5. Fastlegging av statens engasjement på regionale flyruter og flyplasser
5.1 Nærmere om statens engasjement i regional luftfart
Gjennom sitt engasjement i regional luftfart vil staten sikre befolkning og næringsliv et tilfredsstillende flyrutetilbud. Om nødvendig vil Samferdselsdepartementet benytte regelverkets bestemmelser om forpliktelse til offentlig tjenesteytelse for å sikre et tilfredsstillende flyrutetilbud fra det tidspunktet flyselskapenes konsesjoner/tillatelser opphører.
For de deler av regional luftfart som etter en slik vurdering ikke vil inngå i statens engasjement, vil det være opp til kommunale eller fylkeskommunale myndigheter å eventuelt sikre flytilbudet og i samsvar med gjeldende anbudsregelverk.
Ordningen med statlig tilskudd til flygeinformasjonstjeneste (AFIS) på flyplasser som har rutetrafikk vil opprettholdes som i dag.
Departementet vil med meldingen avklare forutsetningene for statlig engasjement på enkelte flyruter og flyplasser. Det gjelder flyplassene Vardø, Båtsfjord og Hasvik som i dag trafikkeres som en integrert del av Widerøes tilskuddsberettigede virksomhet.
Fremtidig løsning for en flyplass i Båtsfjord, herunder det nødvendige investeringsomfanget, må avklares før det tas stilling til om Båtsfjord skal inkluderes i statens engasjement. Denne flyplassen, samt flyplassene i Hasvik og Vardø står utenfor driftstilskuddsordningen til ikke-statlige flyplasser, men mottar tilskudd til flygeinformasjonstjeneste (AFIS-tilskudd) og skjønnsmidler fra staten.
Værøys transportsituasjon tilsier at departementet går inn for at staten fortsatt skal ivareta et ansvar for transporttilbudet til øya. Statlige tilskudd til midlertidig ruteløsning på Værøy tildeles gjennom inntektssystemet til fylkeskommunene. Det gis også statlige tilskudd til refusjon av kommunens utgifter til helikopterlandingsplassen. Permanent transportløsning for Værøy vil bli avklart innen kontrakten for den midlertidige helikopterruten utløper sommeren 1996.
Det finnes også flyruter som over flere år har operert innenfor liberale adgangsbestemmelser og uten statlig støtte til flyrutedriften, og hvor statens engasjement bør avklares nå. Dette gjelder flyruter til Ørland, Dagali, Stord, Skien og Sandefjord.
Ørland lufthavn anbefales ikke inkludert i statens engasjement i regional luftfart. Det begrensede driftstilskuddet Ørland har mottatt de senere år vil således falle bort.
Dagali lufthavn anbefales ikke inkludert i statens engasjement.
For Stord lufthavn blir det ikke nå tatt endelig stilling til eventuelt statlig engasjement. Før det tas endelig stilling til om flyruter og flyplassen på Stord skal inkluderes i statens engasjement, vil departementet avvente utviklingen for Trekantsambandet, som vil bedre den generelle transportstandarden i området og gi Bømlo og Stord fastlandstilknytning og bedre forbindelse til Haugesund lufthavn.
Skien lufthavn anbefales ikke inkludert i statens engasjement. Det anbefales utbetalt et statlig driftstilskudd til Skien lufthavn inntil 10 år, eller til jernbanetunnelen Larvik-Porsgrunn er bygget.
På Sandefjord lufthavn anbefales ikke statlig engasjement i rutedriften eller økt statlig engasjement i forbindelse med investeringer og drift som etter gjeldende konsesjon er ansvaret til Sandefjord lufthavn AS.
Departementet har ikke funnet grunnlag for et statlig engasjement i rutedriften på flyplasser som ikke har rutetrafikk i dag, som f.eks. Notodden, Lista m.fl. På denne bakgrunn omtales ikke denne type flyplasser nærmere i meldingen.
Som nevnt i St.meld. nr. 47 (1991-1992) Norsk luftfartsplan 1993-97, jf Innst.S.nr.36 (1992-1993), finner departementet det med unntak av hovedflyplass for Oslo-området ikke aktuelt å investere i nye statlige flyplasser eller gi tilskudd til anlegg av nye ikke-statlige flyplasser i planperioden 1993-97.
Aktuelle nye flyplasser vil bli vurdert ut fra Stortingets drøftinger av foreliggende melding, herunder kriteriene for et statlig engasjement i regional luftfart.
Ny småflyplass for allmennflytrafikk utenfor rute til erstatning for Fornebu blir vurdert i sammenheng med utbyggingen av ny hovedflyplass for Oslo-området på Gardermoen.
