneplan. Den indre traseen B-4 (over Lukksund/Tysse) bør utredes med riksvegstandard som et ferjefritt alternativ.

3.3 Delstrekning C: StrekningenBergen - Ålesund

       Det er utredet to hovedkorridoralternativ, C-1 og C-2. I tillegg er det bl.a. utredet to kombinasjonsalternativer C-3 og C-6.

       C-1 følger stort sett dagens stamveg (rv 1), og vil ha to ferjer igjen på strekningen Bergen - Ålesund (Oppedal - Lavik og Festøy - Solevåg).

       Det ytre alternativet, C-2, følger kysten og er ferjefritt.

       På grunn av at en må regne med lang byggetid og at store ressurser blir bundet i uferdige veganlegg, er Samferdselsdepartementet av den mening at det vil gå særlig lang tid før en ytre korridor i det hele tatt vil være til gagn for næringsliv og bosetting.

       Departementet mener derfor at videre utbygging av den midtre korridoren med utbygde sidearmer og regionale sammenbindingsveger, vil gi raskere nytte for hele området.

       Departementet mener at strekningen mellom Nordfjordeid og Volda må utredes nærmere gjennom kommunedelplaner eller fylkesdelplaner. I dette planarbeidet må det være et nært samarbeid med Luftfartsverket for å få en samlet vurdering av veg- og flyplassløsning i regionen, jf. St.meld. nr. 15 (1994-1995).

3.4 Delstrekning D: Ålesund - Bergsøya v/Kristiansund N

       Det er utredet tre alternative korridorer:

- D-1 (rv 1) midtre,
- D-2 som er et ytre ferjefritt alternativ,
- D-3 som er en kombinasjon mellom de to.

       Samferdselsdepartementet slutter seg til Vegdirektoratets tilrådning om alternativ D-1.

       Departementet foreslår at rv 1 får stamvegstatus til Bergsøya og at denne korridoren blir lagt til grunn for videre planlegging.

3.5 Delstrekning E: Bergsøya v/Kristiansund N - Trondheim

       Det er utredet tre alternative korridorer: E-1 (rv 1), E-2 (ytre) og E-3 (indre).

       Vegdirektoratet mener at det bør foretas nærmere vurderinger før det kan sies noe om hvilket alternativ som er best av E-1 og E-3. I tillegg bør det komme en nærmere avklaring omkring innkortingen av ferjesambandet på Halsa.

       Samferdselsdepartementet slutter seg til Vegdirektoratets vurderinger. Departementet mener det vil være riktig å legge alternativ E-1 med rv 71 langs Vinjefjorden til grunn for en stamvegkorridor mellom Nordmøre og Trøndelag.