Departementet vil for øvrig ikke utelukke muligheten for å planlegge for investering i nye regionale flyplasser dersom disse kan komme som erstatning for flere eksisterende flyplasser og dermed gi innsparinger når det gjelder totale investeringer, drift av flyplasser og flyruter samt samlet reisetid for passasjerene.
Komiteens merknader
Komiteen har merket seg at departementet arbeider med samfunnsøkonomiske analyser av eventuelle nye flyplasser i Kautokeino i Finnmark og Tolstadåsen i Oppland. Komiteen ber om en nærmere orientering om utredningsarbeidet på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Høyre forutsetter at eventuell overføring av eierskap til staten vil skje etter forhandlinger der enighet om statlig overtagelse oppnås. Forutsetningene for statlig eierskap av regionale lufthavner må være mer rasjonell og kostnadseffektiv drift.
Disse medlemmene forutsetter videre at der lokalt eierskap videreføres skal flytrafikken kunne opprettholdes etter samfunnsøkonomiske retningslinjer med statlig støtte til drift og investeringer, og viser i den forbindelse til merknader under pkt. 4 i innstillingen.
5.2 Vurderinger av statens engasjement på utvalgte regionale flyplasser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, støtter statlig overtakelse av de flyplassene som er nevnt i meldingen, og viser til de ulike partienes merknader og forslag for de andre flyplassene som ikke foreslås overtatt av staten.
Båtsfjord flyplass
Komiteen er kjent med at Båtsfjord har et dårlig kommunikasjonstilbud og at tilgjengeligheten vinterstid er usikker. Komiteen viser også til NHOs rapport om verdiskaping i Båtsfjord og legger stor vekt på fiskerinæringens behov for gode kommunikasjoner.
Komiteen forutsetter at det skal være flyplass i Båtsfjord, og ber departementet foreta nærmere utredninger for å avklare fremtidig løsning for en flyplass.
Komiteen vil understreke at Båtsfjord får beholde dagens støtteordninger til spørsmålet om statlig overtakelse er avgjort eller evt. til ny flyplass er bygd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, forutsetter at staten medvirker til at det fortsatt blir flyplass i Båtsfjord.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti går inn for at Båtsfjord lufthavn overtas av staten og bygges ut til kortbanestatus for bruk av fly av typen Dash-8.
Disse medlemmene vil fremme følgende forslag:
« Stortinget ber om at Båtsfjord flyplass tas med i statens forhandlinger om overtakelse av de regionale flyplassene fra og med driftsåret 1996. »
Værøy helikopterlandingsplass
Komiteen slutter seg til at staten fortsatt skal ivareta ansvaret for transporttilbudet til Værøy, og har merket seg at permanent transportløsning for Værøy vil bli avklart innen utløpet for den midlertidige kontrakten 31. juli 1996.
Komiteen viser til at dagens midlertidige landingsplass er drevet på dispensasjon og at det raskest mulig må etableres en permanent landingsplass med den nødvendige instrumentering/belysning.
Ørland lufthavn
Komiteen er kjent med at flere flyselskaper, bl. Widerøes, tidligere har hatt konsesjon for rutedrift Ørlandet-Værnes, men at det av ulike årsaker ikke har lykkes å få til et varig rutetilbud på denne strekningen.
Komiteen mener at dersom rutedrifta Ørlandet-Værnes gjenopptas, må statlig engasjement bli vurdert på nytt.
Dagali lufthavn
Komiteen viser til at trafikkgrunnlaget ved Dagali lufthavn ikke er tilstrekkelig for å knytte flyrutene på Dagali til statens engasjement i regional luftfart. Komiteen peker på de gode transportalternativer som veg- og jernbaneforbindelser gir til fylkessenter, Vestlandet og til Oslo.
Komiteen ber departementet vurdere et eventuelt luftfartssamarbeid mellom Geilo/Gol-området og Fagernes.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til turismens betydning for næringsliv og sysselsetting i regionen rundt Dagali lufthavn.
Flertallet går inn for en statlig støtte på 1,5 mill. kroner pr. år i tre år for å støtte opp om det lokale engasjement for å markedsføre og utvikle chartertrafikken knytta til turisme. Flertallet forutsetter at dette blir fulgt opp med bevilgningsforslag i de årlige budsjettene.
Flertallet setter fram følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen om at det foreslås bevilget statlig støtte på 1,5 mill. kroner pr. år i tre år til Dagali lufthavn til markedsføring og utvikling av chartertrafikken knytta til turisme. »
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti er kjent med at eierne av Dagali lufthavn mener at departementet ga positive signaler til utbygging av lufthavnen, og at eierne tolket dette dithen at staten ville kunne gi økonomisk støtte til lufthavnen. Disse medlemmene anbefaler at disse forhold avklares mellom lufthavnens eiere og departementet.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet går inn for at statlig overtakelse av Dagali vurderes på nytt dersom samordning mellom rutene på Dagali og Leirin oppnås, og dette fører til økning av trafikk på Dagali.
Stord lufthavn, Sørstokken
Komiteen viser til flyplassens strategiske betydning for Stord-samfunnets næringsliv og sysselsetting.
Komiteen viser til at lufthavna har dårlig ekspedisjonsbygning, og ber om at det blir stilt 1,0 mill. kroner til disposisjon for Stord kommune til opprusting av bygningen. Komiten forutsetter at dette blir fulgt opp med bevilgningsforslag i budsjettsammenheng.
Komiteen setter fram følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen om at det foreslås bevilget 1,0 mill. kroner i statlig støtte til Stord kommune til opprusting av terminalbygningen på Stord lufthavn, Sørstokken. »
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til at det i meldinga ikke er tatt stilling til om staten skal overta Stord lufthavn, og at spørsmålet er utsatt til avgjørelsen om Trekantsambandet er tatt. Flertallet viser til at Stord lufthavn i alle tilfelle må være i drift til år 2000/2001.
Flertallet er gjort kjent med at nye satser for landings- og passasjeravgifter for de flytyper som trafikkerer Stord lufthavn vil svekke lufthavnens inntekter vesentlig i 1995 og fremover. Flertallet anbefaler at departementet og Stord lufthavn finner frem til løsninger på dette spørsmålet slik at en sikrer fortsatt drift inntil avgjørelse om lufthavnens fremtid blir tatt.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti går inn for at Stord lufthavn, Sørstokken overføres til staten og inngår som en del av det statlige kortbanenettet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at lokalsamfunnet er bedre tjent med å integreres i et offentlig flyrutenett, enn med å investere i Trekantsambandet som er omstrid lokalt og som har en rekke miljømessige negative sider.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti vil fremme følgende forslag:
« Stortinget ber om at Stord lufthavn, Sørstokken, tas med i statens forhandlinger om overtakelse av de regionale flyplassene fra og med driftsåret 1996. »
Notodden lufthavn
Komiteen viser til at komiteen har fått opplyst at Notodden kommune er i forhandlinger med flyselskapet Teddy Air om rutedrift på Notodden flyplass.
Komiteen ber om at AFIS-tilskuddet opprettholdes til forhandlinger er avsluttet, inntil 1/2 år.
Skien lufthavn, Geiteryggen
Komiteen mener at jernbanetunnelen Larvik-Porsgrunn må ferdigstilles så snart som mulig.
Komiteen går inn for at Skien lufthavn, Geiteryggen, gis et årlig driftstilskudd på 1,0 mill. kroner i inntil 10 år, eller inntil jernbanetunnel Larvik-Porsgrunn er bygget.
Komiteen setter fram følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen om at det til Skien lufthavn, Geiteryggen, foreslås bevilget 1,0 mill. kroner i årlig driftstilskudd i inntil 10 år, eller inntil jernbanetunnel Larvik-Porsgrunn er bygget. »
Komiteen viser til inntektsreduksjoner pga avgiftsreduksjoner for de fly som trafikkerer Skien lufthavn. Komiteen ber departementet finne en løsning på dette spørsmålet.
Sandefjord Lufthavn
Komiteen har merket seg at trafikketterspørselen dokumenterer at ikke minst næringslivet har behov for flyplass i området, og finner ikke grunn til å trekke flyplassenes fremtidige funksjon i tvil.
Komiteens flertall, medlemmene fra Senterpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at Sandefjord lufthavn har det største passasjertallet blant de regionale lufthavnene i landet.
Flertallet viser videre til St.meld. nr. 47 (1991-1992), jf Innst.S.nr.36 (1992-1993), og har merket seg at etableringen av hovedflyplassen for Oslo-området på Gardermoen vil bidra til at trafikken på Torp på sikt kan bli av en slik størrelsesorden at den er berettiger til økt statlig engasjement.
Flertallet finner det rimelig at Forsvaret og Sandefjord lufthavn fordeler drift og vedlikehold, og finner derfor at staten bør bidra med den vesentligste andelen til bygging av et nytt kontrolltårn ved flyplassen.
Komiteens medlem frå Kristeleg Folkeparti meiner at det seinare kan vere aktuelt at staten tek over Sandefjord lufthavn, Torp. Dette medlemet ber departementet kome tilbake med vurdering av dette når ein ser utviklinga i flytrafikken på Torp etter at Oslo lufthavn, Fornebu er lagt ned.